Asking for a friend

Cynthia: 'Mag ik bootcampen tot aan het einde van mijn zwangerschap?'

29 november 2021 09:22 Aangepast: 29 november 2021 13:23
Foto ter illustratie Beeld © iStock

Als je zwanger bent, wil je misschien vooral veel rusten en eten. Maar het is ook belangrijk om in beweging te blijven. De zwangere en sportieve Cynthia vraagt zich af hoeveel ze mag blijven sporten en hoelang ze daarmee mag doorgaan.

Blij verrast was de sportieve Cynthia toen ze van een vriendin hoorde over bootcamp-clubjes voor zwangere vrouwen. Nu ze zwanger is, was Cynthia bang dat er van haar conditie niets meer zou overblijven omdat ze niet wist of en hoeveel ze mag sporten. Vandaar ook dat ze graag wil weten of het ok is voor haar eigen zwangere lijf én het ongeboren kindje als ze weer gaat bootcampen. "En zo ja, hoelang mag ik dit dan doen? Zou ik bijvoorbeeld tot aan de bevalling mogen doorgaan?"

Een aantal factoren zijn belangrijk om hierin mee te nemen, zegt verloskundige Selina Hekelbeeke. "Ten eerste: hoe sportief was je voordat je zwanger werd? En – misschien een beetje afgezaagd, maar wél belangrijk – wat geeft je lijf aan?"

Miniatuurvoorbeeld
Vorige week:

Joyce: 'Ben ik minder vruchtbaar omdat ik PCOS heb?'

Over het algemeen is het altijd goed gedurende de hele zwangerschap in beweging te blijven, aldus de verloskundige. "We weten uit ervaring en onderzoek dat sporten en bewegen klachten kan verminderen, ervoor zorgt dat je meer conditie hebt tijdens de bevalling en ook sneller en beter herstelt na de bevalling. Je kan niet alles beïnvloeden, maar beweging kan zeker positief bijdragen, zolang je maar naar je lijf blijft luisteren en geen dingen verwacht die er voor de zwangerschap ook niet waren."

Nou was Cynthia al sportief en sportte ze veel voordat ze zwanger was, dus kan zij volgens Hekelbeeke nu zeker ook gaan bootcampen. "Tot aan 20 weken in de zwangerschap kun je vaak je normale gang gaan, mits je je goed voelt en je geen klachten ervaart. Daarna kan Cynthia ook blijven bootcampen, maar dan zou ik haar wel aanraden om een aangepast programma te volgen. Is het een speciale zwangerschapsbootcamp, dan zal daar rekening mee worden gehouden. Is het dat niet, dan is het handig om iemand die iets weet van zwangerschapstrainingen mee te laten kijken. Voelt ze zich oké? Dan kan ze rustig doorgaan tot 34 of 36 weken in de zwangerschap."

Miniatuurvoorbeeld
Lees meer:

Influencer Japke eerlijk over moeite met zwangere lijf: 'Je hebt nul controle'

Onze expert: Selina Hekelbeeke (26) is verloskundige in IJmuiden. Ook is ze eigenaar van Bevalwijzer rayon IJmond. In die rol geeft ze zwangerschaps- en bevalcursussen aan zwangeren en hun partner. Onze expert: Selina Hekelbeeke (26) is verloskundige in IJmuiden. Ook is ze eigenaar van Bevalwijzer rayon IJmond. In die rol geeft ze zwangerschaps- en bevalcursussen aan zwangeren en hun partner.

Was je voor de zwangerschap wat minder sportief dan Cynthia, dan moet je ook niet ineens gaan forceren door juist meer te gaan sporten, waarschuwt Hekelbeeke. "Maar blijf wel in beweging. Ga zwemmen, fietsen, wandelen of doe aan yoga. Hardlopen raden we niet aan, in ieder geval niet als je dat voor de zwangerschap ook niet deed. Je bekkenbodem verweekt namelijk tijdens de zwangerschap en bij het hardlopen krijgen je gewrichten, waaronder het bekken, wel klappen te verduren."

In de spotschool: standje lichter

En ook in de sportschool geldt: bewegen is goed, maar forceer niets. "Probeer zoveel mogelijk met je eigen lichaamsgewicht te doen. Was je, voordat je zwanger was, gewend om met gewichten te trainen? Dat mag je blijven doen, alleen dan wel op een standje lichter. Zeker vanaf 12 – 14 weken. Probeer ook vanaf deze tijd niet actief de rechte buikspieren te trainen. Tijdens je zwangerschap wijken de buikspieren namelijk om plaats te maken voor de groeiende baarmoeder. Je rechte buikspieren moeten juist verslappen om deze ruimte te kunnen maken, 'diastase' noemen we dat. Blijf je deze wel trainen, dan bestaat de kans dat buikspieren na de bevalling niet meer rechtgroeien."

En ook al geeft je lijf aan dat je minder moet bewegen, dat hoeft lang niet altijd einde (sport)oefening te betekenen, zegt Hekelbeeke. "Schakel de juiste specialist in. Bekkenklachten komen bijvoorbeeld heel veel voor. Als je op tijd naar een bekkenfysiotherapeut gaat, kan hij/zij je tips en oefeningen meegeven om erger te voorkomen, maar vaak ook om op een verantwoorde manier door te sporten."

Rubriek: Asking for a friend 

In deze wekelijkse rubriek Asking for a friend leggen we lezersvragen over gezondheid voor aan één van onze experts. Heb jij ook een prangende gezondheidsvraag voor een huisarts, verloskundige, diëtist, psycholoog of een andere gezondheidsexpert? Mail die dan naar weekendmagazine@rtl.nl en wie weet zie jij het antwoord hier op deze plek snel verschijnen. 

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore