Ga naar de inhoud
RTL Wonen

Welke olie gebruik je voor welke bereiding?

Als een extra vleugje smaak of juist om een krokant, goudbruin laagje aan te brengen. Oliën zijn onmisbaar in de keuken en komen van pas bij diverse bereidingen. Maar welke is dan geschikt om in te bakken en frituren en welke voeg je toe aan je dressing voor in de salade? Wij zochten het voor je uit.

Waarom sommige oliën niet geschikt zijn voor verhitting

Het is handig om voor het frituren, bakken, wokken en braden eerst de verpakking te lezen. Zo zijn er namelijk oliën die koudgeperst zijn en daarom ook niet geschikt zijn voor warme bereidingen.

Dit heeft te maken met het lage rookpunt onder de 180°C, waarbij ze sneller gaan roken of walmen bij verhitting. De stoffen die hierbij vrijkomen worden PAK’s genoemd: polycyclische aromatische koolwaterstoffen en kunnen erg ongezond zijn.

Oliën die hieronder vallen zijn bijvoorbeeld: extra vierge olijfolie, lijnzaadolie en walnootolie. Volgens het Voedingscentrum is overigens ook roomboter niet geschikt om te verwarmen op hoge temperaturen. 

Niks
Elke week de leukste tips en inspiratie!
Niks missen? Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief!

Frituren

Voor het frituren kan je het beste kiezen voor frituurvet of een plantaardige olie zoals zonnebloemolie of arachideolie. Deze oliën kunnen de hoge temperaturen prima aan.

Wil jij niets weten van een airfryer en frituur je het liefst in olie? Dan maak je misschien wel een afweging welke olie dan het gezondst is. Kies het liefst voor een olie met zo min mogelijk verzadigde vetten om de kans op hart- en vaatziekten te verminderen.

Bakken

In zoete bakrecepten gebruik je waarschijnlijk liever oliën zonder een overheersende smaak. Oliën die zich daar perfect voor lenen zijn onder andere arachideolie, zonnebloemolie en slaolie. Ook kun je bak-olijfolie gebruiken bij hartige bakrecepten.

Koude bereidingen

De rijke extra vierge olijfolie en walnootolie is dan weer zeer geschikt voor salades en andere koude bereidingen voor extra smaak. Doordat het niet verhit wordt, gaat de smaak niet verloren en krijg je ook geen schadelijke stoffen binnen.  

Fotocredits:

Dit is een artikel van