Menu Zoeken Mijn RTL Nieuws

04 maart 2017 18:04

Thuis een hartfilmpje maken: verzekeraars vergoeden steeds vaker e-health

Thuis je eigen hartfilmpje maken en de gegevens delen met je cardioloog. Voor duizenden hartpatienten wordt dit mogelijk nu vijf zorgverzekeraars de kosten voor HartWacht, een e-healthprogramma, volledig zullen vergoeden.

Patiënten met hartfalen, hartritmestoornissen of cardiovasculaire problemen verkeren voortdurend in onzekerheid over het functioneren van hun hart. Met de HartWacht kunnen zij met behulp van een apparaatje en smartphone thuis hun hartritme en bloeddruk meten en die gegevens delen met hun cardioloog.

Kostenbesparing

Die kan dan op afstand adviseren over bijvoorbeeld medicatie. Patiënten zullen hierdoor minder vaak naar de spoedeisende hulp gaan of op controle hoeven komen bij huisarts. En dat scheelt op lange termijn hoge zorgkosten.

Tot nu toe was Zilveren Kruis de enige verzekeraar die HartWacht vergoedde voor de patiënten die onder behandeling zijn bij één van de tien hartklinieken van Cardiologie Centra Nederland (CCN). Daar komen nu vier verzekeraars bij: VGZ, DSW, ONVZ en De Friesland. Met verzekeraars Menzis en CZ en diverse ziekenhuizen zijn nog gesprekken gaande, zegt Cecile Goldman, directeur van CCN. 

Patiënten kunnen met behulp van de app en hun smartphone of tablet hun hartritme en bloeddruk meten en die gegevens naar het ziekenhuis sturen. (Foto: CCN)

Innovatie

Nederland telt 1 miljoen hartpatiënten. De HartWacht kan worden gebruikt in drie categorieën: bij een hoge bloeddruk, hartfalen en hartritmestoornis. Bestuursvoorzitter Jean-Paul van Haarlem van ONVZ Zorgverzekeraar is enthousiast.

"Zorg wordt door deze  innovatie meer afgestemd op de persoonlijke situatie van de patiënt. Doordat belangrijke zaken nu op afstand in de gaten kunnen worden gehouden, hoeven patiënten veel minder vaak heen en weer naar het ziekenhuis. Dat is een belangrijke stap voor hartpatiënten." 

Verwachtingen e-health 

Begin dit jaar bepleiiten werkgeversorganisatie VNONCW, MKB Nederland en verschillende zorgverzekeraars en zorginstellingen nog bij het kabinet dat er meer geïnvesteerd moet worden in e-health. Zorg zou daardoor goedkoper worden, toegankelijker én de patiënt centraal stellen. 

Of dat echt zo is, moet nog blijken, zegt Niels Chavannes, hoogleraar e-health van het Leids Universitair Medisch Centrum. "Niet van alle toepassingen is bewezen dat ze echt iets toevoegen aan de zorgverlening. Er zijn ook plannen die niet haalbaar blijken, of toepassingen die patiënten en zorgverleners onhandig vinden en dus links laten liggen." Hij zegt dat meer onderzoek nodig is.

Schroom

Volgens bedrijfskundige Laura Visser kan eHealth de hooggespannen verwachtingen niet helemaal waarmaken. Zij promoveert deze maand op het onderwerp aan de Radboud Universiteit.

Visser onderzocht een online gemeenschap voor parkinsonpatiënten die daar met zorgverleners konden praten. Zij stelt dat het gebruik van e-health niet voor iedereen een oplossing is. Zo wordt er veel initiatief van patiënten zelf gevraagd en niet iedereen kan dit nemen. Bovendien zijn niet alle patiënten even mondig en digitaal vaardig.

Digitale zorgrevolutie

"Wat ik vooral merkte was de schroom bij mensen. Ze willen niet als zeur of aansteller overkomen en vragen daarom niet om hulp. Ik mij voorstellen dat dit ook gebeurt bij hartpatiënten. Stel je hebt klachten, ga je dan de hele tijd je cardioloog 'lastigvallen'?"    

Wouter van Solinge, professor big data en gezondheid aan het UMC Utrecht, is echter overtuigd van de digitale evolutie in de zorg. Zo zegt hij tegen RTL Nieuws: "Het is een manier van zorg verlenen die echt bij ons en bij de moderne tijd past."

Topnieuws