Kiloknallers

Jelle viel 7 kilo af: 'Ik wilde me niet meer futloos voelen'

12 augustus 2022 08:00 Aangepast: 12 augustus 2022 10:02
"Het leuke van plantaardig eten is dat je kan eten wat je wil, wanneer je wil." Beeld © privéfoto

We weten allemaal inmiddels: diëten werken niet. Maar hoe kom je dan wel van die overtollige kilo’s af? In de zomerrubriek 'Kiloknallers' vertellen lezers hoe het hen gelukt is af te vallen zonder streng te lijnen. Deze week: Jelle Brouwers (35) ging in 10 weken tijd van 83 naar 76 kilo. "Vroeger ging ik sporten als ik wilde afvallen, maar met een druk gezin schiet dat er weleens bij in."

"Plantaardig eten, meer bewegen en op tijd naar bed. Dat zou de basis worden voor mijn nieuwe leefstijl. Ik ben dieetkok in een ziekenhuis en ben me de afgelopen jaren steeds meer met voeding bezig gaan houden en dan vooral met de vraag: hoe staat voeding in relatie tot onze gezondheid? In 2017 heb ik al eens een tijdje plantaardig gegeten vanwege een huidprobleem: acne op mijn rug. Binnen twee maanden was de acne helemaal weg. Ik viel toen ook af, maar dat was toen niet mijn doel."

"Dit keer wilde ik wél afvallen. Ik heb inmiddels twee prachtige zoons en een gezin met jonge kinderen is best druk, met mijn werk en de zorg voor de kinderen. Op een gegeven moment voelde ik me futloos en de kilootjes kwamen er rustig aan bij. Ik houd er niet van om aan te komen. Vroeger ging ik dan sporten, maar nu ik een druk gezinsleven heb, lukt dat niet meer. Het schoot erbij in."

"Ik wilde mijn leefstijl aanpassen en besloot om plantaardig te gaan eten. Het werkt als een tierelier. Mijn vrouw en kinderen eten er overigens wel van alles bij hoor, maar het vormt geen probleem thuis of buiten de deur. Zo was ik laatst op een bruiloft, en dan eet ik gewoon plantaardig. Als dat een keertje niet lukt, eet ik vegetarisch. Dat kan altijd wel."

"Ik at altijd al gezond. Zo at ik al lang geen zuivel meer en ik had ook al ervaring met geen vlees, vis en eieren eten. Ik had er dus niet zo’n moeite mee om naar een plantaardige leefstijl te switchen. Vooral ook omdat ik me al snel lichamelijk en mentaal een stuk lichter voelde. Ik heb nu veel meer energie. Dierlijke voeding neemt veel energie van je af, omdat je organen veel energie nodig hebben om dierlijke voeding te kunnen verwerken. Nu ik geen dierlijke voeding meer eet, krijg ik er een energieboost voor terug."

Geen zuivel, minder eieren en vlees

"Vroeger zat ik in de sportschool en nam ik eiwitshakes, maar dat schoot helemaal niet op. Nu doe ik mijn oefeningen en loop ik hard alsof ik het al jaren doe, het gaat me zo makkelijk af."

"Je hele leven in één keer omgooien is natuurlijk lastig, ik ben al jaren bezig om het goed voor elkaar te krijgen. Uiteindelijk heb ik het stapje voor stapje gedaan: eerst de zuivel eruit gefietst, daarna wat minder eieren, wat minder vlees. En in de tussentijd heb ik er veel over gelezen."

'Je hoeft nergens over na te denken of op te letten hoe vaak je eet. Ideaal.'

"Wat ik heb geleerd de afgelopen jaren, is dat het makkelijker wordt om je leefstijl aan te passen als je weet waarom je iets doet, in plaats van wat je doet. Dat je je Why zuiver hebt. Voor mij was dat een groot verschil. Waarom doe je iets eigenlijk? Als je dat niet goed weet, verandert er nooit iets."

"Het ging mij erom dat ik me beter wilde voelen, dat ik de dag goed aankon met alle drukte met werk en kinderen. Ik wil nu echt niet terug naar dat opgeblazen gevoel dat ik kreeg als ik een bord spareribs had leeggegeten, ik voel me nu veel beter."

Genoeg variëren

"Ik ontbijt vaak met sojayoghurt en gedroogde vijgen, pitten erin, veel fruit. Om tien uur eet ik twee stuks fruit, ik lunch met een salade of een broodje met avocado of een groentespread zoals humus en fruit. 's Avonds eet ik normale maaltijden, zoals spaghetti maar dan de plantaardige variant, of een wrap met groenten en tofu. Het is even zoeken, en je moet hier en daar inspiratie opdoen. Maar als je weet hoe het werkt kun je genoeg variëren en echt lekkere dingen eten."

"Wel slik ik vitamine B12, omdat je dat normaal via vlees binnenkrijgt en in smoothies doe ik spirulina, algenpoeder. Het leuke van plantaardig eten is dat je kan eten wat je wil, wanneer je wil. Je hoeft geen calorieën te tellen, ergens over na te denken of op te letten hoe vaak je eet. Ideaal."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Rapport: overstap op plantaardig eten kan wereld redden

"Naast plantaardige voeding heb ik met mezelf afgesproken om op tijd naar bed te gaan. Ik houd van gamen, maar met vrienden gamen tot middernacht terwijl je weer om zes uur op moet, dat schoot niet op en leverde alleen maar stress op. Stress is funest voor je lichaam. Ook ben ik iets meer gaan bewegen. Ik doe elke ochtend een paar push-ups en wat pull-ups, gewoon echt even voor het gevoel. Ik merk wel hoeveel verbetering daarin zit. En daarmee sta ik de dag net wat lekkerder op. Daarvoor hoef je dus niet zes dagen per week de sportschool in, dat is gewoon niet goed."

"Een vriend van mij die fitnesstrainer is, en mijn oom van vijftig die veel aan crossfit doet, stuurde ik foto’s door hoe ik er nu uitzie. Ik kreeg van beiden terug: 'Wow, dat wil ik ook wel.' Die sporten zich een slag in de rondte en hebben nog steeds een buikje."

Verdiep je in de plantaardige wereld

"Mijn doel is om anderen te vertellen hoeveel gezonder je je lichaam kunt maken als je switcht naar plantaardige voeding. Ik heb vijftien jaar lang onzin geslikt tegen die acne op mijn rug, terwijl ik het voor elkaar kreeg met voeding in plaats van medicijnen. Ik ben als vrijwilliger aangesloten bij PAN Nederland, een groep artsen die zich inzet voor genezing via voeding, zoals reuma en artrose, maar ook vermoeidheid en overgewicht."

"Ik zeg: verdiep je eens in de plantaardige wereld en focus je vooral op whole food plantbased, het is absoluut een verrijking, zowel mentaal als fysiek. Eet veel fruit en geniet zoveel mogelijk van al het lekkers wat de plantaardige keuken te bieden heeft."

Tips van Jelle

  • Bedenk waarom je je levensstijl wilt veranderen. Zo belangrijk om dat helder te hebben.
  • Probeer vooral dingen uit. Het is niet eng, kijk wat bij je past.
  • Je hoeft maar één ding weg te laten en er gebeurt een hele hoop met je lichaam.
  • Inspiratie nodig? Ik ben enorme fan van Janneke van der Meulen, en dan vooral haar boek De Eiwit Leugen. Een goede informatiebron op het gebied van het lichaam en voeding. Ook ben ik fan van Lobke Faassen, zij is ook inspirerend.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore