Gezondheid

Wetenschappers ontdekken de eiwitten die kaalheid en grijs haar veroorzaken

09 mei 2017 11:44 Aangepast: 09 mei 2017 12:11
De eerste grijze haren: voor veel mensen geen leuke ontdekking. Beeld © iStock

Veel mensen schrikken zich een hoedje als ze voor de spiegel de eerste grijze haar bij zichzelf ontdekken. En geen man wordt vrolijk van zijn haargrens die zich langzaam maar zeker terugtrekt. Maar er is hoop: wetenschappers hebben de eiwitten ontdekt die een belangrijke rol spelen bij haargroei én bij grijs worden.

Ze durven nog niet te stellen dat iedereen straks zijn leven lang rondloopt met een volle haardos in de eigen haarkleur. Maar ze denken wel dat hun onderzoek in de toekomst nieuwe behandelingen tegen kaalheid en grijs haar mogelijk maakt.

Huidcellen worden haarschachten

De wetenschappers van UT Southwestern, in de Amerikaanse staat Texas, kwamen erachter dat het proteïne KROX20 er een cruciale rol in speelt. Het is een eiwit dat in verband wordt gebracht met de ontwikkeling van het zenuwstelsel. Maar het zorgt er ook voor dat bepaalde huidcellen worden omgezet in haarschachten.

ZIE OOK: Grijs haar: dankzij dit onderzoek kom je er in de toekomst vanaf

Daarin ontstaat vervolgens een ander eiwit dat stamcelfactor heet. En dat is op zijn beurt weer doorslaggevend voor de pigmentvorming in het haar. Dat ontdekten de onderzoekers door proeven met muizen. Als ze het stamcelfactor-gen uitschakelden, werd de muizenvacht wit. Als ze het gen uitschakelden voor de vorming van het KROX20-eiwit, groeide er helemaal geen haar meer.

Bij toeval ontdekt

De rol die de beide eiwitten spelen bij haargroei en -kleur, kwamen de onderzoekers bij toeval op het spoor. Eigenlijk deden ze onderzoek naar een genetische afwijking waardoor tumoren groeien in het menselijk zenuwstelsel.

Meer onderzoek moet nu uitwijzen of grijs worden en kaalheid bij mensen ook inderdaad optreedt doordat de gevonden eiwitten op den duur minder krachtig gaan werken. Mogelijk geeft de studie ook andere antwoorden op de vraag waarom we verouderen. Want kaalheid en grijs worden zijn daarvan meestal de eerste tekenen.

`