Gezondheid

Zo maakt gezonde voeding je blij (en je haar mooi)

01 maart 2021 11:31 Aangepast: 03 maart 2021 15:42
archieffoto Beeld © iStock

Wat is de link tussen je stemming en dat wat je hebt gegeten? Hoe kun je er met je voeding voor zorgen dat je kapsel er een beetje toonbaar uitziet? Voedingsdeskundige Ay Lin Kho legt uit wat je moet eten voor een beter humeur én voor gezonde lokken. "Koop een stronkje broccoli in plaats van crèmespoeling: het smaakt ook nog eens veel beter."

Een slechte nachtrust kan je chagrijnig en prikkelbaar maken, en een verwarde haardos kan je onzeker doen voelen. Voedingsdeskundige Ay Lin Kho legt uit hoe je zelf je nachtrust kan verbeteren door wat je eet, en zelfs je haar een gezonder uiterlijk kan geven, oftewel: je kan je stemming beïnvloeden door wat je eet. 

Voor dit artikel werkten we samen met Gezondheidsplein.nl. Daar vind je nog veel meer artikelen over gezondheid, gecontroleerd door artsen en medisch specialisten.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Paula (23) volgde een driedaagse sapkuur: 'Ik heb dit echt onderschat'

Ei tegen dipjes

Eieren zijn om verschillende redenen een goede voedingskeuze. In eerste instantie is het altijd gezonder om een boterham met een eitje te snacken, dan een boterham met hagelslag of chocopasta. Ay Lin Kho: "Je hebt dan niet de neiging om kort daarna weer te gaan snaaien omdat je bloedsuikerspiegel in onbalans is. Dit is wel het geval als je zoet op je brood doet. Daarnaast heeft een ei een veel langer verzadigend effect dus je kunt de hele ochtend door zonder dipjes."

Verder zijn eieren ook erg goed voor je haar: "De Griekse en Chinese geneeskunde gebruikten zelfs eieren en eierolie voor de behandeling van huid en haar. Eieren zijn een van de beste eiwitbronnen. Ze bevatten biotine (vitamine B8) en B12, beide belangrijke voedingsstoffen voor je huid en haar. Voor de gezondheid van je haar maakt het niet uit of je je eitje het liefst gebakken, gekookt of gepocheerd eet."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Verlaag je cholesterol met behulp van de juiste voeding

Zo maak je slaaphormoon aan

"Er zijn een heleboel natuurlijke kalmerende producten en middeltjes op de markt die je helpen te ontspannen na een drukke dag. Een mogelijkheid is om extra slaaphormonen te gebruiken als je lichaam deze niet zelf aanmaakt vanwege je omgeving en je activiteiten overdag. Vitamine B6, foliumzuur en B12 helpen allemaal bij het reguleren van je slaapritme. Ze stimuleren de aanmaak van het slaaphormoon en als je deze drie vitaminen combineert zijn ze nog krachtiger. De combinatie bonen en peulvruchten leveren deze stoffen."

Groene thee

"Slaaphormoon heeft, samen met het kalmerende L-theanine in groene thee en het aminozuur 5-HTP, een 'krachtig synergetisch effect' dat een rustige slaap bevordert. 5-HTP bevordert rechtstreeks de aanmaak van het gelukshormoon serotonine en beide zijn van belang bij de productie van het slaaphormoon. Pas wel op, want groene thee bevat ook een beetje cafeïne, waar je weer meer energie van krijgt. Drink er dus niet te veel van vlak voor je naar bed gaat. Het is handig om te weten dat groene en witte thee minder cafeïne bevatten dan zwarte thee."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Wat is jouw favoriete slaaphouding? Dit zijn de voor- en nadelen

Bananensmoothie

"Een glas melk bevordert je nachtrust omdat er veel calcium in zit. Dit heeft een ontspannende uitwerking op je lichaam, vooral als het in je eten zit. Het bevordert het gebruik van het zogeheten 'aminozuur tryptofaan', de basis voor je slaaphormoon melanine. Melanine zorgt ervoor dat je meer gelukshormoon serotonine aanmaakt. De meeste tryptofaan bereikt je hersenen echter niet zonder koolhydraten. Als je dus een (volkoren) cracker eet bij je glas melk, dan komt het goed. Een banaan bevat zowel tryptofaan als koolhydraten en is dus perfect. Bananen zijn ook nog eens rijk aan de mineralen magnesium en kalium, die helpen tegen spierkrampen. Ze zijn daarom een goede snack na een workout. Het ultieme middel? Een smoothie van banaan en melk.

Bij een gebrek aan calcium merk je niet direct iets. Je lichaam haalt het dan gewoon uit je spieren. Je kunt er dus wel spierkrampen en spierzwakte van krijgen. Een gebrek aan calcium zorgt voor verwardheid of vergeetachtigheid en waanbeelden."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

'Zwangere vrouwen krijgen te weinig calcium binnen'

Superzalm

"Zalm is rijk aan eiwitten en omega-3 en zit vol met vitamine B12 en ijzer. Je hebt omega-3 nodig om je brein te voeden en ook om je hoofdhuid gezond te houden. Als je weinig omega-3 binnenkrijgt, kun je een droge hoofdhuid en daarmee droog haar krijgen. Vegetariërs kunnen voor een plantaardige versie van omega-3 iedere dag een of twee eetlepels gemalen lijnzaad door hun eten strooien. Door twee keer per week vette vis te eten is er veel minder kans op hartziektes. Recente ontwikkelingen laten ook zien dat depressies te maken hebben met een tekort aan vette vis."

Broccoli en bonen voor je haar

"Je lichaam maakt zijn eigen crèmespoeling aan met de naam 'sebum'. Je haarzakjes scheiden deze olieachtige substantie af. Spinazie en broccoli leveren ijzer en calcium, daarnaast zijn ze rijk aan provitamine A en vitamine C. Dit zijn allemaal ingrediënten die je lichaam nodig heeft om sebum te produceren. Koop dus een stronkje broccoli in plaats van een crèmespoeling: het smaakt veel beter.

Zijn bonen goed voor je haar? Jazeker. Peulvruchten zoals kidneybonen en linzen passen uitstekend in een haarverzorgingsmenu. Ze leveren niet alleen een overvloed aan eiwitten, die de haargroei stimuleren, maar ze bevatten ook ijzer, zink en vitamine B2 (riboflavine). Het komt niet vaak voor, maar een tekort aan vitamine B2 kan leiden tot breekbaar haar."

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore