Gezondheid

Meer vitamine C nodig? Haal dan het volgende in huis

23 maart 2020 10:01 Aangepast: 23 maart 2020 13:02
Beeld © iStock

Vitamine C vliegt de schappen uit. Er gingen geruchten dat de inname van vitamine C kan voorkomen dat je besmet raakt met het coronavirus maar dat is een absolute fabel. Wel is het goed om voldoende vitamine C binnen te krijgen om je weerstand op peil te houden. Daarvoor heb je geen pillen nodig, maar deze kun je gewoon uit je voeding halen. Dokterdokter.nl zet op een rijtje welk fruit en welke groenten je aan je online boodschappenlijst kunt toevoegen.

Vitamine C staat bekend als dé weerstandsvitamine, maar een wondermiddel is het natuurlijk niet. Krijg je namelijk te veel vitamine C binnen, dan plas je dat teveel er zo weer uit. Maar met een vitamine C-tekort kun je zo een verkoudheid of griep oplopen, en daar zit je deze dagen natuurlijk ook niet op te wachten. Wat kun je in huis halen om een tekort te voorkomen? 

Vruchten met een hoog vitamine C-gehalte zijn vaak rood of oranje van kleur. Denk bijvoorbeeld aan bepaalde citrusvruchten, granaatappel en bessen. 

Citrusvruchten

Citrusvruchten zitten vol goede voedingsstoffen, mineralen en vitaminen. Vooral sinaasappels, grapefruits, limoenen en citroenen bevatten veel vitamine C. Hoewel mandarijnen erg geliefd zijn bij de meeste Nederlanders, bevatten deze relatief weinig vitamine C.

Limoen- en citroenwater

Laat je altijd een schijfje limoen of citroen in je water drijven? Zo komen niet alle voedingsstoffen in het water terecht, omdat het vruchtvlees niet loslaat. Pers juist de vruchten uit, zodat het vruchtvlees in het water terechtkomt. Zo krijg je veel meer vitamine C en voedingsvezels binnen.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Voedingscentrum: extra vitamine D helpt als je niet naar buiten kunt

Granaatappel, kiwi’s en bessen

Naast citrusvruchten zijn granaatappel, kiwi’s en bessen echte vitamine C-boosters. Het maakt overigens niet uit welke kleur de bessen zijn: ze bevatten allemaal vitamine C.

Ander fruit

Minder bekende fruitsoorten met veel vitamine C zijn onder andere papaja, guave en rozenbottel. Eet je vooral appels en bananen? Deze twee bevatten weinig vitamine C vergeleken met eerder genoemde vruchten. Probeer daarom eens af te wisselen.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

'Ik blijf open, hoe dan ook', zegt drogist Lammie

Groenten: rood en oranje 

Ook voor groenten geldt dat rode en oranje kleuren het goed doen. Denk bijvoorbeeld aan paprika’s en pompoenen: allebei zijn ze rijk aan vitamine C. Maar er zijn meer groenten waarmee je een vitamine C-tekort kunt aanvullen, bijvoorbeeld met boerenkool en broccoli.

Rijp fruit

Sommige vruchten hebben altijd dezelfde kleur, of ze nou rijp zijn of niet. Toch is het goed om te controleren of fruit rijp is voordat je het eet, want hoe rijper een vrucht is, hoe gezonder. Het bevat dan namelijk alle voedingsstoffen. Wanneer een vrucht onrijp is, heeft het nog niet alle belangrijke voedingsstoffen. En wanneer een vrucht overrijp is, kan het belangrijke voedingsstoffen juist kwijtraken.

Vooral bij citrusvruchten is het lastig te herkennen. Twijfel je bij een citrusvrucht? Knijp er dan een beetje in. Kun je de vrucht erg ver indrukken? Dan heeft het waarschijnlijk vocht verloren (en dus ook bepaalde voedingsstoffen). Heeft de citrusvrucht een harde schil en kun je het niet goed aandrukken (de schil veert gelijk terug)? Dan is de vrucht rijp en klaar om op te eten.

Voor dit artikel werkten we samen met Dokterdokter.nl. Daar vind je nog veel meer artikelen over gezondheid, gecontroleerd door artsen en medisch specialisten.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore