Etiquette

De vijf spelregels van... thuis sporten

05 februari 2021 09:08 Aangepast: 05 februari 2021 12:09
Beeld © Getty Images

Het wemelt van de ongeschreven regels in het leven. Wetmatigheden die niemand je vertelt, maar waar iedereen een mening over lijkt te hebben. In deze rubriek nemen we iedere week een situatie of gelegenheid onder de loep: hoe hoort het daar eigenlijk? Deze week: de vijf spelregels van thuis sporten.

De situatie

Nu we waarschijnlijk nog tot de lente in lockdown zitten, blijven ook de sportscholen onderaan het lijstje van primaire levensbehoeften bungelen. Om niet dicht te groeien en vast te roesten is het belangrijk om in ieder geval iéts te doen. Huis-tuin-en-keukensporten op z’n minst. Maar wat dan? En wat vooral niet?

De spelregels

1. Buiten is altijd open

Goed, tot 21.00 uur dan. Maar zolang het licht is, en zolang we nog niet aan de briefjes met goede reden vastzitten, kun je hardlopen, fietsen of wandelen. Of zwemmen in open water, als je durft. Of schaatsen, als de vorst van volgende week doorzet. Buiten is altijd open. Zelfs onder een viaduct kun je nog een potje boksen met een personal trainer. Kijk naar wat je wel kan en niet naar wat je niet kan, dat is de sport.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

De vijf spelregels van... in de sneeuw

2. 60 minuten winnen

Als er iemand is die zich niet laat remmen door wat voor lockdown dan ook, dan is het wel zangeres Shirma Rouse. Midden in een jaar waarin half Nederland klaagde over coronakilo’s, loste zij zo’n 50 kilo van haar lijf. "Mijn belangrijkste spelregel: plan elke dag 60 minuten voor jezelf." Naast je werk, naast je kinderen, naast alle huishoudelijke moetjes. Echt tijd voor jezelf, waarin je voor jezelf zorgt. "Het is echt zwaar af en toe, maar het is het allemaal waard."

3. Laat je niet voorliegen

En da’s meteen de fijne don’t van Shirma. "Blijf eerlijk naar jezelf. Waarom zou je jezelf voorliegen?" Dat klinkt gemakkelijk, maar is het niet. Want als je denkt dat je geen tijd hebt om te sporten, ben je dan wel echt eerlijk over je prioriteiten? En als je roept dat je heus wel genoeg beweegt met twee jonge kinderen, klopt dat dan ook echt? Je hebt bewegen en bewegen natuurlijk. En zo komen we weer bij spelregel 2.

Miniatuurvoorbeeld
Lees meer:

Fit vanuit huis: thuis sporten is makkelijk én effectief!

4. Investeer in de juiste ingrediënten

Sporten is eigenlijk net als koken. Met de juiste ingrediënten in huis kun je er altijd wel wat van maken. Dus shop jezelf een paar halters, een kettlebell en een goede mat en je komt een heel eind. En sta je na een uur struinen in de webshops en op Marktplaats nog steeds met lege handen, dan kun je altijd nog inspiratie opdoen op de Instagram-pagina van Arie Boomsma, a.k.a. de koning van de huishoudelijke gewichten.

5. Een doel maakt het zoveel makkelijker

YouTube staat vol met oefeningen die je makkelijk thuis doet. In je pyjama desnoods. Toch is het nog lekkerder om ook echt je sportpakje aan te trekken en er helemaal voor te gaan. Want: regel 2. Een concreet doel maakt alles makkelijker. Zelfs thuis sporten. Laat die lockdown maar lanterfanten, jij gaat vrolijk voorwaarts.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore