Cash & corona

Renée: 'Het is heel gek om ineens van een uitkering te moeten leven'

15 april 2021 11:13 Aangepast: 16 april 2021 16:33
Renée (links) en Liesbeth Beeld © privéfoto

Hoe merken we de coronacrisis in onze portemonnee? Renée Reinders ging als een speer. In acht jaar tijd opende ze vier kledingwinkels in hartje Maastricht en één in Valkenburg. Inmiddels zijn dat er nog 'maar' drie, en heeft ze de helft van haar personeel moeten laten gaan. "Dat vind ik het allerergste wat er is: iemand ontslaan. Maar helaas moest dat in 2020."

En toen was het stil. Renée Reinders (32) en haar vrouw en zakenpartner Liesbeth Bertens zijn gewend om altijd bezig te zijn. Nieuwe plannen maken, klanten helpen, volgende collecties uitzoeken en bestellen en als het meezit weer een nieuwe kledingwinkel openen. Maar het zit het Maastrichtse duo niet mee. Want net nadat zij in maart 2020 hun winkel Noir + (speciaal voor plussize mode t/m maat 52) hadden geopend, durfde niemand meer te winkelen uit angst om het coronavirus op te lopen.

De eerste weken hielden ze zichzelf nog wel aardig bezig met klusjes als het schoonmaken van de stockruimte, het onder handen nemen van hun webshop en het zichtbaarder worden op sociale media. "Aanvankelijk hadden wij een extern bureau dat onze sociale media beheerde, maar dat hebben we vrij snel weer terug in eigen hand genomen", zegt Renée. "We zijn beiden enorm ondernemende types, dus het was heel raar toen we na een tijdje gewoon niet meer zoveel te doen hadden en we stil kwamen te staan."

Miniatuurvoorbeeld
Vorige week:

JanKees: 'De zaken gingen al goed, maar de coronatijd is voor mij de kers op de taart'

Tot die tijd zaten Renée en Liesbeth allesbehalve stil. Bijna acht jaar geleden openden ze hun eerste kledingwinkel Noir in het populaire Maastrichtse stadsdeel Wyck, met 'betaalbare, Scandinavische mode'.  In de daarop volgende jaren openden ze nog vier winkels, waarvan één outlet en een pop-upwinkel in Valkenburg. Nog voor de coronacrisis uitbrak, sloten de dames hun Valkenburgse winkel om zich volledig om hun Maastrichtse winkels te kunnen concentreren. "Het is een beetje stom om over jezelf te zeggen, maar ik denk dat we wel wat bekendheid hebben hier in de stad. We groeiden lekker en waren goed aan het ondernemen."

Maar na ongeveer een maand in lockdown kwam Renée tot het besef: 'Dit komt niet meer goed'. "Op dat moment drong het door dat we langzaam maar zeker een aantal pijnlijke beslissingen moesten gaan nemen. Dan kom je uit op de twee grootste kostenposten: het personeel en de huur van onze panden. Ik ben onze weekendkrachten gaan inlichten dat we afscheid van ze moesten gaan nemen en ook ben ik gaan kijken naar de huurcontracten van onze winkels."

'Geen loon voor onszelf'

Uiteindelijk sloot Renée in december de deuren van één van haar vier Maastrichtse winkels en moest ze de helft van haar personeelsbestand laten gaan, waardoor er nu nog zes fulltimers over zijn. Renée is even stil. "2020 was gewoon een heel heftig jaar. Mentaal ook. Ik vind het echt het allerergste wat er is: iemand ontslaan. Dat vond ik echt heel verdrietig. Maar ja, dat hoort ook bij ondernemen, ik had dat alleen nog nooit hoeven doen."

Wat Renée ook nog nooit had hoeven doen: een uitkering aanvragen. Maar ook dat deed ze voor het eerst in rampjaar 2020. "We ontvangen alle steun die er beschikbaar is: de TOZO, de TVL, de NOW. We maken overal gebruik van. Dat was ook hard nodig, anders hadden we nu niet meer bestaan." Ook ontvangen Renée en Liesbeth een uitkering van 1500 euro in de maand. "Dat is heel gek. Ik had echt nooit verwacht dat wij ooit in een situatie zouden belanden waarin we van een uitkering moeten leven. Dat is op z’n zachtst gezegd bijzonder. Maar we zijn heel blij dat we de uitkering kunnen krijgen, hoor. We draaien alleen maar verlies dus we kunnen geen loon voor onszelf uit onze winkels halen."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Hildes winkel overleefde de lockdowns: 'Ik mocht één dag balen. Toen had ik een plan'

Doordat Renée en haar vrouw het nu van 1500 euro in de maand moeten doen, houden ze geen geld over voor andere dingen dan het betalen van de vaste lasten en het voorzien in hun basisbehoeften. "We zijn 100 procent anders gaan leven. Dat moesten we natuurlijk ook al wel door de coronamaatregelen, maar het is wel even aanpassen."

Hoe hard heeft de coronacrisis op de omzet gedrukt in 2020? Het is even stil. "Heel eerlijk: ik moet dat precieze percentage aan Liesbeth vragen, ik ben meer de creatieve en Liesbeth is van de cijfertjes. Maar ze zit in het kantoor naast me dus ik ga het even vragen." Even later: "Oh jeetje, dit is echt heel heftig. Wát een groot verschil. We hebben de helft van onze normale omzet gedraaid."

Hartverwarmende steun van klanten

Toch telt Renée ook geregeld haar zegeningen. Bijvoorbeeld dat zij en haar vrouw in een huis wonen dat van de ouders van Renée is, waardoor de woonlasten laag zijn. Of hoe gelukkig ze mogen zijn met al die vaste klanten die langskomen, cadeaubonnen voor vrienden kopen zodat de dames toch nog wat omzet hebben. "Normaal gesproken hebben we 50 procent toeristen over de vloer, als die wegvallen besef je nog maar eens extra hoe belangrijk je vaste klanten zijn. Het is heel hartverwarmend hoe zij ons hebben gesteund. Dat is heel lief en mooi."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Toegangsbewijzen Primark online verhandeld, tot 25 euro per afspraak

Die vaste klanten kan Renée nu ook extra aandacht geven tijdens 'het winkelen op afspraak'. "Dat is voor de klanten een leuke ervaring. Wij staan volledig tot hun beschikking en zij krijgen de volle aandacht." Toch is Renée niet bepaald fan van winkelen op afspraak, omdat er maar heel weinig gebruik van wordt gemaakt of mensen komen simpelweg niet opdagen. "Ja, ik snap het wel. Shoppen hoort ook spontaan te gaan, en niet op afspraak. Mensen voelen toch de druk om iets te kopen als ze een afspraak hebben of hebben voor ’s middags een afspraak staan als hun shopbudget alweer op is. Kortom, het werkt niet zo goed. Beter zou zijn als klanten aan de deur kunnen komen vragen of er plek is. Vaak hebben we dat wel."

Lichtpuntje met kerst

Als Renée terugkijkt was de periode voor kerst een lichtpuntje: klanten gingen zo vlak voor de feestdagen veel kleding bestellen en maakten maar wat graag gebruik van hun same day delivery-service. "Dat was heel uitdagend: we crosten met ons busje heel Limburg door om alle pakketjes die zelfde dag bij de klanten thuis te krijgen." En ook het besluit om de kerst-collectie over te slaan bleek achteraf een goed besluit. "We zijn continu op zoek naar die balans: genoeg spullen aankopen om je winkel te kunnen vullen en aantrekkelijk uit te laten zien, maar ook financieel sterk blijven. Je koopt de collecties van over een half jaar normaal gesproken in de met de winst van vorig jaar. Dat moeten we nu van ons spaargeld doen."

En als Renée vooruitkijkt? Wat ziet ze dan? "We zijn op tijd gaan besparen, dus ik denk dat we het gaan halen. We moeten natuurlijk wel een beetje positief blijven. Maar ik denk wel dat we pas in 2022 weer een normaal jaar zullen hebben."

Dit zegt de expert

Frederieke Kokol, geeft leiding aan de helpdesk van het telefoonnummer bij geldzorgen 0800-8115:

"Renée en haar vrouw hebben de situatie aangepakt zoals echte ondernemers doen: mouwen opstropen en opties bedenken. Ze maken gebruik van de regelingen die door de overheid in het leven zijn geroepen om ondernemers te helpen. Gelukkig voor hen, kwamen zij voor de meeste regelingen in aanmerking. Daar horen wij ook wel eens andere verhalen over aan de telefoon, bij onze 0800-8115 hulplijn voor geldzorgen. Ondernemers die - om welke reden dan ook - tussen wal en schip vallen en dus nergens aanspraak op lijken te kunnen maken. Dan zijn het hele moeilijke tijden, niet alleen financieel, maar vooral ook emotioneel. Die ondernemers zijn de wanhoop nabij.

Renée en haar vrouw proberen er het beste van te maken en dat lijkt ze te gaan lukken. Op dit moment zou het advies nog kunnen zijn om kritisch naar de jaarcijfers te kijken en daar nog met een accountant of met een deskundige van MKB Doorgaan of iemand van het Ondernemersklankbord over te sparren. Ook goed kijken naar de toekomstperspectieven zou een advies kunnen zijn. Omdat er nu alleen maar verlies wordt gedraaid en het spaargeld wordt gebruikt om collecties in te kopen, zou het wellicht verstandiger zijn -indien mogelijk - om nóg een winkel te sluiten. En hopelijk komen er daarna weer tijden aan waarin er opgebouwd en uitgebreid kan worden."

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore