Ga naar de inhoud
Lifestyle

Feit of fabel: Brood met tarwemeel is gezonder dan met tarwebloem

Beeld © Nick van Ormondt

Wat kan dat toch lekker zijn, zo’n verse boterham! Maar hoe weet je nou welk brood past bij een gezonde leefstijl? Het kan best overweldigend zijn om in de supermarkt lekker én gezond brood uit te kiezen. Gelukkig weet diëtiste Caroline Albers, bekend van 'Obese', precies welke broden verantwoord zijn om te eten.

In de wekelijkse rubriek 'Feit of fabel?' geven de drie deskundigen van het RTL-5 programma 'Obese', Roberto da Costa (hoofdtrainer), Caroline Albers (diëtiste) en Hilde Jans (psycholoog), afwisselend van elkaar uitsluitsel over feiten én fabels die rondgaan over het creëren van een gezonde leefstijl.

Er wordt nog weleens gezegd dat koolhydraten slecht zijn en dat je beter geen brood kunt eten, terwijl we koolhydraten juist heel hard nodig hebben. Het is een belangrijke bron voor onze hersenen en rode bloedcellen. Maar ook hierbij geldt: het ligt eraan hoeveel je ervan eet én in welke vorm.

Feit
Obese
Feit of fabel: ook op vakantie moet je trainen om fit te blijven

Het verschil tussen wit- en volkorenbrood

In witbrood zitten 'snelle koolhydraten' en in volkorenbrood 'langzame koolhydraten'. In de laatste zitten meer voedingsstoffen en vezels. Daarom ben je ook langer verzadigd en heb je bijvoorbeeld vaak aan één volkoren boterham (of cracker) al voldoende in vergelijking met een luchtige witte boterham. Want eerlijk: hoeveel witte boterhammen kan je wel niet achter elkaar op?

Daarom is het belangrijk dat je voor een gezonde leefstijl gaat voor langzame koolhydraten. Witbrood valt dan al af, maar hoe weet je wanneer je met bruinbrood goed zit?

Met deze stappen heb jij een gezond product in je boodschappenmandje:

Stap 1. Volkoren als beschermde titel

Wat brood betreft is 'volkoren' een beschermde titel. Als dat op de verpakking staat, kun je ervan uitgaan dat het gemaakt is van 100% volkorenmeel. Het is wettelijk beschermd en vastgelegd in de warenwet. Deze kun je dus zonder zorgen meenemen in jouw mandje!

Helaas geldt het niet voor alle producten. Bij ontbijtkoek, pasta of crackers staat het vaak wel op de verpakking, maar zit er soms maar een paar procent volkoren in. Wil je zeker weten of het product genoeg volkoren bevat? Kijk dan naar de ingrediëntenlijst die op de verpakking staat.

Stap 2. Controleer de ingrediëntenlijst

Van het eerste ingrediënt op de lijst zit het meeste in het product. Als je bijvoorbeeld kijkt naar brood, crackers of andere producten met koolhydraten, wil je dat het eerste ingrediënt tarwemeel is. Bij tarwebloem zijn alle vezels uitgezeefd en in tarwemeel zitten de vliesjes van de granen er nog in waardoor het product meer vezels bevat. Brood met tarwemeel is dus inderdaad gezonder dan met tarwebloem!

Feit
Obese
Feit of fabel: Een verse smoothie is even gezond als vast fruit

Stap 3. Waak voor (te)veel suikers!

Is het eerste ingrediënt op de lijst glucose, fructose, stroop, honing of een andere vorm van suiker? Dan weet je dat het product bomvol suikers zit. Dit is bijvoorbeeld het geval bij ontbijtkoek. 

Over suikers gesproken; wist je dat agavesiroop of honing niet gezonder is dan suiker? Doordat het een natuurlijk product is doet het fabeltje de ronde dat het gezonder zou zijn. Helaas is het niet gezonder en zit er bijna net zoveel suiker in, het heeft alleen een beter imago omdat het natuurlijker klinkt!

Kortom: voor een bruine boterham zit je met volkoren eigenlijk altijd goed. Twijfel je nog? Check even de achterkant van het product en kies voor een product met tarwemeel in plaats van tarwebloem. Zo wordt het boodschappen doen vast en zeker een stuk makkelijker!

Vrienden en familie ontzettend trots op Bart

03:49

Alle afleveringen van 'Obese' zijn terug te kijken bij Videoland.