Menu Zoeken Mijn RTL Nieuws

17 mei 2017 09:04

Iedereen kan marathons lopen, bewijst Mirna van 100 kilo

Fanatiek hardlopen en tegelijkertijd dik zijn. Het gaat niet samen in de hoofden van veel mensen. Toch kan het, bewijst de Amerikaanse Mirna Valerio. Ze weegt meer dan 100 kilo en rent (ultra)marathons. De wetenschap is het met haar eens: "Iedereen kan hardlopen."

Als mensen haar zien, zien ze een 'fat girl running'. Dat vindt Mirna Valerio prima, vandaar de naam van haar blog. Met haar enthousiaste verhalen en sportselfies inspireert ze andere mensen met overgewicht die willen hardlopen.

Schaamte voor dik lichaam

De docente en moeder van een puberzoon is (meestal) blij met haar lichaam en trots op waartoe het in staat is: marathons, ultralopen, parcours door de modder. Het gaat haar niet om de tijd die ze neerzet, zegt ze er wel bij.

"Ik vind het verbazingwekkend dat mensen zich zo ongemakkelijk voelen over hun lichaam dat ze zich niet in het openbaar durven tonen. Ik ben blij dat ik een rolmodel kan zijn voor die mensen die zich normaal gesproken zouden schamen."

Mirna weet wel wat mensen denken, vertelt ze in interviews: 'Ze zegt dat ze gezond doet, maar ik wed dat ze elke avond thuis een bak roomijs eet.' Als iemand haar vraagt waarom ze 'na al dat rennen nog steeds zo dik is', kan ze lachen. Bedankt voor je interesse, zegt ze dan, maar daar gaat het niet om. Ieder lichaam is anders gebouwd.

Risico op blessures

Hardlopen? Je kunt beter gaan zwemmen of fietsen, krijgen zwaarlijvige mensen wel eens te horen. In principe is hardlopen geschikt voor ieder lichaam, zegt Marienke van Middelkoop, universitair docent aan het Erasmus MC, gespecialiseerd in hardloopblessures. "Iedereen kan hardlopen, hoe zwaar of hoe licht je ook bent. Wat veel studies wel laten zien: als mensen overgewicht hebben, lopen ze een groter risico om blessures te krijgen." 

Is het dan inderdaad niet beter om te gaan zwemmen? Van Middelkoop: "Dat is een interessante vraag waar we mee worstelen. We weten eigenlijk niet of het zo is dat hardlopen slechter is voor je gewrichten dan zwemmen. We weten wel bijvoorbeeld dat artrose (slijtage van gewrichten) vaker voorkomt bij mensen met een hoger BMI. Maar of je inderdaad moet zeggen dat je dan beter kunt gaan zwemmen, durf ik niet te zeggen. Als je het leuk vindt, ga vooral hardlopen, is mijn advies."

Rustig beginnen

Wie erg zwaar is, kan eerst wat proberen af te vallen met wandelen, fietsen of zwemmen, zegt de universitair docent. "Dat zijn sporten die minder belastend zijn en waarmee je makkelijk kunt beginnen. Dan kun je daarna overgaan op hardlopen, omdat je lichaam gewend is aan meer fysieke inspanning."

Tips voor hardlopen met overgewicht

Rob Veer is hardlooptrainer- en coach. Voor website RunningFacts schreef hij een artikel met tips voor de beginnende hardloper met overgewicht:

  • Praat met je huisarts of een sportarts over je plan om te gaan hardlopen, zeker als je BMI hoger is dan 30 of als je medicijnen gebruikt.
  • Koop goede hardloopschoenen en laat je adviseren.
  • Begin met een half uur wandelen waarin je af en toe een paar minuten rustig hardloopt. Probeer steeds iets langer hard te lopen. Let pas op je snelheid als je een half uur onafgebroken kunt rennen.
  • Wees geduldig: bouw niet te snel op. Gebruik daarvoor een loopschema voor beginners.
  • Doe het rustiger aan als het warm weer is. Bij mensen met veel lichaamsvet, ligt oververhitting op de loer.

Meer op rtlnieuws.nl:

Topnieuws