Food

Afvallen met intermittent fasting: 'Ik wilde wel lekker kunnen blijven eten'

02 juli 2020 09:33 Aangepast: 06 juli 2020 16:36
Time restricted fasting Beeld © Unsplash Luke Chesser

Redacteur Paula probeert regelmatig trends uit op het gebied van gezondheid. Sinds een paar weken heeft ze zich gestort op een hype waarover uiteenlopende verhalen de ronde doen: intermittent fasting. 'De eerste dagen had ik kramp van de honger.'

Regelmatig stuit ik op trends die ik interessant vind. Zoals intermittent fasting, wat ook wel periodiek, afwisselend of onderbroken vasten wordt genoemd. Ik schreef er dit artikel over, maar vond het niet nodig het zelf uit te proberen. Ik hoefde niet af te vallen en vond het ook niet nodig mijn eetpatroon aan te passen. 

Coronakilootjes

Totdat de coronacrisis uitbrak en ik aankwam. De afgelopen maanden at en dronk ik namelijk alles wat los en vast zat. Daarnaast ging mijn sportschool dicht en ging ik van vijf keer per week naar de gym naar drie keer in de week - met tegenzin - hardlopen. Al gauw waren daar de eerste coronakilootjes.

Hoewel ik nooit dik of te zwaar ben geweest, moest er nu wel wat veranderen. En het liefst zonder dat ik daar mijn eetpatroon drastisch voor ging wijzigen of door lekker eten te laten staan. Toen een vriendin begon met intermittent fasting, besloot ik het ook te proberen.

Miniatuurvoorbeeld
Lees meer:

Intermittent fasting: wondermiddel of niet?

De één doet het om af te vallen, de ander gelooft er heilig in dat je er langer en vitaler door leeft. Ook gaan er geruchten dat je er meer energie van krijgt en blijkt uit onderzoek dat er aanwijzingen zijn dat intermittent fasting de kans op diabetes type 2 vermindert. Er zijn verschillende varianten en ik besloot te kiezen voor de ‘16/8-variant’. Dit betekent dat je 16 uur vast, afgewisseld met 8 uur eten. Ik startte iedere dag vanaf 12.00 uur met eten en zorgde dat ik na 20.00 niets meer at.

Zwaar

De eerste dagen waren zwaarder dan ik hoopte. Soms was ik zó duizelig dat ik zowat omviel als ik liep. Ook klaagde ik zeker drie avonden op rij over hoofdpijn en kramp van de honger.

Niet zo gek, volgens diëtist Eveline van de Waterlaat: "Intermittent fasting is voor veel mensen goed vol te houden omdat je geen caloriebeperking hebt, maar voor sommigen is het juist moeilijker. Ben je een echte ontbijter of eet je altijd ’s avonds voor het slapengaan? Dan moet je lichaam ontzettend wennen aan je nieuwe levensstijl. Hoofdpijn, een knagend hongergevoel of hangryness is in de eerste week heel normaal. Ook kan het door een andere oorzaak komen, dus houd het in de gaten. Voel je na een week nog klachten, overweeg dan of dit wel geschikt voor jou is, want intermittent fasting is niet voor iedereen de oplossing. Laat je daarnaast goed adviseren, zodat je zeker weet dat je het op de juiste manier doet."

Miniatuurvoorbeeld
Lees meer:

Die paar coronakilootjes: zo kom je er weer vanaf

Volgens Van de Waterlaat is het ook niet per se nodig om meteen 16 uur te vasten. "Dit is een vrij extreme vorm. Wij mensen eten gemiddeld 15 uur op een dag. Door dit tijdsbestek structureel te verkorten, kun je al de eerste gezondheidsvoordelen ervaren. Wil je minder streng beginnen? Probeer dan eerst het beperken van je eetraam tot 10 of 11 uur op een dag."

Kunstje onder de knie

Naarmate de dagen verstreken, merkte ik dat het beter ging. Zo kon ik me gemakkelijker over mijn knorrende maag heen zetten. In drie weken tijd ben ik 1,5 kilo kwijtgeraakt, al is volgens Van de Waterlaat dit niet de beste graadmeter om te weten of dat ook vet is. "Gewicht is een lastige indicator. Naast vet kun je ook vocht of spiermassa verliezen of kan dit juist toenemen. Het beste kun je daarom daarnaast ook je taille meten met een meetlint in plaats van op de weegschaal staan."

Miniatuurvoorbeeld
Lees meer:

Shake it! De lekkerste alcoholvrije cocktails van dit seizoen

Naarmate de tijd verstreek, leerde ik beter op welke momenten ik het beste kon eten, en hoeveel. Daarnaast probeerde ik steeds meer uit. Zo liep ik gisteren voor het eerst vijf kilometer hard op een lege maag: iets waarvan ik dacht dat ik dat nooit zou kunnen. Van de Waterlaat: "Het is niet erg om te sporten zonder ontbijt, maar zorg wel altijd dat je je sportmomenten zo inplant, dat je daarna je eiwitten kunt aanvullen met een goede maaltijd."

Bewuster leven 

Inmiddels zijn we drie weken verder. Het had niet veel gescheeld of ik was ermee gestopt. Ik ben uiteindelijk blij dat ik heb doorgezet, maar ik heb me ontzettend slecht gevoeld. Gelukkig voel ik me nu stukken energieker en slaap ik beter én ben ik 1,5 kilo kwijt. Tot slot ben ik me bewuster van wat ik de hele dag eet en drink. Het was even doorzetten, maar het is het meer dan waard.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore