Geluk

Gelukkiger in 2020? Vergeet voornemens, wees rommelig en zeg 'fuck it!'

17 januari 2020 11:23 Aangepast: 18 januari 2020 14:53
Beeld © Annet van den Ende

Een nieuw jaar. Nieuwe ronden, nieuwe kansen. Heb jij ook zo’n zin om er een geweldig jaar van te maken? Dat kan op een heleboel verschillende, nieuwe manieren. Happy New Year!

Het nieuwe jaar is net begonnen. Een jaar waarin alles beter wordt dan 2019. Toch? Al was het maar omdat 2020 zoveel lekkerder bekt. En dus doen we massaal weer aan goede voornemens, in de hoop een betere versie van onszelf te worden. Een slankere zelf, een gezondere zelf, een relaxtere zelf. Sterk en zelfverzekerd. Eindelijk gelukkig.

Maar helaas, helaas… hoe we ook ons best doen, hoe hard we er ook in geloven: vaak komen we er al voor het eind van deze grauwe maand achter dat het toch weer niet is gelukt. Blijven we hangen in ons oude, vertrouwde chagrijn, hebben we de eerste gebakjes achter de kiezen en begint de sportschool te vervelen. Onszelf verbeteren, onszelf gelukkiger maken, het blijkt moeilijker dan gedacht. Geen nood, er zijn een hoop andere manieren om jezelf een oppepper te geven. Geluk houdt immers voor iedereen wat anders in. Er zit vast iets voor je bij. Geniet!

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Voornemen voor 2020: op cursus voor een nieuwe liefde

Vergeet je goede voornemens 

Het begin van het nieuwe jaar lijkt het perfecte moment om te stoppen met nare gewoontes. Nadat je bij het knapperend haardvuur hebt bedacht wat er niet goed ging het afgelopen jaar, lijkt 1 januari hét moment om het eens even grondig aan te pakken. Veel mensen stoppen/beginnen iets omdat anderen het ook op dat moment doen, zoals op 1 januari, of tijdens Stoptober. Maar dat hoeft nog niet te betekenen dat dit ook voor jóú het goede moment is. Misschien is de lente wel een beter moment voor je om met nieuwe gewoontes te beginnen.

Als je je gedrag wilt veranderen, is het handig te bedenken wat je goede voornemen nou eigenlijk is. Goede voornemens mislukken vaak, omdat we om de verkeerde redenen iets doen of laten en dat doen op de verkeerde manier. Tijd om je goede voornemens te herzien! Psycholoog en coach Marjon Bohré legt uit hoe je ervoor zorgt dat je met blijvend succes je gedrag verandert. "Goede voornemens laten slagen lukt het best als je vanuit gezonde zelfacceptatie je gedrag verandert. Als je kijkt naar wat je dóét, in plaats van wat je bént, schep je meer ruimte om te ontwikkelen en groeien. Je zegt niet 'Ik ben te dik en daarom moet ik op dieet', maar: 'Ik wil minder snoepen'. Op die manier maak je je doelen concreet in termen van gedrag. Als het een keertje mislukt, hoef je niet meteen een oordeel over jezelf te vellen in de vorm van: 'Ik ben een loser, zie je wel, het komt niet goed'. Nee, je denkt: 'vandaag is niet gelukt, morgen weer een dag'.

Doe het voor jezelf

Het helpt daarbij je doelen positief te formuleren. Dus niet: 'Ik wil niet meer snoepen', maar: 'Ik wil gezonder leven'. Wat je wél wil doen, is makkelijker vol te houden dan wat je níét wilt doen. Bovendien kun je je doelen persoonlijker maken, zodat ze beter bij je passen. Gezonder leven houdt voor iedereen iets anders in. Voor de één is dat een groene smoothie drinken, voor de ander betekent het vaker naar de sportschool - niet omdat het moet, maar omdat jij het wilt. Bedenk: voor wie ben ik dit aan het doen? Doe je dat omdat anderen dan wat je vinden of omdat je Instagram-foto’s er beter uitzien, dan is je faalkans een stuk groter. Doe je iets omdat je het voor jezelf doet, dan is het goed."

'Advies: je moet vooral lekker stinken, drinken en dansen'

Wees rommelig

Wat je ook kunt doen: juist je kont tegen de krib gooien en niet meer meedoen aan de ratrace van altijd maar meer, mooier, beter. Nee, omarm jezelf vooral helemaal zoals je bent. 

De Amerikaanse columniste en feministe Katie Roiphe vindt dat we zo druk bezig zijn om een goed leven te leiden, dat we daarbij helemaal vergeten om de dag te plukken. In haar Lof van het rommelig leven pleit ze daarom voor een chaotischer leven. Ze verzet zich tegen de macht van sociale media, overbezorgd ouderschap, übergezond leven en de nieuwe preutsheid. 

Ook schrijfster Marian Donner pleit voor een rommeliger leven. In haar Zelfverwoestingsboek, dat vorig jaar verscheen, geeft ze het advies om vooral lekker te stinken (in plaats van proberen een onhaalbaar schoonheidsideaal na te streven), te drinken (omdat het zo lekker ontspant), te dansen (want als je danst, voel je je vrij). Volgens haar zijn we doorgeslagen in onze wil succesvol te zijn, en kan het juist opluchten om er niet aan mee te doen. Ze zegt niet dat we onszelf niet hoeven te verbeteren, maar dat we nou eenmaal niet allemaal passen bij de eisen van de maatschappij en dat we niet allemaal van dezelfde regels gelukkiger worden. Volgens haar lucht het op om dat gewoon te accepteren in plaats van iets te moeten worden wat je eigenlijk niet bent of wil zijn. 

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Goede voornemens voor 2020 sneuvelen morgen al (tenzij je dit leest)

Zeg fuck it!

Wil je het nog wat stoerder dan een rommeliger leven, dan kun je ook zeggen: Fuck it. De boeken die het fuck it-idee omarmen vliegen als warme broodjes over de toonbank. Om maar even wat titels te noemen: Fuck it, De edele kunst van not giving a f*ck, Fuck it, het is wat het is, Fuck it list book, Don’t give a fuck, Het fuck it dieet. Waar het grofweg op neerkomt: laat het gaan, laat het los, leer omgaan met tegenslagen. Laat de hoge verwachtingen over jezelf los. Leef vrijer door te ontspannen en open te staan voor je eigen gevoel.

Máár: denk nu niet dat als je 'fuck it' zegt, je verder niets hoeft te doen en alles vanzelf wel goed komt. Nee, om te weten waar je 'fuck it' tegen zegt en wat je niet belangrijk vindt, moet je stiekem ook weten wat je wél gelukkig maakt en waar je juist meer aandacht aan zou kunnen besteden. Dat betekent: nadenken over je leven en met jezelf aan de slag! Maar goed, alleen al wat minder dingen doen die je niet wilt doen, zoals naar de sportschool gaan terwijl je echt geen zin hebt, kan een heleboel ellende schelen. Zolang je maar wel een beetje rekening blijft houden met de mensen om je heen, natuurlijk. Want klootzakjes worden, dat was natuurlijk niet de bedoeling.

'Al eens geprobeerd? Maak een greatest hits van dingen die je plezier opleveren'

Zoek het in de kleine dingen 

Past je kont tegen de krib gooien niet bij je? Geen nood hoor, er zijn nog andere methodes om het geluk wat meer naar je toe te trekken. Bijvoorbeeld met deze leuke lijst van 100 tips om gelukkiger te worden van het tijdschrift Happinez. In deze lijst vind je inspirerende voorbeelden die je een goed gevoel geven. Van 'Maak eens wat vaker een praatje' tot 'Loop op blote voeten' en 'Neem een snipperdag (van je zorgen)'. Als hier geen dingen tussen staan waar je instant blij van wordt…

Wat je ook zou kunnen proberen, is het splinternieuwe werkboek Alegría, vind vreugde in kleine dingen. Het is geschreven door de auteurs van de bestseller Ikigai en bestaat uit brieven van de leermeester, vol wijsheden en opbeurende zinnen, gevolgd door vragen en opdrachten. Zoals: "Maak een greatest hits van dingen die je plezier opleveren. Van mensen waar je blij van wordt tot activiteiten waarvan je ontspant tot plekken waar je blij van wordt. Zet die dingen nu in je agenda." Het boek is een training in alegría. Wat dat nou precies is? Het is vreugde. Of, zoals de auteurs zeggen: "Alegría laat zich niet voorschrijven. Alegría is niet te koop. Alegría kun je niet leren. Alegría kan niemand je geven. Alegría kun je niet zoeken. Je kunt haar alleen vinden, want ze is altijd hier, bij jezelf, ook al besef je dat soms niet." Nou, als dat niet geruststellend is.

'Als er één goed voornemen voor iedereen zou moeten gelden: neem slaap serieus, slaap meer!'

Slaap lekker!

Of je er nu voor kiest je goede voornemens anders vorm te geven, wat vaker 'fuck it' te zeggen of bewust op zoek te gaan naar meer vreugdemomentjes in het leven, als we iets hebben geleerd de afgelopen jaren van de zoektocht naar geluk, is dat we heus wel ons eigen leven leuker kunnen maken, maar dat verdriet en ellende er ook bij horen. En dat bepaalde regels om gelukkiger te worden niet voor iedereen opgaan. Dat het leven bovendien niet zo maakbaar is als we zelf denken. Marjon Bohré: "Geluk is geen keuze, dat is onzin. Dat kun je niet afdwingen. Al kun je jezelf wel op weg helpen door goed voor jezelf te zorgen, rustig aan te doen, maar vooral door goed te slapen. Als er één goed voornemen voor iedereen zou moeten gelden: neem slaap serieus, slaap meer!"

En tot slot haar ultieme tip om gelukkiger te worden: "Ga de verbinding aan met mensen die voor jou belangrijk zijn. Zoek ze op, geniet van elkaar. Denk niet te veel na over de spannende dingen die je allemaal zou moeten in je leven, dat is echt alleen maar buitenkant. De écht mooie herinneringen, de échte waarde die je haalt uit het leven is heel vaak in contact met elkaar, ook fysiek. Onze koning zei het zo mooi in zijn jaarlijkse kersttoespraak afgelopen december: "Geluk zit in onze verbondenheid met anderen."

En vergeet niet, zoals zo mooi wordt gezegd in het boek Alegría: "Alleen wie in de catacomben van het lijden heeft geleefd, kan daarna dansen in de zon." Dat het jaar 2020 je maar heel wat moois mag brengen!

Op zoek naar geluk? Nog meer leesvoer!

  • De meeste mensen deugen, Rutger Bregman

    Niet zozeer een cursus geluk, maar een aanstekelijk boek dat via de laatste wetenschappelijke onderzoeken aantoont dat de meeste mensen deugen. Goed voor je blik op de wereld.  

  • Happy life 365, Kelly Weekers

    Coach Kelly laat zien hoe je denkwijze bepalend is voor je dagelijks geluksgevoel aan de hand van thema’s als zelfvertrouwen, gezondheid, vriendschap, werk en sociale media.  

  • De kracht van kwetsbaarheid, Brené Brown

    In een wereld waarin we naar perfectionisme streven, kan je eigen kwetsbaarheid tonen je juist sterker maken. Want: in kwetsbaarheid schuilen de mooie dingen.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore