Cash & corona

Liesbeth: 'Door corona weet ik: ik had meer geld kunnen hebben'

18 februari 2021 10:48 Aangepast: 22 februari 2021 17:22
Liesbeth van Duijn: 'Waarom heb ik zolang in die dure leaseauto gereden?' Beeld © privéfoto

Bijna tien jaar helpt Liesbeth van Duijn de Nederlander met afvallen. De Nederlander had daar wel oren naar, maar niet gedurende de coronacrisis. De omzet van Liesbeth’s bedrijf halveerde van de ene op de andere dag. "Je kunt in deze tijd beter pillen verkopen."

"Wil je nog meer weten? Want ik heb zo nog een ander gesprek en verder zit ik tot en met vanavond vol met afspraken." Liesbeth van Duijn (62) moet er zelf om lachen. "Ja, ondanks dat de zaken veel slechter dan normaal gaan, zit mijn agenda behoorlijk vol."

'Veel slechter' is een halvering van haar omzet. In maart 2020, de maand dat Nederland voor het eerst in lockdown ging, kelderden de inkomsten zelfs wel heel drastisch van de Rotterdamse diëtist en orthomoleculair therapeut: van zo’n 27 duizend euro omzet naar 7 duizend euro omzet. "We waren op dat moment net bezig met een nieuwe website voor mijn bedrijf. Dat hebben we toen maar meteen stopgezet omdat ik die kosten wilde besparen."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Daniëlle (50): Van vijf keer per jaar op vakantie naar bijna dakloos

Liesbeth begon in 2012 met Nederland Slank, een bedrijf dat op basis van een bloedanalyse mensen helpt om af te vallen, en heeft al die tijd 'goed gegroeid'. Tot corona dus. Waarom de Nederlander sinds het begin van de coronacrisis ineens geen interesse meer had in afvallen, weet Liesbeth niet precies. "Tja, wie zal het zeggen? Ik denk dat mensen ineens andere prioriteiten kregen en uit angst voor het onbekende even niets uitgaven."

En dat terwijl – weten we met de kennis van nu – mensen met overgewicht meer risico lopen om ernstig ziek te worden door corona. "Dat weten we inderdaad nu. Maar toen nog niet. Bovendien is afslanken een erg competitieve markt. Je kunt in deze tijd beter pillen verkopen dan een persoonlijk afslankprogramma." Toch kwamen er afgelopen september ineens wel wat meer aanvragen binnen. En ook nu, in januari, was de omzet 'best aardig'. "Mijn werk hangt heel erg samen met goede voornemens. Maar waar andere jaren mensen in december hier al op voorsorteerden, wachtten ze dit jaar tot in januari met een aanvraag voor een consult."

'Het gaat even niet meer'

Maar toch, om het hoofd boven water te houden, moesten er dingen veranderen. Van de twee dames die voor Liesbeth werken, moest er één minder uren gaan werken. "Dat is zeker niet leuk om te zeggen. Maar ik moest wel: het gaat even niet meer, ik weet ook niet waar ik het zoeken moet." Liesbeth is zelf meer taken gaan doen in haar bedrijf en ook heeft ze drie stagiairs aangenomen. “Ik vroeg hen: ‘Wil je werken voor het project 'Red Nederland Slank'? Dat wilden ze wel."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Meer spaargeld dan ooit: tijd om te starten met beleggen?

Naast de TOZO- (de Tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandig ondernemers, red.)- en de Tegemoetkoming Vaste Lasten MKB (TVL) vroeg Liesbeth om uitstel van de doorbetaling van de loonbelasting. "Gelukkig is dat allemaal toegekend. Dat geeft wat lucht. Maar als ondernemer moet je alles uit jezelf halen. Dan is het fijn als er iemand is die met je meekijkt. Een ander houdt je scherp."

Die vond ze in een coach die haar persoonlijke financiën onder de loep neemt én twee ondernemerscoaches – 'eentje die me uitdaagt en eentje die me geruststelt' – die onder meer een worst case scenario-begroting in elkaar aan het zetten zijn.

Vrij dure buitenlandse dokter

Door de inzichten van haar coaches, besefte Liesbeth 'dat heel veel goedkoper kan'. "Ik dacht zelfs: 'wacht eens even, ik had echt veel rijker kunnen zijn'. Maar ik was heel erg van de school: voor deskundigheid en kwaliteit moet worden betaald én ik was nogal allergisch voor mensen die heel zuinig leefden. Maar gedurende de coronacrisis ben ik toch anders gaan denken." Bijvoorbeeld over haar 'vrij dure' dokter in het buitenland die steeds recepten voorschreef die niet in Nederland worden vergoed. En over samenwerken met andere – goedkopere - leveranciers. 

Ook besloot Liesbeth haar leaseauto weg te doen waaraan ze 900 euro per maand uitgaf – 'Waarom heb ik dat in hemelsnaam zo lang gedaan?' – en in plaats van een accountant in de arm te nemen die 10 duizend euro per jaar kost, nam ze er één die het voor 100 euro in de maand doet. Daarnaast keek ze kritisch naar al haar doorlopende abonnementen en kocht ze afgelopen jaar nauwelijks nieuwe kleding. "Dat vond ik wel een dingetje", geeft ze toe. "Maar ik weet ook: ik heb genoeg en met een paar goedkope aankopen is het te doen. Zeker nu we toch altijd thuis zitten."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Dit kun je doen om te besparen in coronatijd

Of Liesbeth straks – als de zaken weer goed gaan – op deze manier blijft leven, kan ze niet voorspellen. "Maar het idee is wel dat ik netjes ga leven", lacht de Rotterdamse.

Liesbeth heeft in het hele jaar misschien 'drie nachten wakker gelegen' van alle ellende. "Tuurlijk is het heftig. Ik heb me niet voor niets de tandjes gewerkt de afgelopen tien jaar. Maar ik kan het relativeren: ik heb altijd wel eten en zal altijd een dak boven mijn hoofd hebben."

Desnoods gratis advies

Bovendien is ze optimistisch over de toekomst: "Ik ga ervanuit dat ik eind dit jaar weer op dezelfde omzet zit als aan het eind van 2018. En het streven is om in 2022 50 procent meer omzet te hebben dan dit jaar." En mocht dit scenario niet bewaarheid worden, dan nog blijft Liesbeth haar boodschap over gezond eten en afvallen verkondigen. "Desnoods gratis. Maar dat lijkt me niet het slimste plan."

Dit zegt de expert

Frederieke Kokol, geeft leiding aan de helpdesk van het telefoonnummer bij geldzorgen 0800-8115: "De casus van Liesbeth is eigenlijk al een vrij compleet plaatje. De omzet van haar bedrijf is in 2020 gehalveerd maar in januari van dit jaar komen er toch al weer aanvragen binnen voor hulp. Dat biedt perspectief.

Ze heeft zelf al aanspraak gemaakt op regelingen die door de overheid voor ondernemers, die door de coronacrisis te maken kregen met een omzetverlies, in het leven zijn geroepen. Ook heeft ze uitstel van doorbetaling loonbelasting aangevraagd. Ze is zelf meer gaan werken en heeft één van haar personeelsleden minder uren gegeven en ter compensatie drie stagiaires aangenomen voor haar bedrijf.

Goed relativeren

Door middel van haar persoonlijke en zakelijke coaches zijn al haar uitgaven tegen het licht genomen en heeft ze al bezuinigingen doorgevoerd. Verder heeft ze haar leaseauto van de hand gedaan wat haar ook 900 euro in de maand scheelt en een goedkopere accountant in dienst genomen. Ze kan goed relativeren: ze heeft altijd wel eten en een dak boven haar hoofd. Ze is positief ingesteld en maakt alweer plannen voor de toekomst van haar bedrijf.

Zoals het nu uit de casus blijkt, ervaart Liesbeth volgens mij niet dat zij geldzorgen heeft. Als enige tip zouden we haar mee kunnen geven: reserveer wel geld voor de loonbelasting. Ze heeft nu uitstel aangevraagd maar zal dit te zijner tijd toch wel moeten gaan betalen. Maar aangezien haar zakelijke coaches al bezig zijn met een 'worst-case-scenario', ga ik ervanuit dat zij dit soort zaken ook wel meenemen."

Zijn jouw financiën beïnvloed - in negatieve of positieve zin - door de coronacrisis? En zou jij willen vertellen hoe jij je leven anders inricht? Mail dan naar weekendmagazine@rtl.nl

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore