Coronaquarantaine

Nu noodzakelijker dan ooit: sta op uit die stoel

06 april 2020 15:57 Aangepast: 04 juni 2020 12:10
Minder zitten Beeld © GettyImages

Wetenschappers roepen het al jaren: we zitten veel te veel. In deze periode van thuiswerken, waarin zelfs het loopje naar de koffiecorner, de printer en de kantine ontbreken, zitten we nóg meer dan normaal. Wat zijn de gevolgen van dit overmatige zitgedrag en nog belangrijker: hoe doorbreken we dit (zit)patroon?

Volgens hoogleraar neuropsychologie Erik Scherder is de coronaquarantaine een uitgelezen moment om opnieuw aandacht te vragen voor de inactieve leefstijl die veel Nederlanders hebben. "Al ver voor COVID-19 was er sprake van een andere pandemie, genaamd 'lichamelijke inactiviteit'. In 2012 overleden wereldwijd 1,5 miljoen mensen aan de gevolgen van ziektes gerelateerd aan fysieke inactiviteit. Ter vergelijking: aan roken overleden er 1,2 miljoen", zegt Scherder.

Echt niet zo moeilijk

Nu we letterlijk allemaal thuiszitten is het belangrijker dan ooit om je dagelijkse beweging onder de loep te nemen. Twijfel jij of je misschien te weinig beweegt? Dan is dit waarschijnlijk het geval. Toch is voldoende bewegen echt niet zo moeilijk. Scherder: "Aan de ene kant wil je het zitten onderbreken en aan de andere kant wil je de beweegnorm halen. Dat is echt eenvoudig haalbaar, maar toch doen we het niet."

Wat is dan precies die beweegnorm? Volgens de hoogleraar is een halfuur per dag matig intensief bewegen toch wel het minimale wat je moet (en kunt) doen om de norm te halen. Voldoende bewegen heeft een positieve invloed op je weerstand en zo kun je risico’s op het krijgen van COVID-19 beperken: "In je immuunsysteem heb je afweercellen: NK-cellen, Natural Killers, die killen alles wat binnenkomt."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Hoe blijf je fit tijdens de coronaquarantaine?

Daarnaast heb je de T-cellen: witte bloedcellen. Witte bloedcellen zijn belangrijk voor je afweersysteem. Zodra je dagelijks matig intensief beweegt, zoals traplopen of even stevig doorlopen (alle beweging die je gemakkelijk kunt inbouwen op een normale dag), neemt de activiteit van NK- en T-cellen toe. Hierdoor gaat je hart beter werken en wordt ook je bloedsomloop beter. Dit zorgt ervoor dat NK- en T-cellen beter verspreid worden door je lichaam, wat ook je afweer ten gunste komt.

Ben je inactief, dan is er een lage activiteit van bovengenoemde cellen en is er sprake van een lage activiteit van je afweersysteem. Is de activiteit hoger, nemen de positieve effecten aanvankelijk toe. Maar pas op: overdrijf je de intensiteit, dan wordt je afweersysteem juist minder. Je bereikt dan een omkeerpunt, omdat je te veel vraagt van je lichaam. "Ga bijvoorbeeld niet ongetraind een marathon lopen. Zelfs getrainde topsporters worden regelmatig ziek of verkouden, omdat ze eigenlijk te veel van hun lichaam vragen", legt Scherder uit.

Loop jezelf niet kapot

Daarbij is het van belang dat iedereen binnen zijn eigen grenzen blijft. Kijk naar jezelf: wat is voor jou matig intensief? Voor de één is dat regelmatig een trap oplopen, voor de ander is dat drie keer in de week hardlopen. "Let er vooral op dat je jezelf niet kapótloopt."

Hoewel we door de maatregelen van het coronavirus beperkt zijn, is er thuis meer aan beweging te vinden dan je denkt. Traplopen, buiten een rondje lopen of even in de tuin werken. Wat het ook is: maak het een opdracht voor jezelf en houd je daaraan. Dat doet Scherder zelf ook. "Een paar keer per week doe ik een circuitje. Push ups, planken, noem het maar op. Ik beweeg elke dag en voel me er ook echt beter door."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

4 tips om elke dag voldoende te bewegen

Naast het boosten van je immuunsysteem, heeft minder zitten ook een positieve invloed op je breinactiviteit, zegt de neuropsycholoog. "Er is een studie waarbij twee groepen werden getest op bloeddruk. In de eerste groep zat iemand die eerst een uur zat, waarna hij een halfuur ging lopen, matig intensief. Daarna ging hij elk halfuur steeds drie minuutjes lopen, tot zijn werkdag voorbij was. In de andere groep zat iemand die de hele dag achter zijn bureau zat. Aan het eind van de werkdag werd de bloeddruk van beide personen gemeten en wat bleek? De bloeddruk van de persoon in groep 1 was aanzienlijk lager dan die van de persoon in groep 2."

De verklaring hiervoor is dat mensen die tussen het zitten regelmatig bewegen, een betere doorbloeding hebben. Dit leidt weer tot een betere focus en meer creativiteit en productiviteit in de hersenen. Dus waarom zit je nou nog? Sta op!

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore