Gezondheid

AH zet alleen nog cartoonfiguurtjes op gezonde producten

29 augustus 2016 17:54 Aangepast: 29 augustus 2016 20:01
Eén van de producten waar nog wel figuurtjes op komen te staan. Beeld © Albert Heijn

Cola en ijsjes van het huismerk, met een verpakking die kinderen moet aanspreken. Bij Albert Heijn verdwijnen ze uit de schappen. Maar de verleiding is niet helemaal weg, want A-merken met kindermarketing mogen blijven.

Koekjes met een foto van tekenfilmfiguurtje Dora of ijsjes van Sponge Bob. De schappen van de supermarkt liggen vol met producten die kindermarketing bevatten. En die figuurtjes staan vooral op ongezonde producten. 

Albert Heijn wil daar iets aan doen. Bij de supermarkt komen nieuwe figuurtjes op de verpakkingen van gezonde huismerkproducten. "We willen gezondere producten leuker maken voor kinderen", zegt een woordvoerder van AH.

Tussen de A-merken

Het gaat dit jaar om 25 producten en volgend jaar volgen ongeveer net zoveel. Eind 2017 moet de kindermarketing van alle ongezonde huismerkproducten zijn. Maar de gezonde kinderproducten van AH liggen straks tussen de A-merken waar nog wel tekenfilmfiguurtjes op staan.

"We willen de consument niets verbieden en keuze blijven bieden", legt Albert Heijn uit. "We pakken nu eerst het eigen merk aan, dit is een eerste stap die wij nemen." A-merken krijgen bij AH voorlopig geen andere, minder zichtbare plek in het schap. Of dat in de toekomst wel gaat gebeuren, kan de woordvoerder niet zeggen.

'Eerste stap'

De Alliantie Stop Kindermarketing, waar onder andere de Hartstichting, de Consumentenbond, het Diabetes Fonds en foodwatch Nederland in samenwerken, is in ieder geval blij met de stap van Albert Heijn. "Het is een mooie eerste stap", zegt woordvoerder Sanne Sadler. "Albert Heijn is de tweede supermarkt in korte tijd die dit probleem aanpakt. Eerder heeft Plus al hetzelfde gedaan."

Maar er is nog veel werk te doen, zegt ook Stadler. "94 procent van de kindermarketing richt zich op ongezonde producten. Wij willen graag dat daar een verbod op komt." Om dat voor elkaar te krijgen worden gesprekken gevoerd met de brancheverengingen en supermarkten. "Maar er is nog een lange weg te gaan." 

Meer op rtlnieuws.nl:

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

`