Cash & corona

JanKees: 'De zaken gingen al goed, maar de coronatijd is voor mij de kers op de taart'

08 april 2021 17:35
JanKees: "Sommigen bestellen de eerste keer meteen voor 1500 euro aan spullen." Beeld © privéfoto

Hoe merken we de coronacrisis in onze portemonnee? Het leven van JanKees Verheij (60) speelt zich al zestig jaar af in en rond de modelspoorbanenwinkel Het Winkeltje, die hij van zijn vader overnam. In al die jaren kende hij ups en downs, maar zo’n lange 'up' als deze is toch vrij uniek. Toch blijft de Dordtenaar nuchter. "Het zijn rare tijden. Voor hetzelfde geld ben ik eind dit jaar blij dat ik een buffer heb."

Tijdens het telefonische interview stopt JanKees Verheij (60) even om een klant in zijn winkel te helpen. "He, hoe is het verder?", "En met je vader?". "Hier? Druk! Corona he? Iedereen verveelt zich te pletter." Geritsel van de telefoon. "Excuses, dat moest even. Hij had een afspraak om te komen winkelen. Maar ik ben er weer, hoor."

JanKees staat in zijn modelspoorbanenwinkel, genaamd Het Winkeltje, in Dordrecht. Zestig jaar geleden werd hij in het huis boven de winkel, die toen nog van zijn vader was, geboren. "Toen ik van school kwam, ben ik zonder dat ik het wilde, de winkel ingerold. Dat vond mijn vader natuurlijk wel prettig. En ik ook, het is geen ongezellig werk."

Miniatuurvoorbeeld
Vorige week:

Hildes winkel overleefde de lockdowns: 'Ik mocht één dag balen. Toen had ik een plan'

Inmiddels is het Winkeltje al jaren van JanKees. Zijn vader, die elf jaar geleden op 80-jarige leeftijd overleed, bleef tot het einde betrokken bij de zaken van zijn zoon. "Vond hij mooi. Als hij langskwam, dook hij even de boeken in om de administratie te doen."

Dat laatste wilde JanKees ook doen, toen Rutte in december een nieuwe lockdown afkondigde waarbij dit keer ook alle winkels hun deuren moesten sluiten. Maar vooral: veel treinen repareren. "Ik stuur de kapotte treintjes en onderdelen niet terug naar de leveranciers (JanKees verkoopt merken als Fleischmann, Märklin, Roco, Trix en Piko, red.) maar repareer ze zelf. Dat is onderdeel van mijn service. Ik dacht: daar heb ik nu mooi tijd voor."

Absolute hoogtepunt

Maar niets was minder waar: al op de eerste dag van de lockdown werd JanKees overspoeld door mailtjes en belletjes van klanten: of ze dat onderdeel, die rails, dat boompje, dat huisje of die trein toch nog kunnen bestellen en bij hem in de winkel kunnen komen ophalen. "Van sommigen kreeg ik drie mailtjes op een dag: waren ze in hun vorige mailtje vergeten om de lijm erbij te bestellen. Heel omslachtig allemaal."

Het werd een druk einde van een ontzettend druk jaar. In de afgelopen jaren hadden veel mannen (97 procent van de klanten van JanKees is man, drie procent is vrouw of kind) de hobby van het bouwen van (digitale) modelspoorbanen alweer (her)ontdekt, maar coronajaar 2020 was het absolute hoogtepunt. "We gingen de afgelopen zes a zeven jaar al lekker, toen steeg de omzet al gestaag. Elk jaar zag ik een verbetering. Maar de coronatijd is wat mij betreft echt de kers op de taart: in 2020 had ik een omzetstijging van 15 procent."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Nooit te oud voor 'n nieuwe hobby: 'Vind ik iets leuk, dan gooi ik mezelf er helemaal in'

"Dat is prettig", zegt JanKees nuchter. "En dat zonder reclame he?! We hebben in ons bestaan misschien één keer een advertentie in de krant gehad. Nu zoekt iedereen gewoon op Google naar de dealers." En dan komen ze onder meer in Dordrecht uit. De vraag was het afgelopen jaar zo groot, dat JanKees niet altijd kon meteen de gevraagde spullen kon leveren. "De fabrikanten van populaire merken als Fleishmann en Märklin kunnen de vraag niet aan. Ze zijn niet ingesteld op een piekverkoop, tenminste niet één die meer dan een jaar duurt."

Volgens JanKees – die hier ook weer zo zijn bronnen voor heeft – duurt deze piekverkoop tot ergens in 2022. Daarmee houdt hij rekening met het niet al te snelle vaccinatiebeleid in Nederland, waardoor komende zomer ook nog niet heel veel Nederlanders op vakantie zullen gaan. En dan maar weer verder bouwen aan hun treinbaan en -landschap.

1500 euro aan treinspullen

Januari van dit jaar was matig. Februari was een normale omzetmaand en maart was alweer een betere maand dan maart 2020. "Dat heb ik te danken aan die mensen die nu beginnen aan deze hobby en in één keer voor 1500 euro aan treinspullen bestellen. Ik zeg dan altijd: kom wel even naar de winkel want dan leg ik het even uit. Want zo simpel als een analoge trein en treinbaan in elkaar zetten, is het allang niet meer. Alles is nu digitaal en heel specialistisch geworden."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Flink tekort aan puzzels dit jaar: 'Ongekend, en dan moeten de feestdagen nog komen'

Trots gaat JanKees door: 'Alles is tegenwoordig mogelijk. Je kunt het zo gek niet bedenken: sommige banen hebben meer dan dertig digitale functies, een conducteur met een werkende fluit, een bel, piepende remmen, omroepers op het station. Ik heb de meest bizarre banen gezien die beter beveiligd zijn dan de die van de NS of het werk gaat vooral in het landschap zitten met boompjes, poppetjes en dan rijdt er één treintje doorheen. Wat je doet is in principe driedimensionaal schilderen, he?!"

'Bezit van de zaak is einde vermaak'

Maar hoe gepassioneerd JanKees ook over zijn vak praat, over één ding wil hij duidelijk zijn: modeltreinen vormen zijn werk, in zijn vrije tijd moet hij er niets van weten. "Het bezit van de zaak is het einde van het vermaak: dat gaat voor mij helemaal op. Ik vind het leuk hoor, maar ik moet er afstand van nemen. Mijn vader heeft hier in de winkel in 1966 een treinbaan gebouwd. Hij kreeg daar toen stress van, en dat snap ik. Je moet een keer stoppen, anders vliegt het je aan."

En dus vult de vrijgezelle Dordtenaar zijn vrije tijd het liefst met het vliegen met radiografisch bestuurbare helikopters. "Dat is natuurlijk ook modelbouw maar toch totaal iets anders. Ik ben lid van een club en als ik ga vliegen hoor ik vooral de wind en de vogels. Op die momenten kan ik even helemaal de winkel vergeten."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Marcel en zoontje strijden voor fietspad in Legoland: 'Waarom is dat er nog niet?'

Dat is nodig want in deze topdrukte is JanKees zo’n beetje elke dag bezig. Zo heeft hij de afgelopen paasdagen aan één stuk door treinen gerepareerd. "Als ik het nog een keer zou doen, zou ik voor een baas gaan werken. Dan kun je tenminste om 17 uur zeggen: 'Ik zie je morgen weer.' Nu ben ik altijd aan het werk."

En het extra geld dat hij in deze piekjaren heeft verdiend dan? Dat is toch mooi meegenomen? "Heel eerlijk? Ik heb nog geen tijd gehad om na te denken waar ik het verdiende geld aan ga uitgeven. En de coronaperiode is leuk geweest voor de omzet, maar van mij mag het zo weer terug naar normaal. Dit werk komt met ups en downs. Ik herinner me de huizencrisis uit de jaren ’80: toen gingen de zaken slecht. Van de bankencrisis hadden we dan gek genoeg weer minder last. Je weet het niet. Het zijn rare tijden, voor hetzelfde geld ben je over een jaar dolblij dat je een buffer hebt. Dus als je het me nu vraagt: dat extra geld is een mooie buffer."

Zijn jouw financiën beïnvloed - in negatieve of positieve zin - door de coronacrisis? En zou jij willen vertellen hoe jij je leven anders inricht? Mail dan naar weekendmagazine@rtl.nl

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore