Mode

International Air Max Day: 'Er is een icoon gecreëerd'

26 maart 2020 08:00 Aangepast: 26 maart 2020 15:11
International Air Max Day Beeld © Nikki van Toorn

De Nike Air Max is vandaag 'jarig': precies 33 jaar geleden werd het eerste model gelanceerd. Sindsdien verschenen er verschillende varianten van deze publiekslieveling op de markt. Want hoe ouder deze schoen wordt, hoe populairder hij lijkt te worden. Wat is toch het geheim van deze sneaker?

Elk jaar op 26 maart is het 'Nike Air Max Day': de dag waarop de Air Max werd geboren. Een dag waar Roel van Hoff, designer en oprichter van de Sneakersschool, zich elke keer weer verheugt. "Meestal wordt er op die dag een nieuw, uniek exemplaar uitgebracht en komt Nike met nieuwe features", zegt de sneakerfanaat enthousiast.

Nergens in de wereld is de Nike Air Max zo populair als in Nederland. Vandaar dat het merk dit jaar met een speciale 'Amsterdam-release' komt: een schoen volledig in de stijl van Amsterdam, met op de achterkant de grachtengordel gestikt en aan de zijkant de drie kenmerkende rode kruizen. "Dit is uniek, want Nike doet dit alleen voor Amsterdam en Londen. Air Max leeft in deze landen veel meer dan bijvoorbeeld in Frankrijk of Engeland", legt Van Hoff uit.

Air Max Amsterdam Air Max Amsterdam

Het eerste model van de Nike Air Max werd geproduceerd in 1987. Het model dat toen van de lopende band ging, staat nu bij Van Hoff in de kast. Hoewel de zolen zo oud zijn dat je er geen stap meer op kunt zetten, is Van Hoff er maar al te blij mee. "Twee jaar geleden kocht ik het paar voor ruim duizend euro en die prijs is inmiddels weer flink opgelopen. Het is een zeldzaam collectors item met een mooi verhaal, dus dat is me elke euro waard."

'Slechts 70 paar'

In tegenstelling tot andere sneakerverzamelaars die soms wel honderden paren Air Max in hun verzameling hebben, heeft Van Hoff er 'slechts 70'. "Ik hecht meer waarde aan het verhaal dat achter de sneaker zit, dan het feit dat ze exclusief of duur zijn." Een unieke gedachte volgens de verzamelaar, die van mening is dat de sneakerwereld in de laatste jaren extreem is veranderd.

Allereerste Air Max 1 Allereerste Air Max 1

Tien keer over de kop

"Vroeger ging het echt om het verzamelen en het karakter van een sneaker. Tegenwoordig duiken mensen direct op een nieuwe release, alleen omdat anderen dat ook doen", betreurt van Hoff. Het gevolg van deze verandering is dat mensen de sneakers gaan verkopen voor winst, in plaats van dat ze in handen komen van de échte verzamelaars. "Uiteindelijk krijgen we ze wel, maar dan is de prijs eerst tien keer over de kop gegaan."

Waarom de schoen nou juist in Nederland zo populair is, kan Van Hoff eigenlijk ook niet zo goed verklaren. "Ik ga af en toe naar een beurs in het buitenland, daar kom ik altijd opvallend veel Nederlanders tegen. Ik weet wel dat ieder land een bepaalde schoen heeft die populair is. Zo is de Air Max in bijvoorbeeld Nederland en Engeland erg in trek, maar is in de Verenigde Staten de 'Jordan' het meest populair, omdat basketbal daar zo ontzettend leeft."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Fan van streetwear: "Ik kocht elke twee weken nieuwe sneakers"

Waar veel producten vaak slechts een korte periode een hype zijn, lijkt de Nike Air Max tijdloos. Alle modellen werden zo'n dertig jaar geleden uitgebracht, en sindsdien is de schoen alleen maar in populariteit gestegen. Van Hoff denkt niet dat er ooit een schoen gaat komen die het succes van de Air Max overtreft. "Het is zo'n fantastisch model. Er is bijna geen enkel merk dat ooit zo revolutionair was als Nike. Nog steeds wil iedereen 'm kopen voor steeds hogere prijzen. Dan heb je echt een icoon gecreëerd."

Voor Van Hoff is er geen enkele schoen die qua klasse en stijl in de buurt komt van zijn favoriete model, dat zich kenmerkt door de air bubbel. "Een handelsmerk en kenmerk waar iedereen mee gezien wil worden."

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore