Eindexamens

Langere examenperiode: hoe blijf je scherp? 'Bruin in plaats van wit brood'

21 mei 2021 11:14 Aangepast: 24 mei 2021 09:33
Mare en Nina moeten nog even doorzetten. Beeld © Privéfoto's

195.618 leerlingen in Nederland doen dit jaar eindexamen. In verband met corona worden de examens over een langere periode afgenomen dan gewoonlijk, wat betekent dat je langer scherp moet zien te blijven. Hoe bereid je je voor op zoiets – en hoe zorg je dat je je focus behoudt? Mare Schoon (17) en Nina de Kimpe (16) vertellen over hun voorbereidingen.

Normaal gesproken vinden de centrale examens plaats over twee tijdvakken. Dit jaar komt er een derde tijdvak bij, om de leerlingen iets meer ruimte te geven om te leren vanwege de coronacrisis. Wel zo fijn, vinden Mare Schoon en Nina de Kempe, die deze week hun eerste examens maakten.

'Ik beloon mezelf als het goed gaat'

Nina doet dit jaar haar Mavo 4-examen

Nina: "Spannend, maar ik sta er gelukkig goed voor." Nina: "Spannend, maar ik sta er gelukkig goed voor."

Nina de Kimpe (16) doet dit jaar haar Mavo 4-examen. Spannend, maar gelukkig staat ze er goed voor. "Voordat de examens begonnen heb ik berekend welke cijfers ik moet halen om voor al mijn vakken met een 5,5 te eindigen. Ik 'mag' voor alles een onvoldoende halen en dan nog sta ik dan een 5,5. Wel is het belangrijk dat alle examencijfers bij elkaar gemiddeld op hoger dan een 5,5 uitkomen om te kunnen slagen. Daar kwam ik later pas achter, maar dat komt wel goed."

Ondanks dat Nina geen cijfers hoeft op te halen, trof ze haar voorbereidingen erg serieus. "Ik heb een planning gemaakt met alle vakken en hier probeer ik me goed aan te houden. Biologie en economie vind ik moeilijk, dus daar besteed ik extra tijd aan. Elke ochtend zet ik de wekker om 9 uur en rond 10 uur begin ik met leren."

Strakke planning

Nina merkt nu dat ze zichzelf een vrij strakke planning heeft opgelegd, dus soms wijkt ze daar weleens van af. "De ene keer ga ik langer door dan gepland, maar dan houd ik ook langer pauze. Sommige vakken zijn best zwaar en veel om te leren en die gaan wat moeizamer. Af en toe denk ik dan: 'Pff, ik heb geen zin meer, ik heb al zo veel gedaan'. Dan stop ik er ook gewoon mee en ga ik bijvoorbeeld een spelletje doen met mijn moeder."

Miniatuurvoorbeeld
Lees meer:

Ruim 60.000 klachten binnengekomen na tweede dag eindexamens

Vooral tegen het avondeten merkt Nina dat het leren zwaarder wordt. "Rond een uur of vijf ben ik vaak vermoeid. Dat is dan ook niet zo erg, want dan heb ik al een hele dag geleerd. Ik probeer als ik moe ben echt rust te pakken en te denken: 'Morgen weer een nieuwe dag en dan ga ik weer fris van start'."

Ergens naar uitkijken

Het motiveert Nina om te denken aan de periode ná de examens. "Ik ga nu twee weken lang leren en toetsen knallen. Vroeg opstaan hoort daar helaas bij, maar als ik nu mijn best doe kan ik straks wekenlang genieten, ontspannen, laat naar bed en uitslapen. Het helpt om ergens naar uit te kijken. 27 mei is mijn laatste examen en 10 juni krijg ik de uitslag. Als ik hoor dat ik geslaagd ben, gaan we dat weekend gelijk op vakantie. Waarheen weten we nog niet, maar daar heb ik natuurlijk ontzettend veel zin in."

Als alles volgens planning verloopt, kan Nina op 8 juli haar diploma ophalen. Daar kijkt ze erg naar uit. "De uitreiking is thuis, dus iedereen kan erbij zijn. Na de uitreiking ga ik zeven weken bij mij buurman op de camping werken. Dat vind ik superleuk."

Miniatuurvoorbeeld
Lees meer:

Iets meer tijd dan anders: schoolexamens vmbo begonnen

Om zich extra te verdiepen in wat ze tijdens de examens kon verwachten, ging Nina afgelopen vakantie naar de 'lenteschool' die haar school organiseerde. "Hierbij hielpen docenten de leerlingen met allerlei vragen. We maakten verschillende proefexamens en werden voorbereid op wat we konden verwachten tijdens de echte examens."

Tijdens het leren eet Nina niet anders dan normaal. "Ik neem een glaasje water mee naar boven zodat ik voldoende drink en soms neem ik iets zoets zoals appelsap. Als het leren goed gaat, beloon ik mezelf weleens met iets lekkers zoals chips of nootjes."

'Een leermethode gevonden die goed werkt'

Mare hoopt na 6 jaar haar VWO af te ronden.

Mare: "Ik kan niet de hele dag aan één stuk door leren." Mare: "Ik kan niet de hele dag aan één stuk door leren."

Ook Mare maakte een planning om het leren in goede banen te leiden, en lette er bij het maken van de planning vooral op of deze reëel was. "Ik ken mezelf goed. Ik kan niet de hele dag aan één stuk door leren, dus het motiveert niet om een hele planning te maken en vervolgens niks af te krijgen. Het is beter voor me als ik een beetje soepel plan, zodat ik weet dat ik het red."

Mare maakte de planning een geruime tijd voor de eerste examens begonnen. "Het is wel zo fijn dat ik tussendoor soms iets anders kan doen, zonder dat ik heel erg achter kom te liggen met leren. In grote lijnen volg ik mijn planning en dat gaat heel goed. Wel vind ik het moeilijk om me de hele dag te concentreren, dus af en toe zoek ik dan ook wel wat afleiding."

Halfuur leren, vijf minuten pauze

Ooit zag Mare ergens een leertechniek, die ze sindsdien zelf ook toepast. "Volgens die methode is het efficiënt om steeds hooguit een halfuur te leren en dan 5 minuten pauze te nemen, om daarna weer een halfuur te leren met aaneensluitend 5 minuten pauze. Dus dat doe ik nu. Na vier keer een halfuur leren neem ik een langere pauze en dan ga ik weer door op dezelfde manier. Dat werkt heel goed voor mij."

Miniatuurvoorbeeld
Lees meer:

Last van een slechte concentratie? Zo zorg je voor meer focus

Op scheikunde na, staat Mare er goed voor. "Voor scheikunde sta ik een 5. Dat vind ik een moeilijk vak, dus daar heb ik een examentraining voor gevolgd. De examentraining is tweedaags van 9 tot 5. Je maakt dan oefenexamens en krijgt extra uitleg over alles wat je moet weten. Er is een scheikundedocent aanwezig en iemand van buitenaf, die de training leidt. Dat vind ik heel goed, want het is ook fijn om het een keer van iemand anders te horen."

Hoofd leegmaken op het hockeyveld

Een vakantie na de examens heeft Mare nog niet gepland. "Dat is een beetje lastig met corona. We wilden na mijn laatste examen graag naar Griekenland, maar waarschijnlijk worden het een paar dagen in Nederland. Wel zo handig ook, voor als ik terug moet voor herkansingen. Al ga ik er natuurlijk vanuit dat ik het haal."

Om haar gedachten te verzetten, vindt Mare het fijn om te sporten. "Normaal gesproken hockey ik drie keer per week. Nu is dat twee keer omdat we geen wedstrijden spelen. Ik vind het heel fijn om na een lange dag leren ’s avonds mijn hoofd even leeg te maken tijdens hockey."

'Fijn om na een lange dag leren 's avonds mijn hoofd leeg te maken'

Tijdens haar voorbereidingen doet Mare geen andere dingen dan gewoonlijk, al probeert ze er wel op te letten dat ze voldoende en goed eet. "Ik sla normaal gesproken mijn ontbijt nog wel eens over. Nu zorg ik dat ik elke dag ontbijt en in plaats van wit brood eet ik bruin brood. Ik let ook wel iets meer op dat ik voeding eet die vult en dat ik voldoende voedingsstoffen binnenkrijg. Het is niet fijn om tijdens het maken van je examen ineens heel erg trek te krijgen. Gelukkig mogen we ook eten en drinken tijdens ons examen, maar dat wil je het liefst zo min mogelijk doen."

Voedingscentrum: wat moeten we eten en/of drinken?

Goed eten en drinken kan bijdragen aan een beter concentratievermogen en je langer fit en energiek voelen. Maar wat 'helpt' nou echt? En houd je het leren met bijvoorbeeld focusdrankjes beter vol? Iris Groenenberg, expert voeding en gezondheid bij het Voedingscentrum, geeft tips.

Wel doen

  • Neem de tijd om te eten. "Eet altijd ontbijt, lunch én avondeten. Zo heb je de hele dag door energie en voorkom je dat je gaat leren met een knorrende maag. Ook ga je tussendoor minder snel snacken."
  • Drink voldoende. "Drink elke dag 1,5 tot 2 liter vocht. Water en thee (zonder suiker) zijn het beste. Als je te weinig drinkt, kun je je suf voelen en dat wil je natuurlijk niet."
  • Fruit en een volkorenbroodje. "Fruit en een volkorenbroodje helpen je om je energie op peil te houden en je volledig te storten op de lastige sommen en teksten."

Niet doen

  • Snacken tijdens het leren. "Tijdens het leren eet je niet met aandacht en voor je het weet heb je een hele zak chips leeggegeten. Af en toe snacken kan best, maar doe het dan na het leren, een klein beetje, om jezelf te belonen."
  • Druivensuiker. "Dit heb je niet per se nodig. Ja: het geeft je lijf kortdurend energie, maar die energie kun je beter halen uit producten die naast suikers ook nuttige voedingsstoffen leveren."
  • Concentratieverhogende drankjes. "Concentratieverhogende drankjes of zogenaamde focusdranken bevatten vaak een hoop toegevoegde vitamines en mineralen. Lijkt goed, maar als je gewoon gezond eet en drinkt heb je die extra’s niet nodig en de zuren in de drankjes zijn slecht voor je gebit."
  • Koffie. "Eén kopje koffie per dag kan prima, maar te veel cafeïne is niet goed voor de ontwikkeling van je zenuwstelsel. Probeer koffie ’s avonds te vermijden, want hierdoor slaap je slechter."

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore