Huishouden

Met deze tips wordt vroeg opstaan een stuk makkelijker

02 januari 2022 20:04

Vroeg opstaan blijft voor veel mensen een dingetje, zeker in de winter. Omdat het in de ochtend dan nog lang donker blijft wordt het er niet makkelijker op. Maar met de volgende tips gaat het je voortaan een stuk beter af.

Tip 1: Vermijd de snoozeknop

De snoozeknop voelt in de ochtend als je grootste vriend, maar is eigenlijk je vijand. Je lichaam wil namelijk zo veel mogelijk uren ongestoord slapen. Je slaappatroon is door de eerste wekker al onderbroken en je slaapt daarna niet meer volledig.

Dit heeft als gevolg dat je juist vermoeider wakker wordt na het gebruik van de snoozeknop. Door er een gewoonte van te maken en direct op te staan, maak je het voor jezelf makkelijker. Zet die wekker desnoods gewoon een paar minuten later.

Tip 2: Let the sunshine in

Je biologische klok is gelinkt aan licht en donker. Je kunt hier dus slim gebruik van maken om het opstaan te vergemakkelijken. Stel jezelf na het opstaan bloot aan fel licht, hierdoor weten je hersenen ook dat het ochtend is.

In de winter voldoet het openen van een rolluik of de gordijnen niet aangezien het nog lang donker is. Zet in dit geval je lamp aan en hou je ochtendroutine in stand. Regelmaat zorgt er ook voor dat je gemakkelijker kunt opstaan.

Tip 3: Hou een vast slaapritme aan

Regelmaat is niet alleen belangrijk tijdens je ochtendroutine, maar ook voor je slaapritme. Het klinkt misschien wat saai, maar iedere dag op dezelfde tijd opstaan en weer naar bed gaan heeft toch echt zijn voordelen.

Het zit namelijk zo dat je lichaam anderhalf uur voor het opstaan, zich hier al op voorbereidt. Leer je een bepaalde routine aan, kun je je dus op een natuurlijke manier voorbereiden op het wakker worden.

Let op: maak niet in één keer grote veranderingen. Ga niet ineens iedere dag om 7 uur opstaan, terwijl je dit normaal gesproken tussen half negen en tien deed. Verschuif het moment in stapjes.
Miniatuurvoorbeeld
Elke week de nieuwste inspiratie

Niks missen? Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief!

Tip 4: Pas dingen aan naar je eigen behoefte

Een groot deel van de mensen zweert bij 8 uur slaap per dag. Maar dit geldt niet voor iedereen. Alles tussen de drie en elf uur aan slaap kan als normaal beschouwd worden. Kijk vooral naar je eigen behoeftes.

Voel jij je gedurende de dag niet vermoeid? Dan krijg je genoeg slaap. Zo niet, dan moet je het ritme een beetje aanpassen door bijvoorbeeld een uurtje meer of juist minder te slapen. Te veel slaap is namelijk ook niet bevorderlijk.

Tip 5: Probeer het een tijdje uit

Vroeg opstaan is niet iets wat je van de een op de andere dag onder de knie hebt. Je lichaam moet nou eenmaal wennen aan de veranderingen. Het is daarom belangrijk de eerste tijd door te zetten. Probeer het een maandje uit en als je er dan nog geen voordeel uithaalt, kun je je methode altijd nog aanpassen. 

Fotocredits

Headerfoto: David Mao - Unsplash

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore