Gezondheid

Nog steeds puistjes? Dan moet je dit weten over voeding en acne

03 februari 2020 16:00 Aangepast: 03 februari 2020 18:59
archieffoto Beeld © iStock

Je eet een stukje chocola en twee dagen later zit je onder de puisten. En nee, je bent geen zestien meer. Waarom heb je dan nog steeds last van die grote rode, soms zelfs pijnlijke, vrienden op je huid? Volgens velen is het dan een aanrader om bepaalde voeding te vermijden en specifieke voedingsmiddelen juist wél te consumeren. Maar klopt dit wel? Dokterdokter.nl heeft het antwoord.

"Het is waar dat we nog geen studies hebben die aantonen dat bepaalde voeding acne kan veroorzaken of voorkomen. Maar als je onderzoek zou doen onder een groep dermatologen, dan zouden velen van ons zeggen: 'ja, wat we eten heeft effect'", zegt Ellen S. Marmur, hoofd dermatologie en cosmetische chirurgie van The Mount Sinai Medical Center in New York en auteur van het boek Simple Skin Beauty tegen de gerenommeerde Amerikaanse gezondheidswebsite WebMD.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Helft Nederlandse vrouwen knijpt graag puistjes van partner uit

Volgens Marmur is onze huid constant bezig zich te herstellen, te herbouwen en te vernieuwen, oftewel de zogenaamde huidcyclus. Veel factoren hebben invloed op de huidcyclus, en één daarvan is voeding. Bij acne is er sprake van een verstoring in de omzet van huidcellen. De versnelde afbraak en afstoting van dode huidcellen leidt tot blokkering van de talgklieren en poriën, waardoor eiwit en talg vast komen te zitten onder de huid. Deze eiwitten en oliën vormen voedsel voor de bacteriën die acne veroorzaken.

Geen superfoods tegen acne

hebben vitaminen en voedingsstoffen nodig om de huid te herstellen en te herbouwen. Toch wil Marmur de relatie tussen de huid en voeding niet groter te maken dan deze is. "Voeding speelt maar voor 25 procent een rol in het totale acneverhaal. De overige 75 proces wordt beïnvloed door hormonen, stress, hoeveelheid slaap en waar je woont. Ook een goede huidverzorging speelt een rol. Er bestaan dus geen 'superfoods' die acne volledig kunnen voorkomen."

Wat je eet, bepaalt volgens Marmur dus deels de gezondheid van je huid. Een uitgebalanceerd dieet zou je daarom een behoorlijk eind kunnen brengen in het voorkomen van huidproblemen. De Amerikaanse dermatoloog raadt dan ook mensen met aanleg voor acne aan om onbewerkte, magere voedingsmiddelen te eten. Met hormonen volgepompt vlees en zuivel raadt ze af. Net als chocolade, patat en ander junkfood. Gezonde onbewerkte voeding zoals groente en fruit zou de kans op ontstekingen en uitbraken van puistjes verkleinen.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

'Vaarwel puistjes': Belgische superbacteriën komen naar Nederland

Wat moet je nemen om acne te voorkomen?

Vitamine A?

“Vitamine A helpt de huidcyclus te reguleren, zodat eiwit en talg niet vast komen te zitten onder de huid", zegt Marmur. "Het is het hoofdingrediënt van Accutane, een medicijn tegen acne. Goede voedingsbronnen van vitamine A zijn visolie, zalm, wortelen, spinazie en broccoli. Te veel vitamine A kan echter schadelijke bijwerkingen opleveren. Beperk je dagelijkse dosis tot 3000 microgram en slik het nooit als je zwanger bent of borstvoeding geeft."

Zink?

Er is enig bewijs dat mensen met acne een lager dan gebruikelijk peil van het mineraal zink hebben. Het lijkt erop dat zink helpt acne te voorkomen door een onvriendelijke omgeving voor de groei van een bepaalde bacterie te creëren. Het helpt ook de ontstekingen te voorkomen. Zink zit in kalkoen, amandelen, Braziliaanse noten en tarwekiemen.

Vitamine E en C?

De antioxidanten vitamine E en C hebben een kalmerend effect op de huid. "En er wordt van gedacht dat ze met elkaar samenwerken en elkaar versterken", zegt Marmur. Bronnen van vitamine C zijn onder andere sinaasappels, citroenen, grapefruits, papaja’s en tomaten. Vitamine E krijg je binnen door zoete aardappelen, noten, olijfolie, zonnebloemzaden, avocado’s en broccoli.

Selenium?

Het mineraal selenium helpt de huid beschermen tegen de schade van buitenaf. Uit één studie kwam naar voren dat selenium, samen met vitamine E, acne kan verminderen. Voedingsbronnen van selenium zijn tarwekiemen, tonijn, zalm, knoflook, Braziliaanse noten, eieren en bruine rijst.

Omega-3 vetzuren?

Omega-3 vetzuren verhinderen (de productie van) bepaalde stoffen die leiden tot ontstekingen en huidproblemen. De gezonde omega-3 vetzuren kun je vinden in vette vis zoals zalm en sardines, walnoten, lijnzaadolie, zonnebloemzaden en amandelen.

Water?

"Velen van ons nuttigen hun ochtendkoffie en drinken vervolgens slechts twee drankjes gedurende de hele dag en avond", zegt Marmur. "Dat is niet goed voor de huid, want water hydrateert het lichaam en zorgt voor een gevulde, gezonde huid. Genoeg water helpt afvalstoffen af te voeren die huidproblemen veroorzaken." Te veel water is echter ook niet goed, volgens de huidexpert. Dat verdunt het bloed met alle gevolgen nadien. Ze beveelt vijf tot acht glazen water per dag aan. Atleten moeten, uiteraard, meer drinken.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Nederlands model met huidaandoening: 'Ik vind het goed dat Barbie dit doet' [evajinek.nl, rtlnieuws.nl] - Cloned

Wat moet je vooral niet eten?

Zuivel?

Volgens een onderzoek uitgevoerd door de George Washington University Medical Center, kan koemelk bij sommige mensen uitbarstingen van acne uitlokken of verergeren. De boosdoener: hormonen die de koe tijdens haar zwangerschap maakt. De hormonen in zuivelproducten kunnen het peil van mannelijke hormonen, zogenaamde androgenen, doen stijgen. Androgenen verhogen de talgproductie, die weer kan leiden tot acne. Maar let op, niet iedereen is hier even gevoelig voor.

Enkelvoudige koolhydraten?

Voedingsproducten met een hoge glycemische index lijken bij sommige mensen acne-uitbarstingen te veroorzaken. Dit komt doordat deze voedingsmiddelen zorgen voor een snelle stijging van het bloedglucosegehalte. Een hoog bloedglucosegehalte leidt vervolgens tot een serie van reacties waardoor het androgeenpeil stijgt. Dit stimuleert weer de talgproductie waardoor poriën verstopt raken. De boosdoeners vind je onder andere in wit brood, suikerrijke drankjes en snacks zoals chips.

Tip: maak een voedingsdagboek

Volgens Marmur kun je, even los van wetenschappelijk onderzoek, nog altijd het beste zelf onderzoeken wat de relatie is tussen je dieet en je huidproblemen. "Om dit uit te vinden, is het raadzaam een maand een voedingsdagboek bij te houden. Lees het na en markeer de ergste uitbarstingen. Bekijk wat je 72 uur daarvoor hebt gegeten en kijk of er zich een patroon voordoet."

Voor dit artikel werkten we samen met Dokterdokter.nl. Daar vind je nog veel meer artikelen over gezondheid, gecontroleerd door artsen en medisch specialisten.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore