Gezondheid

Meer rokers? Tips om je sigaret voorgoed vaarwel te zeggen

31 mei 2021 08:14 Aangepast: 01 juni 2021 12:27
Beeld © iStock

Wereldwijd komen er steeds meer rokers bij, zo blijkt uit een internationale studie. Bovendien zijn veel rokers in de coronacrisis alleen maar méér gaan roken. Hoe komen we nou eens definitief van dat roken af? Op deze Wereld Anti-Tabaksdag een aantal tips om de sigaret écht vaarwel te zeggen.

In 2019 rookten maar liefst 1,1 miljard mensen wereldwijd. Een triest hoogtepunt. Bovendien is een groeiend aantal jonge rokers verslaafd geraakt: bijna 90 procent van de jonge rokers is op 25-jarige leeftijd verslaafd aan roken, zo blijkt uit een recent onderzoek dat is gepubliceerd in The Lancet

Of behoor jij tot de kwart rokers die in de coronacrisis méér is gaan roken, maar wil je nu graag stoppen met roken? Helaas is stoppen met roken alles behalve eenvoudig. Slechts 3 procent van de rokers slaagt erin om zonder hulp definitief te stoppen met roken. Onderzoek heeft aangetoond dat de kans van slagen stijgt als je ook gebruik maakt van persoonlijke ondersteuning, eventueel in combinatie met nicotinevervangers. 

Voor dit artikel werkten we samen met Gezondheidsplein.nl en Dokterdokter.nl. Daar vind je nog veel meer artikelen over gezondheid, gecontroleerd door artsen en medisch specialisten.

Miniatuurvoorbeeld
Lees meer:

1,1 miljard rokers wereldwijd, en dat aantal blijft maar stijgen

Laat je hierdoor niet uit het veld slaan. Als je echt wil, gaat het lukken. Hierbij een aantal tips die het stoppen iets minder moeilijk maken:

Deel je goede voornemen

Houd je goede voornemen niet voor jezelf, maar vertel het aan anderen. Zij kunnen je dan steunen en zijn ook je stok achter de deur: als je niet doorzet, moet je dat immers ook weer opbiechten.

Zoek motivatie om écht te willen stoppen en schrijf deze op

Doe pas een stoppoging als je bent gemotiveerd om écht te stoppen. Denk niet: ik rook nu al zo lang, de schade is nu toch al aangericht. Het is namelijk nooit te laat om te stoppen met roken. Ook op korte termijn zal je positieve lichamelijke effecten merken, zoals een dalende bloeddruk en makkelijker kunnen ademhalen. Schrijf dit soort redenen op zodat je op moeilijke momenten deze lijst erbij kan pakken om jezelf nieuwe motivatie te geven.

Miniatuurvoorbeeld
Lees meer:

Kwart van rokers is meer gaan roken tijdens coronacrisis

Beloon jezelf van het bespaarde geld

Leg het geld dat je normaal uitgeeft aan sigaretten opzij en bedenk alvast wat je met al dat uitgespaarde geld gaat doen. Een mooie beloning om naar uit te kijken.

Prik een datum

'Binnenkort ga ik stoppen.' Nee, niet vaag blijven: prik een datum. Kies bijvoorbeeld een datum die voor jou bijzonder is. En neem bij voorkeur een vrije dag, zodat je iets leuks kunt gaan doen.

Nicotineaanslag laten verwijderen

Als je niet meer rookt, krijg je ook geen rookaanslag meer op je gebit. Maak - zodra je stopt - een afspraak met de tandarts voor ongeveer een maand na het stoppen om de aanslag te laten verwijderen. Zo wordt je inzet beloond met een mooi fris gebit.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Fans niet blij met foto van 'rokende' Maan: 'Roken is zo 1980'

Doorbreek de cirkel

Vaak is het roken van een sigaret gekoppeld aan bepaalde momenten, zoals koffiedrinken of het drinken van een glaasje wijn. Het zorgt er ook voor dat je alleen al door het drinken van koffie of alcohol zin krijgt in een sigaret. Probeer hier dus ook wat minder van te nemen: dat doorbreekt de cirkel.

Bouw gebruik nicotinepleisters af

Nicotine uit een pleister is beter dan een sigaret. Als je een sigaret rookt, krijg je in één keer een dosis nicotine binnen. Een nicotinepleister geeft daarentegen een geleidelijke, constante dosis af. Bovendien krijg je met nicotinepleisters geen andere schadelijke stoffen binnen als teer en koolmonoxide, die je wel via sigaretten binnenkrijgt.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore