Asking for a friend

Marije: 'Mijn eetlust verdween tijdens mijn zwangerschap en is nog steeds niet terug'

13 september 2021 13:12 Aangepast: 14 september 2021 14:26
Foto ter illustratie Beeld © iStock

Als je zwanger bent heb je trek in rare dingen als augurken met slagroom of rookworst als ontbijt, zo wil het cliché. Marije merkte iets heel anders tijdens haar zwangerschap: ze had totaal geen hongergevoel meer. En dat is nu – na de geboorte van haar kindje – nog steeds niet teruggekeerd.

Marije is ruim tien maanden geleden bevallen van een zoontje. Tijdens haar zwangerschap merkte ze dat haar hongergevoel langzaamaan verdween, waardoor ze zichzelf eraan moest herinneren dan ze af en toe moest eten. "Heel gek, want voor mijn zwangerschap keek ik vaak reikhalzend en met rommelende maag uit naar de lunch. Ik dacht dat dit bij mijn zwangerschap hoorde, maar inmiddels – tien maanden later – is het hongergevoel nog steeds niet terug. Is dit normaal? Hoe is het te verklaren? En hoe zorg ik ervoor dat ik weer lekkere trek krijg?"

Nieuwe rubriek: Asking for a friend 

In deze nieuwe wekelijkse rubriek Asking for a friend leggen we lezersvragen over gezondheid voor aan één van onze experts. Heb jij ook een prangende gezondheidsvraag voor een huisarts, een verloskundige, een diëtist of een psycholoog, mail die dan naar weekendmagazine@rtl.nl en wie weet zie jij het antwoord hier op deze plek snel verschijnen. 

Miniatuurvoorbeeld
Vorige week:

Paula: 'Hoe kom ik dagelijks aan voldoende vitamine D?'

Volgens verloskundige Selina Hekelbeeke spelen hier twee dingen zeer waarschijnlijk een rol: hormonen en gewenning. "Onder invloed van hormonen verandert je eetlust tijdens de zwangerschap. Je hebt ofwel gekke cravings zoals die augurken met slagroom of je hebt minder eetlust. Je kan bijvoorbeeld door de hormonen een opgeblazen gevoel hebben, last van maagzuur of misselijk zijn; allemaal oorzaken waardoor je trek kan afnemen."

'Parasietje' in je buik

Hekelbeeke ziet ze zeer regelmatig voorbij komen in haar praktijk: vrouwen die minder eten tijdens hun zwangerschap. "Anders dan veel vrouwen denken, kan dit overigens geen kwaad voor het kindje in je buik. Wij vergelijken de baby gekscherend met een parasietje dat als eerste alles pakt dat het pakken kan. Daarna is de zwangere pas aan de beurt. De zwangere heeft er meer last van dan het kindje. We weten uit onderzoek dat zelfs weinig eten op de langere termijn geen grote gevolgen heeft voor het kindje."

Daarbij wil Hekelbeeke wel benadrukken dat actief lijnen zeker niet is aan te raden tijdens de zwangerschap. "Maar als het om onbewust minder eten gaat, terwijl er wel op de inname van vitamines en minerale (uit groente en fruit) wordt gelet, dan kan het niet zoveel kwaad."

Het is dan ook een fabel dat je tijdens de zwangerschap voor twee zou moeten eten, zegt Hekelbeeke. "We raden 200 tot 300 extra calorieën per dag aan. Dat is niet veel, bij wijze van spreken een extra Snickers per dag."

Miniatuurvoorbeeld
Lees meer:

Influencer Japke eerlijk over moeite met zwangere lijf: 'Je hebt nul controle'

Onze expert: Selina Hekelbeeke (26) is verloskundige in IJmuiden. Ook is ze eigenaar van Bevalwijzer rayon IJmond. In die rol geeft ze zwangerschaps- en bevalcursussen aan zwangeren en hun partner. Onze expert: Selina Hekelbeeke (26) is verloskundige in IJmuiden. Ook is ze eigenaar van Bevalwijzer rayon IJmond. In die rol geeft ze zwangerschaps- en bevalcursussen aan zwangeren en hun partner.

Is je eetlust, net zoals bij Marije, echt helemaal weg, dan raadt de verloskundige aan om een paar keer per dag kleine beetjes te eten. "Als je maar elke dag iets binnenkrijgt. Neem bijvoorbeeld lichte dingen als een cracker, een rijstwafel, een smoothie. Hierdoor wordt de misselijkheid ook minder, bovendien brengt het de eetlust zo beetje bij beetje terug."

Maar de baby van Marije is inmiddels alweer tien maanden, hoe kan het dat haar eetlust wegblijft? "Als zij nog steeds borstvoeding geeft, kan het nog steeds hormonaal zijn. Bovendien is deze mate van eten tijdens haar zwangerschap haar nieuwe eetritme geworden, waardoor haar lijf en haar hoofd hieraan gewend zijn geraakt", zegt Hekelbeeke. Tel daarbij op dat door de komst van de kleine je (slaap)ritme is verstoord, wat ook weer van invloed is op je gemoedstoestand én eetlust.

Miniatuurvoorbeeld
Lees meer:

Zwangere veganisten krijgen geen goed voedingsadvies: 'Niet genoeg kennis'

"Je bent het minder eten inmiddels gewend. Bovendien gaat zeker in het begin van de komst van de baby alle aandacht naar het kind. Je kunt je trek hierdoor uitschakelen."

"Ook nu geldt: gun je lijf de tijd. En probeer meerdere kleine maaltijden verspreid over de dag te eten. Eet bijvoorbeeld samen met de kleine. Zorg dat er fruit, groenten en vezels binnenkomen. Hierdoor went je lijf hieraan en komt de voedingsbehoefte weer op gang en gaat het 'eetlust'-seintje vanuit je hersenen weer aan."

Bostvoeding = topsport

Geeft Marije nog borstvoeding, dan zou ze sowieso wat meer moeten eten. Hekelbeeke: "Borstvoeding geven is topsport. Als je je baby volledig borstvoeding geeft, dan zou je 500 calorieën extra moeten binnenkrijgen. Geef je nog maar af en toe of helemaal geen borstvoeding meer, dan zijn deze extra calorieën ook niet meer nodig."

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore