Gezondheid

Pijn in je onderrug? Dit zijn de oorzaken en deze oefeningen kunnen helpen

02 november 2020 09:10 Aangepast: 02 november 2020 12:11
Beeld © iStock

Hoelang zit jij nu al in dezelfde houding naar je beeldscherm te staren? Voel je je rug wat vaker steken nu je uren thuis achter de computer aan het werk bent? Vooral pijn in de onderrug komt vaak voor en kan je ernstig belemmeren bij je dagelijkse bezigheden. Van spit tot een hernia, lage rugpijn kan zich op veel manieren uiten. Gezondheidsplein zet uiteen wat de oorzaken van lage rugpijn kunnen zijn en welke oefeningen je kan doen.

Pijn in de onderrug of lage rugpijn is een veelvoorkomende klacht. De pijn bevindt zich onderin de rug en straalt soms uit naar de billen of het bovenbeen. Soms is het gewricht tussen het bekken en het staartbeen (het zogenoemde SI-gewricht) de boosdoener. De pijn bevindt zich dan bij de overgang naar het bekken. 

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Rugklachten worden vaak verkeerd behandeld: 'Blijven bewegen is belangrijk'

Lage rugpijn heeft verschillende oorzaken. Onder 'gewone' pijn in de onderrug worden alle aandoeningen gerekend die niet veroorzaakt worden door een ziekte, hernia, afwijking of beschadiging van de rug. We maken onderscheid tussen pijn in de onderrug met een medische oorzaak en pijn in de onderrug door overige oorzaken.

Medische oorzaken lage rugpijn:

  • Rughernia.
  • Vernauwing van het rugwervelkanaal, ook wel lumbale stenose genoemd. Deze vernauwing geeft naast lage rugpijn ook vaak pijn of een vermoeid gevoel in de benen.
  • Zenuwbeknelling.
  • Tumor – dit is een zeldzame oorzaak van lage rugpijn. Dit kan bijvoorbeeld een bottumor in een ruggenwervel zijn, deze drukt op het ruggenmerg en de zenuwen waardoor er irritatie ontstaat. Deze irritatie geeft pijnklachten in (meestal) de onderrug die kunnen uitstralen naar de benen.
  • Infectie – een infectie in de rug kan ontstaan na een ziekte, verwonding of operatie. Infectiesymptomen herken je aan: koorts, pijn, roodheid, warm gevoel op de ontstoken plek of pusvorming bij een eventuele wond.
  • Breuk.
  • Ziekte van Bechterew.
  • Scoliose. Verschuiving van een rugwervel – een verschuiving ontstaat meestal door een ongeval, maar ook bij kanker in de wervels kan dit voorkomen.

Overige oorzaken lage rugpijn:

  • Verkeerde lichaamshouding.
  • Overbelasting.
  • De rug te weinig gebruiken.
  • Verkeerde manier van bewegen.
  • Beenlengteverschil.
  • Stress.

In slechts vijf procent van de gevallen van lage rugpijn wordt er een duidelijke lichamelijke oorzaak gevonden. Een CT-scan of MRI laat bij veel iets oudere mensen afwijkingen zien die passen bij slijtage, zonder dat dit betekenis heeft. Om een verkeerde diagnose te voorkomen kiezen de meeste artsen alleen voor een scan als de rugpijn duidelijk wijst in de richting van een hernia of een breuk. Zo wordt de diagnose definitief gesteld.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Aan de botox door thuiswerken: 'Ik kan mijn eigen kop niet meer zien'

Er zijn verschillende oefeningen die de onderrug versterken of ontspannen. Door het uitvoeren van deze oefeningen kun je de klachten van lage rugpijn verminderen. Overleg altijd eerst met een arts of fysiotherapeut, voordat je op eigen houtje oefeningen gaat uitvoeren. Ontspannende oefeningen maken de spieren in de rug los, hierdoor wordt stijfheid minder.

Knieën optrekken

  1. Ga op je rug liggen.
  2. Zet je voeten plat op de grond.
  3. Trek een knie langzaam naar je borst.
  4. Houd deze houding dertig seconden vast.
  5. Herhaal met het andere been.

Onderrug draaien

  1. Ga op je rug liggen.
  2. Zet je voeten plat op de grond.
  3. Beweeg de knieën vanuit deze houding langzaam naar links.
  4. Herhaal de beweging naar de rechterkant.
  5. Laat de schouders op de grond rusten tijdens de oefening.

Bekken kantelen

  1. Maak je rug zo hol mogelijk (billen naar achter en buik naar voren).
  2. Trek de onderrug langzaam weer recht. Deze oefening kun je zowel liggend, zittend als staand uitvoeren.

Naast ontspannende oefening is het belangrijk om de onderrugspieren sterker te maken. Door sterkere buik- en rugspieren voorkom je rugklachten in de toekomst. 

Voor dit artikel werkten we samen met Gezondheidsplein.nl. Daar vind je nog veel meer artikelen over gezondheid, gecontroleerd door artsen en medisch specialisten.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore