Lifestyle

Weer terug van weggeweest: de (retro)camper

11 juli 2016 15:14 Aangepast: 30 juli 2017 23:30

Jarenlang waren ze 'uit': de campers. Maar nu zijn ze razend populair. Ondernemer Rien Tilstra verhuurt een retroversie, waar – anders dan een normale camper – geen babyboomers maar dertigers voor vallen.

Een dun matrasje, geen airco, net zoveel huur als een gewone camper en langer dan 1000 kilometer moet je er zeker niet mee rijden (want dan sta je met pech langs de weg). Je moet er wat voor over hebben, maar het ziet er wel verdomd leuk uit: zo’n retro Volkswagenbusje. Heb je er een met hefdak, dan kunnen er zelfs twee kinderen mee. Dat is wel een beetje hutje mutje.

"Ik zeg altijd: je moet wel echt van elkaar houden, wil je dat gezellig vinden," zegt ondernemer Rien Tilstra (33) lachend.

Hobby werd werk

Tilstra begon tien jaar geleden op 23-jarige leeftijd met de verhuur van oldtimers: Kevers en Eenden. Die hobby is inmiddels zijn werk geworden: hij heeft drie man in dienst en sinds zes jaar verhuurt hij ook de populaire Volkswagenbusjes.

Niet alleen de retrobusjes zijn in trek, ook de doodgewone camper gaat lekker. In juli 2011 waren er nog 73.782 stuks in Nederland. Inmiddels zijn dat er 99.707, laat de Nederlandse Vereniging voor de Kampeer en Caravan Industrie (KCI) ons weten.


Thumbnail

Rien Tilstra in een Volkswagenbusje. 

Camper delen

Afgelopen jaren doken er ook nog tal van verhuur- en sharingwebsites op, maar daar worden nog geen cijfers over bijgehouden. Dat die markt aantrekt heeft de KCI wel in de smiezen: de vereniging hoopt in oktober een eerste analyse te publiceren van sharing-camper-economy.

Ondernemer Tilstra heeft de afgelopen zes jaar zelf ondervonden hoe hard het gaat. In het begin had hij nog maar een paar retro-concurrenten en heeft er nu 'een stuk of tien a vijftien'. De busjes zijn in de zomer standaard allemaal verhuurd.

Populair in de zomer

"Ik heb negen busjes staan in Nederland en tien bij mijn businesspartner in Frankrijk. Ze zijn allemaal tot en met augustus verhuurd. Had ik er twee keer zoveel, dan had ik ze ook verhuurd." Daar kiest Tilstra vooralsnog niet voor, want zo populair als de busjes zomers zijn, zo eenzaam en alleen staan ze te verpieteren in de winter.

Waar de camper en caravan meestal worden gekocht door de 60-plusser,  ziet Tilstra vooral dertigers op vakantie gaan met zijn busjes. Best logisch, want een gloednieuwe camper kost al gauw zo’n 50.000 euro, iets wat een vermogende babyboomer misschien wel kan ophoesten. Voor een millennial is 750 euro uitgeven voor een weekje met een retro-Volkswagenbusje een bereikbaarder bedrag.


Thumbnail

Lange roadtrip? Beter van niet

De dertigers ('niet alleen hipsters hoor') hebben vaak wel een iets te romantisch beeld van zo’n Volkswagenbusvakantie. "Heel veel mensen willen een grote roadtrip door heel Europa maken, maar dat mogen ze niet van mij. Met zo’n oude auto sta je dan vanzelf een keer met pech langs de weg. Dan zit je klant uiteindelijk sip in een hotel en ik moet vanuit Nederland van alles regelen. 'Ga maar lekker naar Normandië', zeg ik dan."

Maar dat zo’n busje buitengewoon charmant is, staat voor hem buiten kijf. "Bij reisorganisaties word je platgegooid met allerlei saaie hotels aan het zoveelste strand. Veel mensen willen toch net even wat anders: die ene mooie baai. Dat ene unieke plekje. Zo is het bij die busjes ook. Je wil niet zo’n doorsnee Tupperware-camper, je wil iets unieks."

Meer op rtlz.nl:

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore