Volhouders

Esther, Aäron en Indy hielden hun goede voornemens wél vol: 'Mijn lijf zei: klaar nu'

08 januari 2021 13:49 Aangepast: 08 januari 2021 14:08
Voor Esther, Aäron en Indy bleven de goede voornemens niet alleen bij voornemens Beeld © privéfoto's

Grote kans dat dat goede gedrag dat je jezelf met de jaarwisseling had voorgenomen, al een beetje begint te versloffen. De meeste goede voornemens sneuvelen namelijk binnen twee à drie weken, blijkt uit verschillende onderzoeken. Aäron, Esther en Indy wisten hun leven wél blijvend te beteren. Hoe deden ze dat? "Zo weinig verleiding als nu ga je nooit meer krijgen, dit is het deale moment."

'Ik ging altijd tot het gaatje'

Esther ten Hove (29) drinkt geen druppel alcohol meer.

Esther: 'Na een enorme paniekaanval wist ik dat moest stoppen.' Esther: 'Na een enorme paniekaanval wist ik dat moest stoppen.'

Op haar 25ste deed Esther voor het eerst een poging om te stoppen met drinken. Opmerkelijk op die leeftijd, maar ze voelde dat het nodig was. "Ik word een ander mens van alcohol", vertelt ze. "Ik had vaak een kwade dronk, werd egoïstisch, maakte veel ruzie en er viel dan geen land met me te bezeilen. De volgende ochtend werd ik standaard wakker met een enorme kater en een al even groot schuldgevoel."

Maat houden kon ze niet. "Ik merkte dat ik de drank steeds meer nodig had, in het weekend dronk ik altijd te veel, al jaren. Er ging met gemak anderhalve fles wijn op een avond doorheen, soms twee. Misschien zelfs wel meer; ik hield het niet bij. Ik vond het altijd heel bijzonder dat mensen midden in hun drankgelag een glas cola konden bestellen. Zoiets kwam niet eens bij me op. Ik ging altijd tot het gaatje."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Waarom we niet mogen stoppen met drinken: 'Je pakt iemand zijn teddybeer af'

Na de Gaypride in Amsterdam in 2016 zag ze in dat het zo niet langer ging. "Overdag drinken was voor mij de hemel, het kon mij niet vroeg genoeg beginnen. Die dag had ik zoveel bier op, dat ik anderhalf uur door de stad heb gezworven omdat ik ons huurappartementje niet meer kon vinden. De volgende ochtend werd ik wakker met een grote kater en kreeg ik plots een enorme paniekaanval. Mijn lijf zei: tot hier en niet verder, klaar nu. Toen wist ik: dit is niet oké, je moet ophouden."

'Ben je zwanger?'

Minderen was voor Esther geen optie, het leek haar makkelijker om dan maar helemaal niet meer te drinken. Maar ook dat viel niet mee. "Ik vond het heel moeilijk. Op feestjes voelde ik me eenzaam, omdat je al snel niet meer op dezelfde planeet bent als de andere aanwezigen. Ik schaamde me dat ik niet meer dronk en durfde het aan niemand te vertellen. Pas als je stopt valt op hoe normaal drank wordt gevonden in onze cultuur. Als je niet drinkt, moet je je altijd verantwoorden. 'Waarom drink je dan niet? Ben je zwanger? Moet je rijden?' Heel ongepast. Het zou toch normaal moeten zijn als je níét drinkt, in plaats van andersom?"

Die eerste poging slaagde niet, maar begin vorig jaar besloot ze opnieuw de alcohol vaarwel te zeggen – dit keer voorgoed. "Het kan me niet meer schelen wat anderen ervan zeggen. Dit is míjn keuze, en ik sta erachter." Inmiddels noemt Esther zichzelf 'sobriety influencer' en inspireert ze via Instagram anderen die minder of niet meer willen drinken.

Waarom het haar dit keer wel lukte? De urgentie moet hoog genoeg zijn denk ik. Ik was er echt klaar mee, mijn intrinsieke motivatie was zo groot dat het bijna niet kon mislukken. Daarnaast had ik door corona de tijd om echt aan mezelf te werken. Eerder zette ik mezelf altijd op de laatste plaats, ik vond mezelf nooit goed genoeg, en in het weekend dacht ik: nu is het mijn tijd. Dankzij therapie en coaching heb ik meer zelfvertrouwen gekregen. Ik weet nu dat ik er mag zijn en heb geen drank meer nodig."

De belangrijkste tip die ze anderen wil meegeven: zorg dat je het écht graag wil. En stel het niet uit, maar doe het nu. "Zo weinig verleiding als nu ga je nooit meer krijgen, dus dit is wel het ideale moment om te stoppen."

'Nooit meer terug naar mijn oude ik'

Aäron Loupatty (21) viel meer dan 50 kilo af.

Aäron: '80 kilo is mijn doel.' Aäron: '80 kilo is mijn doel.'

Aäron woog begin vorig jaar ruim 150 kilo – misschien zelfs wel meer. "Ik durfde me pas te wegen toen ik al een half jaar bezig was met afvallen; op dat moment woog ik 136 kilo."

Hij gooide het roer radicaal om toen hij voor de zoveelste keer met ruzie bij zijn moeder vertrok. "We hebben een heel moeilijke relatie. Nadat mijn ouders op mijn 10de in een vechtscheiding waren beland, verbrak zij het contact met mij. We zagen elkaar nog maar een of twee keer per jaar. Begin vorig jaar hadden we weer een conflict, en toen knapte er iets in me. Ik wilde af van al die negativiteit, was niet gelukkig en besefte dat ik de enige was die daar iets aan kon veranderen, omdat niemand anders het voor me ging doen. Mijn gezondheid was daar een onderdeel van."

Elke week patat en pizza

Hij verruilde zijn ongezonde eetpatroon voor een sapkuur. "Een slechte manier, weet ik inmiddels. Met zo’n crashdieet krijg je veel te weinig voedingsstoffen binnen en je kunt je hele stofwisseling ermee verpesten." Maar de sapkuur hielp hem wel om zijn oude eetpatroon te resetten, denkt hij. "Het doorbrak mijn gewoonte om een paar keer per week patat en pizza te bestellen."

Na een paar maanden stapte hij over op een koolhydraatarm-dieet. Daarnaast werkte hij zich in het zweet in de sportschool. "De sportschool was een uitlaatklep voor me, ik ging er steeds vaker heen", vertelt hij. "In het begin twee à drie keer per week anderhalf tot twee uur, later ging ik bijna elke dag en dan drie uur per keer. Ik verruilde in feite de ene verslaving voor de andere. Het was dus wel goed dat de sportscholen op een gegeven moment dichtgingen vanwege de lockdown, al merkte ik gelijk dat het toen langzamer ging met afvallen."

Miniatuurvoorbeeld
Lees meer:

Ramona viel 50 kilo af in 10 maanden: hoe gezond is dat?

Hoewel het zeker niet vanzelf ging, lukte het Aäron om door te zetten. "Het hielp denk ik dat ik voor mezelf steeds kortetermijndoelen stelde, waarmee ik het behapbaar maakte. In de sportschool wilde ik steeds zwaardere gewichten tillen, of steeds iets langer op de crosstrainer kunnen staan. Op die manier zag ik progressie, wat me motiveerde om niet op te geven."

Nu is zijn allergrootste motivatie hoe hij zich voelt. "Ik merk hoe groot het verschil is met voorheen. Ik wilde vooral afvallen voor mijn gezondheid, maar het heeft me veel meer gebracht. Toen ik nog morbide obees was, was ik onzeker, schuw en had ik straatvrees. Nu ben ik gelukkiger, energieker en vrolijker. Ik ben zo blij dat het eindelijk gelukt is; ik wil nooit meer terug naar mijn oude ik. Als ik in de verleiding kom, houd ik me daaraan vast."

'Daar ga je spijt van krijgen'

Aäron maakte voor BNR een podcast over zijn gewichtsverlies, waarvoor hij sprak met 'lotgenoten' en deskundigen. Hij weegt nu iets meer dan 100 kilo en wil nog meer afvallen. "80 kilo is mijn doel. Ik blijf gewoon doen wat ik doe: meer bewegen, gezond eten. Dan moet het lukken."

Zijn tip voor anderen: "Voor mij hielp het om mijn doel en proces met anderen te delen. Als je dan in de verleiding komt om in je oude gedrag te vervallen, kunnen zij je helpen om toch op het rechte pad te blijven. Toen mijn huisgenoten van de week pizza bestelden en ik wilde meedoen, zeiden zij: daar ga je spijt van krijgen, je wilde toch die salade eten die je nog in de koelkast had staan? Dat is dan heel fijn."

'Alleen mijn ouders moesten eraan wennen'

Indy van Lieshout (22) werd vegetariër.

Indy: 'Je hoeft echt niet minder lekker te eten.' Indy: 'Je hoeft echt niet minder lekker te eten.'

Ik ga het gewoon doen, zei Indy eind 2019 tegen zichzelf. Ze at al langer weinig vlees, maar vorig jaar met oud en nieuw nam Indy zich voor om er helemaal mee te stoppen en vegetariër te worden. "Vooral vanwege het milieu-aspect", zegt ze. "Ik was al erg met het milieu bezig en vond dat ik op dit vlak niet kon achterblijven. Daarnaast is het beter voor je gezondheid én een stuk goedkoper, mits je de juiste keuzes maakt."

Ze dacht dat het haar veel moeite zou kosten, maar het bleek reuze mee te vallen. "Het was echt veel makkelijker dan ik had verwacht. Het aanbod aan vleesvervangers is tegenwoordig zo groot in de supermarkten, je hoeft echt niet minder lekker te eten."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

We praten wel over minder vlees eten, maar we doen het niet: dit is waarom

Het enige wat ze af en toe mist is kip. "Het is makkelijk klaar te maken, je kan er veel mee en het is heel lekker. Als mijn vrienden na het uitgaan naar de KFC wilden, was dat wel even lastig. Als je hebt gedronken denk je eerder: och, eentje maakt niet uit. Het helpt dan als er een alternatief is, maar bij KFC hebben ze geen vegetarische opties."

'Kies iets behapbaars'

Waarom het haar wel is gelukt? "Ik denk dat je iets moet kiezen wat je echt heel graag wil veranderen. Voor mij was de stap al niet heel groot meer, dat scheelt ook. Je kunt volgens mij beter helemaal stoppen dan minderen, want als je het nog een heel klein beetje doet, sluipt er al snel weer meer in." Ook het feit dat veel van haar vrienden en huisgenoten al vegetariër waren, helpt. "Alleen mijn ouders moesten er nog aan wennen, die vergaten het elke keer als ik thuis kwam eten."

Dé tip van Indy om je voornemens vol te houden: "Kies iets behapbaars en zorg dat je er zelf echter achter staat, in plaats van dat je het doet omdat je omgeving of de maatschappij vindt dat je dat zou moeten doen."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Wat ik had willen weten voordat… ik aan m'n goede voornemens begon

6 tips om je voornemens waar te maken

Wil je je voornemens volhouden, dan kun je een aantal dingen doen, zegt gedragspsycholoog Carin Prins, gespecialiseerd in verandermanagement:

  1. Vraag jezelf af: is dit iets wat je echt graag wil, of heb je je laten beïnvloeden door je omgeving? "Dat laatste doen we allemaal, maar het moet echt uit jezelf komen om een goede kans van slagen te hebben."
  2. Maak het realistisch. "Je kunt zeggen: ik wil afvallen, maar het werkt beter als je het concreet maakt met kleine stappen. Kijk ook realistisch naar je leven: wat is haalbaar, wat niet?"
  3. Wees niet te streng voor jezelf. "Als het even niet lukt, geef dan niet gelijk op, maar kijk naar wat er wél gelukt is. Misschien zie je bijvoorbeeld nog niet op de weegschaal dat je kilo’s kwijt bent, maar voel je je al wel beter. Dat is ook wat waard."
  4. Visualiseer. "Probeer letterlijk voor je te zien hoe je leven eruitziet als je je doel hebt bereikt. Dat beeld kan je sterk motiveren om door te zetten."
  5. Betrek anderen erbij. "Het helpt om een paar mensen op de hoogte te brengen van je plannen en regelmatig even in te checken bij elkaar, als een soort buddy’s die je helpen je goede voornemens waar te maken."
  6. Onderzoek je patroon. "Wanneer eet je te veel, wanneer grijp je naar die sigaret of die fles? Het is zaak die patronen te doorbreken. Ga iets anders doen, zoals buiten een rondje lopen, zodra je merkt dat je in je oude patroon vervalt. Distraction noemen we dat in de psychologie."

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore