Stress verminderen

De beste tips om stress en onrust te verminderen

13 oktober 2021 10:55 Aangepast: 14 oktober 2021 13:49

Iedereen voelt zich wel eens onrustig door de hoge lat die we onszelf in het dagelijks leven kunnen opleggen. En soms is die lat zelfs zo hoog dat ons lichaam voor langere tijd spanning ervaart. Dan ligt 'stress' toch echt op de loer. Ervaringsdeskundige Guido Bakker is holistisch fysiotherapeut & coach en geeft ons verschillende tips om stress tegen te gaan.

Begin je dag bewust en zonder keuzestress

Tip 1: ervaar je stress? Voorkom dan keuzevermoeidheid in de ochtend. Dit doe je door zo min mogelijk keuzes te maken. 

Maak bijvoorbeeld 's avonds je ontbijt al klaar en dek ook alvast de tafel. Je kun dan in de ochtend meteen aanschuiven en eten zonder dat je hier nog over na hoeft te denken. De dag begint dan in ieder geval al zonder stress.

Tip 2: ontbijt bewust. Het eerste uur van de dag is je brein het meest toegankelijk voor nieuwe informatie.

Zit tijdens je ontbijt dus niet alle berichtjes of e-mails van vrienden of collega’s te lezen, want dat zorgt voor veel prikkels. Concentreer je op het eten en geniet ervan. Op deze manier kun je ook zorgeloos de dag starten.

Tip 3: heb jij veel kleding in je kast hangen? Dan is er een grote kans dat je ’s ochtends enorm wat keuzestress kan hebben omdat je nog niet weet wat je die dag aan gaat trekken.

Leg daarom de avond van tevoren je kleren klaar al klaar. Dit scheelt je ’s ochtends tijd en denkwerk.

Tip 4: begin de dag met het opschrijven waar je dankbaar voor bent. Vaak focussen mensen zich op dingen die beter kunnen of op alle dingen die nog van hun to do-lijst afgestreept moeten worden.

Als je daarentegen je dag start met het kijken naar de dingen die wel goed gaan of naar de groei die je al hebt doorgemaakt, kun je veel frisser beginnen.

Je kan er ook voor kiezen om de dag op deze manier te eindigen. Een goede nachtrust is dan gegarandeerd!  

Rust opzoeken en ademhalingsoefeningen

Tip 5: als je je gedurende de dag onrustig begint te voelen, kunnen ademhalingsoefeningen goed helpen om je weer te kalmeren. Er zijn verschillende technieken die je kunt toepassen.

Zo kun je bijvoorbeeld een zuchtoefening doen. Adem diep in door je neus en adem dan uit door je mond terwijl je ‘he he’ zegt. Dit heeft een erg ontspannende werking.

Je kunt ook een oefening doen waarbij je vier seconden lang inademt door je neus, daarna deze zeven tellen vasthoudt en dan acht tellen lang uitademt via je mond alsof je door een rietje blaast. Doe dit zittend of liggend en herhaal dit een paar keer. Je spreekt met deze techniek een deel van je zenuwstelsel aan dat voor rust en herstel zorgt.

Tip 6: probeer meer in het moment te leven. Een primitief deel van je brein, je reptielenbrein, probeert pijn, gevaar en ongemak te vermijden. Dit deel probeert situaties te voorspellen en jou op die manier te beschermen van vervelende of levensbedreigende situaties.

Het kan echter gebeuren dat je daar te veel in blijft hangen en daardoor te weinig in het nu leeft. Je leeft dan eigenlijk in je hoofd, in het verleden en de toekomst. Het focussen op je ademhaling kan hierbij een goede training zijn om meer in het nu te zijn.

Miniatuurvoorbeeld
Elke week nieuwe inspiratie!

Niks missen? Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief!

Tip 7: wanneer je stress ervaart of je onrustig voelt, zoek je al gauw naar afleiding. Je pakt je telefoon of je gaat televisiekijken. Dat lijkt misschien ontspannend te werken, maar juist het tegenoverstelde is waar. Je brein krijgt namelijk nog steeds allerlei prikkels binnen en dit zorgt niet voor echte rust.

Maak in plaats daarvan een wandeling. Als je dit 15 minuten doet, kom je al goed tot rust. Wandelen is goed om te onthaasten en te vertragen. Daarbij prikkelt de natuur al je zintuigen. Een wandeling is een goede manier om te leren om in het moment te leven. Als je wandelt, hoef je namelijk even niet te presteren.

Ook stijgt er hierdoor meer zuurstof naar je hoofd. Angst, stress en depressie worden dus aanzienlijk verminderd door slechts even een blokje om te gaan.  

Grenzen aangeven

Tip 8: probeer je grenzen aan te geven en naar je gevoel te luisteren. Als je ‘ja’ zegt, maar eigenlijk ‘nee’ denkt, kan dit behoorlijk wat stress opleveren. Laat je gevoel spreken en kom eventueel later op een vraag terug. Niet alles hoeft nú. Leer nee zeggen, je hoeft je niet voor alles te verantwoorden.

Tip 9: zeg ‘stop’ tegen jezelf als je merkt dat je door een bepaalde gebeurtenis of situatie erg gaat piekeren. Je kan de situatie op dat moment namelijk toch niet aanpassen, maar wel hoe je ermee omgaat. Erken wat er gebeurt en kijk wat voor jou helpt in dat moment.

Zeg hardop of in gedachten “stop” en tel van 1 naar 5. Denk daarbij aan iets wat je blij maakt en het gevoel van piekeren zal al snel verminderen.

Fotocredits

Headerfoto: Christian Efurt

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore