Economie

Flinke kapitaalinjectie voor klussensite Zoofy

19 januari 2017 06:03 Aangepast: 19 januari 2017 07:05
Lex van der Reijden, allround installateur van Zoofy. Beeld © Zoofy

Startup Zoofy, een bemiddelaar tussen 700 vakmannen en duizenden particuliere klanten, heeft met Momentum Capital een nieuwe strategische partner aan zich gebonden die flink investeert in het sterk groeiende platform voor klussen.

Momentum krijgt in ruil een minderheidsbelang in de site. Wat precies het investeringsbedrag is, wordt niet bekend gemaakt. "Maar het gaat niet om tienduizenden en niet om miljoenen euro's", aldus oprichter Arthur de Leeuw. "We doen geen uitspraken over bedragen. We krijgen het bedrag wat we nodig hebben om Zoofy in Nederland goed op de kaart te zetten, zeker qua dekking."      

De Leeuw: "We hebben nooit overwogen om crowdfunding te doen, we willen een partner waar we strategisch wat aan hebben, ook op lange termijn. Het klikte heel erg met Momentum. Bij het eerste gesprek was het al duidelijk dat het goed zou komen." Momentum is een groot Nederlands private equity-kantoor dat investeert in groeimarkten. 

Vakmannen voor je klus

Zoofy is anderhalf jaar geleden begonnen als website voor professionele klusjesmannen. ''Mijn zus had problemen met de cv-ketel, belde tien mensen en uiteindelijk is er nooit iemand komen opdagen'', vertelt De Leeuw, oprichter van de website. Via Zoofy heb je in 95 procent van de gevallen binnen twee minuten een klusjesman gevonden, claimt hij. En voor de zus van Arthur: de loodgieter komt ook echt, binnen het uur.

De mannen achter Zoofy kennen nog steeds alle klusjesmannen die meedoen met hun site. 700 cv-monteurs, loodgieters, elektriciens en bijvoorbeeld ook slotenmakers doen mee. De Leeuw: ''We screenen en spreken iedereen nog steeds persoonlijk.'' Eind dit jaar hebben we meer dan 1000 vakmannen, het gaat snel."

Verdienen aan klussen

Het aantal deelnemers is overigens niet de grootste prioriteit van de website. Zoofy verdient aan klussen en zorgt voor betaalgemak voor de consumenten.

De Leeuw: "Als iemand niet zo goed is als gehoopt, dan zetten we 'm offline. We zijn qua verdienmodel ​niet afhankelijk van aantallen vakmannen. Verreweg de meeste klanten zijn tevreden. En de vakmannen ook, dat is ook belangrijk, dat zijn ook onze klanten."

'Niet opblazen naar hoge waardering'

Hoeveel Zoofy nu waard is, kan De Leeuw niet zeggen. "Bedragen zeggen niet veel voor een startup, we kijken naar het geld wat dagelijks binnenkomt. Daar kan je meer mee. Ons doel is om er iets gezonds van te maken, niet om het op te blazen naar een hoge waardering." 

De Leeuw: "Momentum is ingestapt omdat er vanaf dag 1 een verdienmodel is geweest. We zijn nog niet winstgevend, dat kan niet in 1,5 jaar. Opschalen vraagt namelijk best wel investeringen, qua energie en tijd. We moeten de goede vakmannen eruit pakken, daar gaat nu nog veel energie inzitten."

Fake sleutelmaker

In Amerika heb je de niet-bestaande sleutelmaker, waar de New York Times een groot verhaal over heeft gemaakt. De Leeuw: "In Nederland kennen we deze situatie ook. Als je zoekt op bijvoorbeeld 'Loodgieter Amsterdam' komen er maar twee echte loodgieters te voorschijn. De rest zijn 'leadpartijen'. Die verkopen dus belletjes.''

Een loodgieter betaalt volgens De Leeuw al gauw zo'n 25 euro per belletje. "Dat moet uiteraard worden terugverdiend en dat wordt dus doorberekend aan de klant. Bovendien hebben consumenten geen idee wie ze nu eigenlijk echt aan de telefoon hebben. Soms is het een callcenter in Duitsland dat je in Amsterdam aan een loodgieter of slotenmaker zegt te gaan helpen."

Toekomst

Zoofy zit nu in bijna alle grote steden van Nederland, van Groningen tot Maastricht. De site gaat nu eerst voor een volledige landelijke dekking in Nederland. De Leeuw: "Daarna gaan we waarschijnlijk naar België, Vlaanderen is makkelijk qua taal. Zien we verder potentie, dan gaan we naar Duitsland."

`