Maagzuur

De oorzaak (én oplossing!) van maagzuur

07 maart 2021 07:09 Aangepast: 08 maart 2021 16:01
Beeld © iStock

Net een heerlijke maaltijd achter de kiezen? Wordt je een rustige uitbuiksessie verstoord door de opkomst van brandend maagzuur. Waardoor wordt dit eigenlijk veroorzaakt - en nog belangrijker: hoe kom je ervan af?

Iedereen heeft zuur in zijn maag om eten te kunnen verteren. Dat zuur is belangrijk en hoort daar te zitten, maar soms kan het voor komen dat dat zuur omhoog komt. Dit gaat via je slokdarm, wat een brandende pijn veroorzaakt aan de onderkant van je borstkas. Deze pijn straalt soms uit naar je keel en het zuur kan zorgen voor een zure of bittere smaak in je mond. Niet zo fijn dus! 

Ook kun je last hebben van brandend maagzuur, wat een brandend en pijnlijk gevoel in je maag geeft. Dit is een gevolg van de aanwezigheid van te veel zuur in je maag, waardoor de binnenkant van je maag geïrriteerd raakt. 

Geen zorgen

Maak je geen zorgen wanneer één van bovenstaande dingen gebeurt: iedereen heeft wel eens last van maagklachten en (brandend) maagzuur. Heb je er vaker last van, dan zou je eens kunnen overwegen te kijken naar je drink- en voedingspatroon. Maagklachten kunnen aangewakkerd worden door:

  • alcohol
  • te veel eten
  • vet eten
  • eten met veel kruiden
  • citrusvruchten: mandarijn, sinaasappel, citroen
  • ui 
  • chocolade
  • pepermunt
  • zure dranken
  • frisdrank (drank met prik)

Wist je dat: zelfs een strakke broek kan zorgen voor maagzuurklachten. Een strakke broek verhoogt de druk op je onderbuik en kan zuur naar de slokdarm duwen. 

Miniatuurvoorbeeld
Lees meer:

Portiecontrole: 5 tips om te voorkomen dat je te veel eet

Maagzuur verminderen

Vermijd bepaald voedsel

Om maagzuur te verminderen, kun je een aantal dingen doen. De eerste optie is misschien voor de hand liggend: bepaald voedsel vermijden. Welk soort eten of drinken jouw maagzuur aanwakkert, is per persoon verschillend. Ga voor jezelf eens na welk voedsel jouw maagzuur verergert.

Kleine porties eten

Daarbij is het beter om kleinere maaltijden te eten, in plaats van twee of drie grote porties per dag. Door kleinere porties te eten, is er meer ruimte in de maag en heb je dus minder last van maagzuur.

Kleinere porties eten doe je heel gemakkelijk door te beginnen met eten van kleinere borden. Eet je maaltijd ook niet uit de verpakking. Doe bijvoorbeeld chips in een bakje en ga niet met de zak op de bank zitten. 

Maag lager dan hoofd

Niets lekkerder, dan even te liggen na het eten. Maar je hebt sneller last van maagzuur als je gaat liggen. Dit komt omdat je maag op dat moment niet lager is dan je hoofd. De doorgang naar je slokdarm komt zo iets meer open te staan waardoor het maagzuur makkelijker in je slokdarm loopt en uiteindelijk ook sneller in je keel terechtkomt. Leg je hoofd altijd iets hoger, om dit te voorkomen, met bijvoorbeeld een dikker kussen.

Maagzuurbinder

Mocht je toch last hebben van maagzuur, dan kan een maagzuurbinder als een Rennie uitkomst bieden. Dit is een wit, vierkant tabletje, waarvan je vrijwel direct zijn werking voelt.

Maar, zoals altijd geldt ook hier: voorkomen is beter dan genezen. Maagzuurklachten kun je voorkomen door je levensstijl aan te passen en dat moet met bovenstaande tips zeker lukken. Regelmatig een Rennie pakken is niet de uitkomst en kan (op de lange termijn) zelfs schadelijk voor je zijn. 

Een kopje gemberthee wil ook nog weleens helpen.  

Dit is een artikel van

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore