Zomervakantie

Fit op vakantie: de beste tips & tricks

31 juli 2020 17:06 Aangepast: 06 augustus 2020 12:55

Of je nou het buitenland opzoekt, lekker thuisblijft of een tripje in eigen land maakt: de temperaturen stijgen komende tijd naar ongekend niveau en dat betekent dat het tijd is om je favoriete zwemkledij weer uit de kast te trekken. Ben jij klaar om zelfverzekerd over het strand te paraderen of kun je nog wel wat tips gebruiken?

Volgens Valerie Mattheussens, diëtiste bij WW, begint een gezond en fit lichaam met de juiste mindset. "Het is natuurlijk goed om af te willen vallen en strak in je vel te zitten, maar wees daarbij niet te streng voor jezelf. Al helemaal niet als je op vakantie gaat."

"Jezelf te veel druk opleggen werkt juist averechts", legt Mattheussens uit. "Hierdoor krijg je stress, wat zorgt voor toename van het hormoon cortisol – en dat heeft een negatieve invloed op je eetlust. Uit onderzoek is namelijk gebleken dat je dan juist meer gaat eten."

Wat volgens de diëtiste wél goed werkt, is het volgende: "Wees je altijd bewust van wat je eet en probeer je eetmomenten goed voor te bereiden. Het kan bijvoorbeeld helpen om voordat je uit eten gaat, de menukaart van een restaurant te bekijken om te zien wat voor gezonde opties ze serveren. Zo kun je op moment van bestellen meteen een goede keuze maken."

Eén van de grootste boosdoeners op vakantie is alcohol. Bij een aangename temperatuur grijpen we al snel naar een koud biertje of frisse cocktail. En dat is helemaal niet erg, mits je het met mate doet. "Ook hier geldt: ga er bewust mee om. Wissel elk alcoholisch drankje af met een glas water. Zo kun je van jouw favoriete drankje genieten, zonder dat je er te veel schade mee aanricht. Het is sowieso goed om veel water te drinken, helemaal bij hoge temperaturen. Draag altijd een fles water bij je, zodat je voldoende gehydrateerd blijft."

Miniatuurvoorbeeld
Lees meer:

Stressvrij op vakantie: zó doe je dat!

Inspiratieloos? Een aantal concrete tips die je helpen in beweging te komen én blijven:

  • Maak een lange strandwandeling: lopen op zacht zand is een goede workout voor de benen. Raap schelpen op of neem een bal mee voor extra beweging.  
  • Zwem je suf: aquarobics, waterpolo, surfen, suppen of roeien. Allemaal activiteiten die je in het water kunt uitvoeren.  
  • Breng een bezoekje aan een grote tuin zoals een dierentuin of botanische tuin. Zo beweeg je volop en zie je ook nog eens wat van de omgeving.  
  • Speel een potje badminton of golf. Heerlijk in de buitenlucht en tegelijkertijd ben je in beweging.  
  • Dans! Dit is niet alleen leuk en goed om je lichaam in shape te houden: uit onderzoek is gebleken dat dit ook je hersenen verjongt.

Plan je eetmomenten

Ook het plannen van je eetmomenten is behulpzaam bij een gezonde levensstijl. "Op vakantie gebeurt het al gauw dat je 'wel ziet hoe het loopt'. Hierdoor maak je gemakkelijker onnodig ongezonde keuzes. Dit kun je voorkomen met een goede voorbereiding. Maak lijstjes voordat je op pad gaat om boodschappen te doen en zorg dat de basis van je maaltijden altijd gezond is. Denk hierbij aan volkorenproducten, veel groentes en magere proteïnerijke producten. Het is echt niet zo erg als je dit dan af en toe aanvult met een product dat minder gezond is."

Naast gezond eten, is regelmatig bewegen essentieel. Hierbij hoef je je echt niet in het zweet te werken in de sportschool, of een lange fietstocht af te leggen. "Probeer beweging te combineren met een activiteit die jij leuk vindt. Lig je de hele dag bij het zwembad? Trek af en toe eens een baantje of pak een moment om een mooie wandeling te maken. Even de benen strekken. En vergeet niet: een potje tennis of pingpong is ook bewegen!"

Ook voor voeding en drankjes zetten we een aantal waardevolle tips op een rij:

  • Ontbijt uitgebreid: een stevig ontbijt kan goed zijn voor je gezondheid en gewicht. Volgens een studie uit 2013 blijkt dart vrouwen die het grootste deel van hun calorieën tijdens het ontbijt aten, meer gewicht verloren en zich meer verzadigd voelden, dan vrouwen die het grootste deel van hun calorieën tijdens het avondeten binnenkregen.  
  • Brunch zonder reservering: grote kans dat je dan moet wachten op een tafeltje in je favoriete restaurant, maar dit is helemaal niet erg. Maak in de tussentijd een wandeling om calorieën te verbranden en je eetlust op te wekken.  
  • Maak het pikant: chilipepers beperken je inname van zout en helpen je bloeddruk op peil te houden. Daarnaast kan capsaïcine, de werkzame stof in pittig eten, helpen om lichaamsvet af te breken.  
  • Drink je niet genoeg water? Kies dan een mooi glas of karaf uit voor je water en voeg hier en regenboog aan fruit aan toe. Doordat je water er aantrekkelijker uitziet en lekkerder smaakt, ga je er automatisch meer van drinken.  
  • ‘Superfoods’ komen en gaan, maar zalm is een blijvertje. Dit komt door de vele omega 3-vetzuren die het bevat. Ook zit het vol boordevol goede voedingsstoffen. Die geven je een hoog verzadigingsgevoel.
Miniatuurvoorbeeld
Lees meer:

Lekker ontspannen en strakker in je vel? Neem eens wat vaker een frisse duik!

Elk lichaam is een 'bikinibody'

Hoewel het belangrijk is om je bewust te zijn van je voeding en mate van beweging, is het nóg belangrijker om je lichaam af en toe eens rust te gunnen. Niet alleen fysiek, maar vooral ook mentaal. Het is tenslotte vakantie. "Lees een boek of tijdschrift. Maak een puzzel en zonder je af van de kinderen. Even helemaal niks aan je hoofd. Een kleine wandeling van 10 minuten is ook al even rust."

Laat je daarbij vooral niet te gek maken door wat anderen vinden of zeggen. "Onthoud: elk lichaam is een 'bikinibody'. Een maatje meer is niet per se slecht. En een slank lichaam is niet per se goed. Voel jij je prettig in je lichaam? Dan is jouw lichaam de perfecte bikinibody."

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore