Ga naar de inhoud
RTL Wonen

Last van uitstelgedrag? Zo maak je van schoonmaken een gewoonte!

Schoonmaken is een tijdrovende klus die erbij hoort in het huishouden. Loop jij er wel eens tegen aan dat bepaalde taken er maar niet van komen, je ze uitstelt of er simpelweg geen zin in hebt? Dan heb je wellicht iets aan de volgende tips, waarmee je van schoonmaken een gewoonte maakt.

1. Maak het makkelijk voor jezelf

Gedragswetenschapper BJ Fogg toonde in zijn onderzoek aan dat je niet volledig kunt vertrouwen op alleen je motivatie. Zelfs als er veel motivatie is om de schoonmaaktaak uit te voeren, kan er tegelijkertijd evengoed een te hoge drempel zijn om het daadwerkelijk te doen, waardoor het alsnog niet gebeurt. Haal daarom zo veel mogelijk drempels weg om de taak makkelijk uit te kunnen voeren. Staat je stofzuiger twee verdiepingen hoger of zitten alle schoonmaakdoekjes in de wasmand? Zorg er dan voor dat je deze obstakels eerst uit de weg gaat.

De volgende factoren kunnen ervoor zorgen dat jij de taak liever nog even uitstelt:

  • Benodigde tijd
  • Kosten in geld
  • Lichamelijke inspanning
  • Mentale inspanning
  • Sociale acceptatie
  • In hoeverre het een routine is

2. Herinnering

Als jij je hiervan bewust bent, is de eerste stap dichter bij je doel al gezet. Nu het gedrag makkelijk is om uit te voeren, heb je alleen nog een signaal of herinnering nodig om het daadwerkelijk te gaan doen. Als je van plan bent om morgenochtend schoon te gaan maken, leg dan op het moment dat je je gemotiveerd voelt alvast de benodigdheden klaar op een plek waar je hoe dan ook niet omheen kunt. En zo zijn er nog veel meer manieren om jezelf te triggeren!

3. Als-dan belofte

Een andere manier om routinematig gedrag te stimuleren is door jezelf een belofte te doen. Een voorbeeld: Als ik koffiezet, dan ruim ik de afwasmachine in of uit. Als koffiezetten een van jouw dagelijkse gewoonten is, dan maak je het makkelijker om de gewoonte te combineren met een andere taak. Het is hierbij wel belangrijk dat de als-gewoonte weinig inspanning kost.

Niks
Elke week de leukste tips en inspiratie!
Niks missen? Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief!

4. Vertel het aan iemand die je hoog hebt zitten

Jouw nieuwe gewoonte vertellen aan iemand die je bewondert zal je tenslotte een extra duwtje in de rug geven, vooral wanneer deze persoon ernaar zal vragen (dit kan je afspreken). Het liefst vertel je natuurlijk over je successen, in plaats van vertellen dat het je niet is gelukt.

5. Vier je succes

Bas Wouters en Joris Groen schreven in hun bestseller Online Invloed dat schouderklopjes en complimenten helpen om gemotiveerd te blijven. Dit noemen ze ‘de confettiregentechniek.’ Geef jezelf daarom een kleine beloning wanneer het je is gelukt. Dit kan iets simpels zijn als het branden van je favoriete geurkaars of jezelf hardop een compliment geven.

Tip!

De bovengenoemde tips zijn niet alleen handig voor schoonmaaktaken. Je kan het eigenlijk toepassen bij elke nieuwe gewoonte die je jezelf wil aanleren. Wil je vaker sporten of gezonder gaan koken? Gebruik dan deze tips om ervoor te zorgen dat je het de volgende keer ook écht gaat doen.

3
Meer weten over de technieken van Wouters en Groen?
3 tips voor online invloed

Fotocredits:

Dit is een artikel van