Mode

Wie dráágt dat nou? Fashion Week for dummies

14 februari 2019 13:02 Aangepast: 15 februari 2019 11:56
Beeld © GettyImages

Bizarre creaties op de catwalk, influencers in de mafste kledingcombinaties, hysterische ontwerpers: de modeweken zijn weer in volle gang. Voor iedereen die niet begrijpt waar al dat gedoe om draait: dit is Fashion Week voor dummy’s.

De Fashion Week van New York is net achter de rug, die van Londen barst dit weekend los, Milaan en Parijs zijn binnenkort aan de beurt. De modeweken zijn in full swing, een traditie die teruggaat tot in de 19e eeuw, toen de eerste ‘modeshows’ plaatsvonden. In het artikel Fashion History Lesson op Fashionista.com wordt beschreven hoe dat in zijn werk ging. Slimme ontwerpers betaalden vrouwen om hun nieuwe jurken te showen op de promenades rond de (paarden)racebanen. Handig, want daar waren niet alleen potentiële klanten aanwezig, maar ook journalisten die erover konden schrijven. Het waren de influencers van toen, zeg maar.  

De eerste Fashion Week

Later begonnen chique modehuizen met het presenteren van hun collecties met behulp van mannequins. Rijke klanten konden op hun gemak, onder het genot van een kopje thee en een lekker knabbeltje, de nieuwe collectie van het modehuis bekijken. Rond het begin van de 20e eeuw organiseerden grote modehuizen ‘fashion parades’.

De eerste, echte Fashion Week zoals we die nu kennen, was in New York in 1943. Deze werd georganiseerd omdat journalisten door de Tweede Wereldoorlog niet naar Parijs konden reizen om de nieuwste mode te zien. En dus werd er een modeweek georganiseerd om talent van eigen bodem in het zonnetje te zetten. Voilà, Fashion Week was geboren. Werden daarbij eerst nog gedurende een week kriskras door de stad shows gegeven - in hotels, bij modehuizen zelf en op andere mooie, chique locaties - tegenwoordig zijn alle shows op één locatie in de stad. Wel zo overzichtelijk!

Een creatie van Marc Jacobs op New York Fashion Week Een creatie van Marc Jacobs op New York Fashion Week

Bruisend spektakel Zaten chique dames vroeger bij het modehuis met een glaasje champagne naar voorbij schuifelende mannequins te kijken, tegenwoordig gaat het er iets anders aan toe. Tijdens de Fashion Weeks zijn de meest waanzinnige shows te zien, waarvoor alles uit de kast wordt getrokken. Zo stelde de lente/zomer show van Chanel een strand voor, inclusief zon, ‘zee’ en zand.

Ook zijn er de afterparty’s, inclusief rode lopers gevuld met sterren, op de hipste locaties, waar het één en al zien en gezien worden is. Er zijn de modellen, nog altijd flinterdun, die met hun ranke lijven de stof mooi om het lichaam kunnen laten vallen. Dan zijn er de influencers met miljoenen volgers op Instagram die als paradijsvogels over straat flaneren en eindeloos worden gefotografeerd - en die vervolgens op hun Instagramaccount laten zien hoe je de mode van de catwalk zelf kunt dragen (en daar hoef je gelukkig geen maat 34 voor te hebben, getuige de populariteit van de Kim Kardashians van deze wereld). Tot slot heb je nog de pers, die opgewonden verslag doet van de laatste collecties. Viktor en Rolf lieten de modewereld een maand geleden opschudden door gigantische poefjurken te presenteren waarop social media-teksten te lezen waren. Ze gingen viral met hun ‘Instagram Couture’. Fashion Week is kortom, één grote, opwindende show.

De Kardashian/Jennertjes zijn natuurlijk present De Kardashian/Jennertjes zijn natuurlijk present
Front row is het zien, gezien worden en vooral: láten zien Front row is het zien, gezien worden en vooral: láten zien

10 ‘domme’ vragen aan de kenner

Fashion Weeks zijn een besloten feest voor ingewijden. Dat maakt dat het voor mensen die niet in het vak zitten, tot een onbegrijpelijke fenomeen. Wat gebeurt er nou eigenlijk allemaal? Wie zijn bij de shows aanwezig? Hoe komt het dat je de dingen die op de catwalk voorbijkomen, niet zomaar op straat terugziet? Om die vragen te beantwoorden, schakelden we de hulp in van Danie Bles. Ze was jarenlang styliste van sterren als Sylvie Meis, Leontine Borsato en Chantal Janzen. Ze had een eigen modetijdschrift en modemerk, werd uitgeroepen tot zakenvrouw van het jaar, runt Style School ByDanie en heeft haar eigen winkel: ByDanie Designer Vintage Store. Daarnaast staat ze sinds november 2017 aan het roer van de Amsterdam Fashion Week. Als iemand verstand heeft van mode, is zij het wel.

1. Wie zitten er nou eigenlijk bij de modeshows tijdens Fashion Week?

“Bij een traditionele modeshow zit de juiste mix van buyers (die kleding inkopen voor winkels) en potentiële buyers die interesse hebben in het merk. Daarnaast is er traditionele pers aanwezig die verslag doet van de shows in kranten, tijdschriften en websites. Dan heb je nog de social media influencers. Je kunt hen zien als muzes, een nieuw soort modellen. Tot slot heb je de klanten: de mensen die de kleding kopen.”

2. Die klanten, wie zijn dat dan?

“Grote privéklanten zijn over het algemeen heel rijke mensen, bijvoorbeeld oliesjeiks en celebrity’s. Als je heel veel centjes hebt, kun je terecht bij modeontwerpers voor helemaal op maat gemaakte outfits: haute couture. Dan kun je in principe alles laten maken wat je wilt en kan het zo gek (en duur) als je zelf kunt bedenken.”

Topmodel Bella Hadid in een jurk van Oscar de la Renta op New York Fashion Week Topmodel Bella Hadid in een jurk van Oscar de la Renta op New York Fashion Week
Een stuk minder klassiek: een creatie van het Britse merk Aganovich Een stuk minder klassiek: een creatie van het Britse merk Aganovich

3. Zo’n peperdure haute couture-jurk, wanneer trek je dat nou aan?

“Op je huwelijk bijvoorbeeld! Verder dragen klanten haute couture naar staatsdiners en andere uitbundige feesten. En dan heb je natuurlijk celebrity’s die ontwerpen laten maken.”

4. Je ziet vaak in modebladen/sites celebrity’s met grote, zwarte zonnebrillen front row zitten. Dat schijnt nogal een dingetje te zijn. Wat is daar dan zo gaaf aan?  

“Het bekt gewoon lekker: front row. En even heel praktisch: op de eerste rij zie je alles gewoon het best. Bovendien zijn vips het gewend om op hun wenken bediend te worden. Of ze nu de beste tafel in een restaurant krijgen, of met privéchauffeurs worden rondgereden: ze hebben bepaalde privileges. Bij fashion shows is dat niet anders. Daarnaast wil je als ontwerper belangrijke journalisten en pers het beste beeld op je show geven, want je hoopt natuurlijk wel op een mooie, knappe recensie - in woord én beeld.”

5. Waarom zit er zo’n groot verschil tussen de creaties op de catwalk en wat ‘normale’ mensen dragen?

“Traditioneel gezien is dat inderdaad zo, alhoewel dat nu wel aan het veranderen is. De streetwear trend van nu is gigantisch en daarvan is veel meer te vertalen naar draagbare kleren. Merken willen overigens helemaal niet dat je van top tot teen in een outfit van de catwalk over straat gaat, hoor. Ze presenteren hun collecties, waarmee ze hun verhaal willen vertellen en inspiratie bieden. Uiteindelijk hoopt iedere ontwerper dat hun stukken weer creatief worden gecombineerd, dat iedereen er zijn eigen mix and match van maakt, omdat zij zich weer laten inspireren door het straatbeeld voor de volgende collectie. Zo blijft mode levendig en origineel.”

Als je dan toch een keer wil spatten, is je trouwdag een mooi moment voor couture. Deze jurk is van Reem Acra. Als je dan toch een keer wil spatten, is je trouwdag een mooi moment voor couture. Deze jurk is van Reem Acra.
Streetwear van Leaf Xia Streetwear van Leaf Xia

6. Hoe zie je wat ‘mooi’ is? Wat goede mode is?

“Dat is een kwestie van persoonlijke smaak, maar sommige dingen zijn zó imposant, dan is iedereen het erover eens dat iets mooi is. Neem het merk Chanel. Als je een velletje papier hebt met alleen het logo van Chanel erop, dan kun je de rest er zelf bij bedenken. Zo sterk is het beeld van het merk. Er zijn veel vrouwen die een Chanel-tas op hun verlanglijstje hebben staan. Dat is niet voor niets: ze zijn heel duurzaam, blijven altijd mooi. De shows van Chanel zijn gigantisch groots, Karl Lagerfeld is one of a kind. Dat maakt op iedereen indruk. Chanel is daardoor nog steeds een enorm groot merk.”

7. Er zijn 4 ‘officiële’ Fashion Weeks: in Milaan, New York, Londen en Parijs. Waarom heeft Amsterdam ook een eigen Fashion Week nodig?

“Het is een mega bruisende stad met cultuur, architectuur, creatief talent, streetstyle, goede denimmerken. Amsterdam heeft heel veel diversiteit te bieden. Daar mogen we best trots op zijn! Het is zo’n toffe stad, ik zou nergens anders willen wonen. Natuurlijk zijn we geen Parijs, Milaan of New York, maar er is maar één Amsterdam, met een eigen signatuur. We hebben echt iets te bieden en dat moeten we laten zien!”

8. De komende Fashion Week in Amsterdam is een Studio Editie. Wat is dat?

“In september is er een traditionele Fashion Week, onze editie in maart heet AFW Studio, in het Compagnietheater in Amsterdam. Er zijn designers met shows, maar er is ook ruimte voor nieuw talent. Buyers kunnen meteen merken kopen, er is een plek voor influencers, maar er is ook een plek waar je kunt rondhangen, met een pingpongtafel en een photobooth. Ook is er een dikke vette expo gecureerd door modeontwerper/stylist Duran Lantink (die de pussy broek ontwierp voor Janelle Monaés videoclip Pynk, red.). Er is een foto-expositie van Zoe Karssen. Kortom, van alles te beleven.”

Modehuis Chanel maakt niet alleen een hele productie van zijn ontwerpen, maar ook van de show Modehuis Chanel maakt niet alleen een hele productie van zijn ontwerpen, maar ook van de show

9. Bij traditionele fashion shows kom je als gewone sterveling never nooit binnen. Is dat bij de AFW Studio ook het geval?

“Nee! Alhoewel er geen kaartverkoop is voor shows, kun je wel langskomen bij het Compagnietheater. Ik wilde een ‘hub’ creëren waar constant iets te beleven valt. Je kunt er lekker neerploffen en muziek luisteren, expo’s bekijken. Er is een parfumbar waar je een parfumworkshop kunt volgen, een vintage expo door Salon Heleen Hülsmann, de ByDanie Designer Vintage Store. Ik hoop dat iedereen elkaar, van buyer, tot influencer, pers en gast, op deze manier inspireert.”

10. Waar heb je zelf het meest zin in?

“Het drumstel bij de wc, haha! Ik hoop vooral op een heleboel inspiratie en een intieme sfeer. Dat de energie goed is, met een gezellige vibe. Waar het uiteindelijk op neerkomt, is dat het leuk moet zijn. We kunnen wel heel serieus en ingewikkeld over mode doen, maar hoe tof is het om er gewoon plezier in te hebben? Er mag wel wat meer fun in. Dat hopen we met de Studio Editie te bereiken. Wil je langskomen, houd dan onze website en social media in de gaten. Het wordt heel leuk, beloofd!”

Prinses Diana in haar iconische jurk Prinses Diana in haar iconische jurk

3 leuke weetjes:

Episch moment
Prinses Diana maakte furore in een op maat gemaakte zwart fluwelen baljurk van Victor Edelstein die ze droeg tijdens Reagan’s White House Dinner in 1985 en waarin ze met acteur John Travolta danste. De jurk ging in 2013 onder de hamer voor 240.000 pond.

Supermodellen
Ken je ze nog? Karen Mulder, Kate Moss, Christy Turlington, Naomi Campbell, Linda Evangelista? Het waren modellen uit de jaren negentig die exorbitante bedragen verdienden met hun modellenwerk. Naomi zei ooit dat ze voor minder dan 10.000 dollar (per dag!) haar bed niet uit kwam.

De supermodellen van de jaren '90 kunnen twintig jaar later (hier in 2018 met Donatella Versace) nog prima mee De supermodellen van de jaren '90 kunnen twintig jaar later (hier in 2018 met Donatella Versace) nog prima mee

Relletjes
Af en toe zijn er de nodige relletjes die de boel levendig houden. Zo werd onlangs een bivaktrui van Gucci met spoed uit de winkels gehaald, toen mensen op social geschrokken reageerden. Ze vonden het een racistische ‘black face’. Dat was natuurlijk nooit de bedoeling geweest, aldus Gucci.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore