Zomer van je leven

Jup reisde met haar dochter (12) door Zuidoost-Azië: 'De wereld is voor haar één grote speeltuin'

27 augustus 2021 08:16 Aangepast: 29 augustus 2021 10:41
Jup met haar dochter Pip tijdens de reis van hun leven. Beeld © privéfoto

In deze zomerrubriek vertellen zes mensen welke zomer voor altijd in hun geheugen gegrift staat. Deze week: in 2018 reisde Jup (51) met haar dochter Pip (toen 12) vijf weken lang door Maleisië, Singapore en Indonesië. "Het mooiste vond ik om te zien hoe Pip alles beleefde."

Haar twaalfde verjaardag zal Pip waarschijnlijk nooit vergeten. Die vierde ze samen met haar moeder op een paradijselijk eilandje in Indonesië. In een jacuzzi, onder de sterrenhemel, op de veranda van een huisje aan zee. "Hoe mooi kan het leven zijn?", zegt Jup. "Het was één van de weinige accommodaties die ik vooraf geboekt had. Ik ben niet zo van het plannen als ik op reis ga, ik laat me liever verrassen. Gelukkig is Pip net zo’n globetrotter als ik."

Jup is dj en dansdocent en wordt regelmatig gevraagd voor klussen in het buitenland. Voor haar de perfecte manier om verre reizen te maken, zonder dat het haar veel geld kost. Jup: "Ik ben gek op reizen, altijd al geweest. Op mijn veertiende stond ik al met mijn duim omhoog langs de snelweg. Pips vader en ik zijn getrouwd, maar we wonen niet samen. Hij is ook artiest en is vaak de hele zomer aan het werk. Daarom gaat Pip al sinds haar geboorte met mij mee op reis, we hebben samen al de halve wereld gezien."

Vorige week:

Leena ging terug naar geboorteland India: 'Dankbaar dat ik hier ben opgegroeid'

In de zomer van 2018 wordt Jup gevraagd om te draaien in Kuala Lumpur (Maleisië) en in Singapore en om een dansworkshop te geven op Bali. "Het ging om een periode van vijf weken, precies in de schoolvakantie van Pip, dus het kwam perfect uit. Ons plan was om tussen de gigs te gaan reizen door Zuidoost-Azië, hoe en wat zagen we daar wel. Het enige dat vaststond, waren de interne vluchten en de hotels voor de eerste dagen."

Schot in de roos

Begin juli vliegen Jup en Pip naar Kuala Lumpur, waar ze zouden worden opgewacht door de lokale producer van de eerste show. "De communicatie over dat optreden was een beetje vaag, maar de producer verzekerde me dat het goed zou komen." Maar bij aankomst blijkt de producer van de aardbodem verdwenen. "Ik kon haar niet meer bereiken - dat optreden ging dus niet door. Echt heel vervelend, want zo’n leuke stad is Kuala Lumpur niet. Knap chagrijnig was ik ervan."

"Maar al snel zeiden Pip en ik tegen elkaar: 'Ok, we zijn hier nu toch, laten we er iets van maken!' Vlakbij het hotel was een markt met allemaal eetstalletjes, daar vermaakten we ons prima. En we besloten een taxi te huren om de omgeving te verkennen. Dat bleek een schot in de roos: we troffen een onwijs leuke, vrouwelijke taxichauffeur die ons een paar dagen lang allemaal prachtige plekken heeft laten zien. Soms zaten we uren in de auto naar een theeplantage of een tempel, te gek om zo Maleisië te ontdekken."

Lees meer:

Heel wat anders dan kamperen in Frankrijk: dit zijn jullie droomvakanties

Daarna nemen Jup en Pip de bus naar het zuiden van Maleisië, waar ze overnachten in Malakka. "Voor heel weinig geld vonden we daar een superluxe hotel. Op de elfde verdieping was een infinity pool en een cocktailbar. Overdag zwierven we over marktjes en door Chinatown, ‘s avonds sloten we de dag af in het zwembad dat uitkeek over de stad."

'Nog koelbloediger dan ik'

Bang om alleen te reizen, is Jup niet. "We waren als vrouw en jong meisje natuurlijk best kwetsbaar, maar ik ben wel wat gewend. Vroeger heb ik maanden in mijn eentje door India gereisd. Als iets niet gaat zoals gepland, ben ik niet snel van mijn theewater. En Pip is nog koelbloediger dan ik. Ik heb bijvoorbeeld enorme hoogtevrees - als we op reis bijvoorbeeld een hoge berg beklimmen, moet zij mij er echt doorheen praten." De grenscontroles vindt Jup altijd wel even spannend. Soms moest Pip al doorlopen, maar moest Jup nog blijven staan. "Dan wisten we: nu moeten we heel scherp blijven en elkaar goed in de gaten houden. Gelukkig ging dat altijd goed."

Lees meer:

Avontuurlijke gezinsvakanties: Met je kleuter naar Sri Lanka? Waarom niet!

Maar natuurlijk gaan er ook dingen mis. Op doorreis door Maleisië boekt Jup een hotel, waar ze pas om twee uur ‘s nachts aankomen. "Maar toen we op het aangegeven adres stonden, bleek dat het hotel helemaal niet bestond. Het waren gewone huizen. De mensen in de buurt wisten ook niets van een hotel, heel bizar. Toen had ik wel stress, want het was een heel onaangename plek in de stad, waar ik - zeker met mijn dochter - niet middenin de nacht op straat wilde staan."

"Iemand bood toen aan dat wij in hun appartement konden slapen, voor een prijs van bijna vijf keer een hotelkamer. Als ik alleen was geweest, was ik ergens in een nachtclub gaan wachten tot het licht werd. Maar nu met Pip wilde ik gewoon van de straat af. Ik heb betaald, we zijn gaan slapen en de volgende ochtend vroeg weer weggegaan."

Na Maleisië gaan ze door naar Singapore, waar Jup en Pip mogen logeren in het huis - met zwembad - van vrienden. "Singapore is een heel indrukwekkende stad, ik was er al eens geweest maar voor Pip was het de eerste keer. Dit keer ging mijn optreden gelukkig wel door. Een rockster ben ik zeker niet, maar het voelde wel zo: bij de venue werden we door allemaal mensen opgewacht en mee uit eten genomen."

"'s Avonds heb ik daar gedraaid, met Pip erbij. Die vermaakt zich dan prima, ze spreekt vloeiend Engels en maakt met iedereen een praatje. Ook op het strand of op de markt heeft ze binnen no time mensen om zich heen verzameld. En als we naar een bandje gaan kijken, krijgt zij de hele zaal aan het dansen. Geweldig vind ik dat, voor haar is de wereld één grote speeltuin."

'De varanen en schorpioenen liepen over ons balkon en soms verscheen er ineens een aap.'

Vanuit Singapore reizen Jup en Pip naar Tioman, een klein eilandje naast Maleisië. Daar komen ze van de stad terecht in de jungle, inclusief exotische diersoorten. Moeder en dochter zijn geen fan van spinnen, maar verder kijken ze nergens van op. "De varanen en schorpioenen liepen over ons balkon en soms verscheen er ineens een aap." Op Tioman is de internetverbinding slecht, maar Jup en Pip vermaken zich wel. Ze wandelen, hangen op het strand, doen spelletjes en kijken naar steeds veranderende wolken.

Ruzie maken Jup en Pip vrijwel nooit. "We zijn het beste als we samen op reis zijn. Pip is gewoon ontzettend fijn gezelschap. Natuurlijk houd ik rekening met Pip, ik hoef haar niet urenlang mee te nemen naar een museum. Maar verder zitten we behoorlijk op één lijn, we kunnen ons allebei ook heel goed alleen vermaken. Als er een zwembad is, is Pip sowieso blij, dus daar zorg ik altijd voor."

Lees ook:

Met de kids op wereldreis: 'Het is echt niet alleen maar leuk'

De laatste weken van hun reis brengen Jup en Pip door op Bali. In Ubud logeren ze bij een collega-dansdocent, waar Pip vrienden maakt met de zoons des huizes en de slangen die zij als huisdieren houden. Daarna reizen ze door naar het resort in het midden van Bali, waar Jup een week lang aan deelnemers van over de hele wereld een dansworkshop verzorgt.

"De locatie was fenomenaal mooi, midden in de bergen. Pip vermaakte zich kostelijk, af en toe rende ze de dansstudio in om mee te dansen. We hadden eindelijk een keer goed internet, dus ze heeft ook veel gevideobeld met haar vriendinnen. We vonden het allebei ontzettend jammer dat het voorbij was. Toch gingen we door naar het westen van Bali, omdat we hadden gehoord dat je daar het beste kunt snorkelen, een grote hobby van ons allebei."

'Hier is het minder leuk'

De bedoeling was om nog tien dagen op West-Bali te blijven, maar uiteindelijk houden Jup en Pip het er maar een paar dagen uit. 'Het was een rit van zeven uur, maar halverwege keken we elkaar al aan: hier is het veel minder leuk… De sfeer op straat werd grimmiger, de natuur kaler en er waren geen vrouwen op straat te zien. Een enorm contrast met de afgelopen weken. We hebben wel een prachtige snorkeltocht gemaakt en gefietst over de zoutvlakten. Daarna zijn we snel weer teruggegaan naar Ubud, waar we gelukkig weer welkom waren bij mijn collega. Na nog vijf heerlijke dagen aan het zwembad, zijn we teruggevlogen naar Amsterdam."

Jups mooiste herinnering aan hun reis? "Om te zien hoe Pip alles beleefde. Daar heb ik zo van genoten. Ik ben zo trots op hoe zij in het leven staat. Onze relatie was altijd al goed, maar door onze reis is onze communicatie nog beter geworden. We weten precies wat we aan elkaar hebben en hebben aan een half woord genoeg. Dat een half jaar na onze reis corona uitbrak en we thuis kwamen te zitten, accepteerden we ook al snel. Wij hebben onze portie gehad, voelden we, voorlopig waren we nog wel 'gevoed' door deze belevenis."

Toch zullen Jup en Pip altijd blijven reizen, dat weten ze zeker. "Op het verlanglijstje van ons hele gezin staan bijvoorbeeld nog Réunion (Afrika) en Patagonië (Zuid-Amerika). En volgend jaar heb ik een paar boekingen in Europa staan, misschien plakken we daar wel weer een reis aan vast. We zien wel waar we uitkomen."

Zomer van je leven/ Nooit meer

Dit was de laatste aflevering van de zomerrubriek 'Zomer van je leven'. Volgende week is de rubriek Nooit Meer weer terug.

Wil jij ook je verhaal kwijt en vertellen wat je 'nooit meer' wil meemaken, doen of juist laten? We zijn benieuwd naar jouw verhaal. Mail ons op weekendmagazine@rtl.nl

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.