Sport

Het beweegdagboek van aardrijkskundedocent en kickbokser Thom

08 januari 2020 14:00 Aangepast: 27 mei 2020 14:55
Thom van der Linden Beeld © Thom van der Linden

In de rubriek ‘Het Beweegdagboek van…’ komt iemand bod die vertelt over zijn of haar lichaamsbeweging van de afgelopen week. Dit keer: aardrijkskundedocent én kickbokser Thom van der Linden (25).

Thom van der Linden is aardrijkskundedocent op een middelbare school in Utrecht. Waar hij op school en in zijn klas de rust probeert te bewaren, is hij in zijn vrije tijd kickbokser en trapt hij erop los. Afgelopen november vocht hij zijn eerste wedstrijd, met succes. Die overwinning smaakte naar meer en daarom traint Thom nu bijna dagelijks om zichzelf klaar te stomen voor de volgende match, die in april plaatsvindt.

Maandag

"Ik werk de hele dag op school in Utrecht, waarna ik richting de boksschool rijd. Om 18.30 uur begint mijn training. Ik ben altijd wat eerder, zodat ik voldoende tijd heb om nog even te rekken en strekken. Het eerste uur van de training krijgen we bokszaktraining. Een conditionele training met veel stoten op de zak en oefeningen eromheen, zoals een burpee gevolgd door een aantal stoten. Bij de laatste oefening gaan we dertig seconden vol gas, afgewisseld met 15 seconden rust. Dit doen we nog vier keer."

"Na de bokszaktraining hebben we nog een uur technische training. Tussendoor drinken we water, maar niet te veel, want dan krijg je een steek in je zij. Tijdens de technische training leren we stoten, trappen en wordt er aandacht besteed aan je houding. Daarna weer goed rekken en strekken en snel naar huis om te eten. Meestal eet ik dan de rest van mijn avondeten op en neem ik een eiwitshake."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Het beweegdagboek van hardloper Klaas Boomsma (44)

Dinsdag

“Op dinsdag is de training nog heftiger dan op de maandag. Ik merk het tijdens mijn training als ik overdag te weinig water heb gedronken, want dan heb ik minder energie en krijg ik sneller kramp. Na werk eet ik een lichte maaltijd en om 19.00 uur ben ik weer in de boksschool. Daar eet ik nog snel een banaantje, waarna ik begin met rekken en strekken. De training van vandaag duurt een uur en bestaat uit drie onderdelen. We beginnen met goed opwarmen en een beetje conditie. Dan doen we een technische training. We nemen technieken en combinaties door, die we dan op het derde onderdeel van de training kunnen toepassen."

"Bij het derde en laatste onderdeel van de training gaan we sparren. Hierbij vecht je tegen elkaar, alsof je in een echte wedstrijd staat. Dit is natuurlijk wel vriendschappelijk en om te oefenen, dus je probeert de ander niet te verwonden. Het gaat hierbij vooral om snelheid en niet om kracht. Na de training rek ik weer goed rekken en ga ik naar huis om te eten, dit keer een bak magere kwark met een beetje Alpro bosbessenyoghurt, waar ik nog wat ongezouten notenmix en cruesli aan toevoeg."

Thom van der Linden als docent aardrijkskunde Thom van der Linden als docent aardrijkskunde

Woensdag

"Woensdag is het rustdag. Sporten sla ik over, maar gezond eten gaat wel gewoon door. Rustdagen zijn belangrijk omdat je spieren dan kunnen aansterken. In het kickboksen komen veel kleine blessures voor, omdat het een contactsport is. Tijdens de rustdagen is het daarom ook belangrijk om gezwollen schenen, handen of je gezicht goed te koelen. Ik heb last van een knokkel van mijn linkerhand, dus deze koel ik terwijl ik lekker op de bank lig."

Donderdag

"Vandaag weer een gewone dag. Eerst werken tot 17.00 uur en dan door naar huis om te eten en nog even op de bank te hangen. Rond 19.00 uur ga ik door naar bokstraining. Vandaag eet ik vegetarische curry. Ik probeer één dag in de week vlees te eten, twee dagen in de week vis en de rest vegetarisch. Ik ben van mening dat vlees ongezond is en daarnaast is het slecht voor het milieu."

"Na het avondeten snack ik in de auto nog een banaantje en om 19.15 uur ben ik in de sportschool om te rekken en strekken. Vandaag staat een technische training op de planning. We bereiden veel verschillende technieken en combinaties voor, die we morgen tijdens de training willen toepassen."

'Het tempo ligt hoog, maar we trappen elkaar niet helemaal kapot'

Vrijdag 'gehaktdag'

"Ik sla de personeelsborrel over, want anders ben ik niet op tijd op de training. Na werk ga ik meteen naar huis. Daar eet ik snel een beetje pasta pesto. Om 18.30 uur zit ik in de auto, weer met een banaantje. De training begint om 19.00 uur. De vrijdagtraining staat altijd in het teken van wedstrijdvoorbereiding en wordt daarom ook wel 'gehaktdag' genoemd."

"Het tempo ligt hoog. We trappen elkaar niet helemaal kapot, maar de intensiteit is groots en we houden ons niet in. Het eerste halfuur van de training doen we een warming-up en nemen we de technieken van donderdag nog even door. Uiteindelijk gaan we sparren. We doen rondjes van drie minuten en rouleren constant, zodat je steeds een andere tegenstander hebt. Dat is nodig, want iedereen heeft een ander lichaam en andere stijl. Op die manier leren we veel van elkaar. Na de training blijft iedereen altijd nog gezellig een uurtje plakken en daarna gaan we naar huis. Thuis eet ik de rest van mijn pasta pesto, onder het genot van een eiwitshake."

Zaterdag

"Vandaag ben ik helemaal vrij, zowel van werk als van sport. Ik heb een welverdiende rustdag. De gehaktdag heeft zijn sporen nagelaten: ik heb nog steeds last van mijn linkerhand en het sparren van gisteren heeft daar zeker een mooie bijdrage aan geleverd. Vandaag houd ik veel rust en breng ik tijd door met mijn vrienden."

Zondag

"Op zondagochtend is er een bootcamp in het park. Als je een wedstrijd hebt staan, is het verplicht om aan deze training mee te doen. Voordat ik naar het park ga, neem ik een licht ontbijt dat bestaat uit yoghurt en kwark met cruesli en vruchten. Ik neem een banaan mee voor onderweg en sluit aan bij de training, die om 10.30 begint."

"De helft van de groep staat klaar met een slaperig hoofd. Om wakker te worden beginnen we met een 12 minuten coopertest. De coach verwacht een afstand van meer dan drie kilometer, dus de lat ligt hoog."

"Na de coopertest doen we burpees en sit-ups, waarna we we gezamenlijk over een brug over het kanaal joggen. Af en toe nemen we een korte adempauze. We moeten vijf keer heen en weer over de brug. Aan de ene kant drukken we 20 keer op - en aan de andere kant doen we 20 squats. Dit leuke rondje herhalen we in totaal zeven maal. Vlammen dus. Na de brug lopen we terug naar de beginlocatie en doen we nog een parcourtje met verschillende oefeningen voor het hele lichaam. Dan is het tijd om naar huis te gaan en daar lunch ik lekker uitgebreid met eieren, croissants, stokbrood en zalmsalade."

Wat zegt de expert? Loraine Pengel, trainer bij VondelGym:

"Wat is Thom een stoere aardrijkskundedocent! Als trainer kan ik alleen maar blij zijn met het zien van alle beweging die hij wekelijks krijgt. Daarnaast is het geweldig om te zien dat hij iets heeft gevonden waar hij zó veel plezier in beleeft."

"Het is goed om te lezen dat Thom de tijd neemt om zowel na als voor de training even goed de tijd neemt om te rekken en strekken. Vooral vóór een training opwarmen, wordt vaak vergeten. Kickbocksen is een blessuregevoelige sport, dus misschien is het ook goed als Thom iets van krachttraining implementeert in zijn trainingsschema. Zo maakt hij zijn lichaam sterk van binnen (bescherming van de gewrichten) en beschermt hij zichzelf tegen kleine blessures."

Eetmoment plannen

"Los van de eiwitten, heeft je lichaam ook voldoende koolhydraten nodig om herstel te ondersteunen. Thom geeft aan dat hij het meteen merkt als hij te weinig heeft gedronken. Misschien goed om dan iets eerder voor de training nog een eetmomentje in te plannen, met wat koolhydraten, waarbij je dan ook nog wat extra’s drinkt. Bij zoveel sporten is dat extra momentje belangrijk om ervoor te zorgen dat je genoeg energie hebt tijdens de training." 

"Thom drinkt regelmatig sapjes en shakes. Als hij deze inruilt voor vers fruit, heeft hij niet alleen een verzadigder gevoel, maar krijgt hij ook nog eens naast alle fruitsuikers, de vitaminen van het fruit binnen. Bij sapjes krijg je namelijk eigenlijk alleen maar de suikers binnen. Mocht hij de mogelijkheid hebben, is het goed te proberen elke dag nog wat extra groenten binnen te krijgen door middel van bijvoorbeeld een salade of een gevulde wrap."

Begaan met het milieu

"Het is mooi om te zien dat Thom zo begaan is met het milieu en dat hij toch een manier heeft gevonden die voor hem werkt, door het afwisselen van vlees en vegetarisch. Nog mooier is dat hij daarnaast ook een dag heeft waarbij hij lekker van zijn eten geniet en alles eet waar hij zin in heeft. Dat moet natuurlijk ook gewoon kunnen."

"Ten slotte zou ik willen voorstellen om zo nu en dan een (sport)massage te boeken, om alles even lekker goed los te houden. Met zoveel trainingen per week kan een lichaam soms wel wat extra ontspanning gebruiken."

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore