Etiquette

De vijf spelregels van... de winterdip

29 januari 2021 09:19 Aangepast: 29 januari 2021 11:20
Beeld © iStock

Het wemelt van de ongeschreven regels in het leven. Wetmatigheden die niemand je vertelt, maar waar iedereen een mening over lijkt te hebben. In deze rubriek nemen we iedere week een situatie of gelegenheid onder de loep: hoe hoort het daar eigenlijk? Deze week: de vijf spelregels van de winterdip.

De situatie

Guur. Nat. Donker. En nu ook nog eens saaaaaaaaaai door die lockdown. Hangende mondhoeken boven je sjaal en akelig weinig energie om uit bed te komen. Maar ja. Hoe dompel jezelf in hemelsnaam weer uit die donkere winterdip? Vijf wonderlijke winterwetten.

De spelregels

1. Schijn een lichie op mij

Het zijn juist de donkere dagen ná kerst die de bottleneck vormen in een fruitig humeur. Per dag komen er een paar minuten licht bij, maar je pakt nog lang niet de stralen die nodig zijn voor een stralende bui. Veel mensen hebben nu eenmaal een flinke dosis licht nodig om genoeg van het geluksstofje serotonine aan te maken. Volgens onderzoek van Psyq heeft tachtig procent van de mensen baat bij lichttherapie. Je gaat dan een paar minuten per dag met je giechel voor een soort gloeier zitten, en daar word je dus als het meezit een tikkeltje minder moedeloos van. 

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

De vijf spelregels van... een nieuwe liefde

2. Buiten is alles beter

Ook een goed idee: buitenlucht opsnuiven. Struinen door de duinen of wandelen langs de weilanden brengt een fijne bries door je humeur. En, zeggen de kenners van Psyq, ga vooral ‘s ochtends vroeg naar buiten want dan zit er nog relatief veel 'blauw' in het licht. En blauw licht remt de aanmaak van het slaaphormoon melatonine. Dubbele opkikker dus.

3. Gewoon even uitzitten

"Je moet er doorheen", weet professor Brené Brown. "We vinden het onprettig, hoe ingewikkelde emoties voelen", schrijft Brown in haar boek Sterker dan ooit. "En we weten niet wat we moeten met het ongemak en de kwetsbaarheid die ze met zich meebrengen. De meesten van ons hebben nooit geleerd om ongemak uit te zitten, erover te spreken; eerder hoe het te ontladen of ervan af te komen, of te doen alsof het niet gebeurt." In haar boek De moed van Imperfectie beschrijft ze een handige anti-dip-tip: Duidelijkheid (heb je vandaag al iets voor jezelf gedaan? Zit er iets opgekropt? Heb je vandaag iets voor een ander gedaan? Waar ben je blij mee?) + Inspiratie (wie of wat geeft je vaak een goed idee? Zoek dat op!) + Positieve actie (meditatie, een middagdutje, een knuffel met je kind).

Miniatuurvoorbeeld
Lees meer:

Winterdepressie: niet alleen een blauwe maandag somber

4. Plantastic

Groen doet je goed. Dus doe jezelf vooral een paar gebladerde vrienden cadeau voor de momenten dat het regent dat het giet. Met de natuur binnensmuurs wordt je wereld in ieder geval in letterlijke zin weer een stukje kleurrijker. Bovendien is het zorgen voor de planten ook een positieve handeling die je humeur verzacht.

5. Bellen voor de quik fix

Heb je regel 1 tot en 4 al helemaal uitgespeeld, of juist niet voorhanden, dan is er altijd nog de quik fix. Bel je best buddy op om een half uur ongestoord te zaniken en te zeiken. Lucht enorm op. Daarna besluiten jullie samen dat het altijd erger kan. Je kunt bijvoorbeeld met een coronakapsel op tv moeten, getrouwd zijn met Donald Trump, voor de zesde keer een negatieve zwangerschapstest in je handen houden of werkelijk niet weten hoe je volgende week je boodschappen moet betalen. En met een beetje geluk kopt je maatje er zo nog vijf in.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore