Gezondheid

Het ligt niet aan jou als je kind een moeilijke eter is, maar je kunt er wel iets aan doen

14 oktober 2016 16:54 Aangepast: 15 oktober 2016 06:21
Kinderen eten een broodje tijdens het Nationaal Schoolontbijt, dat aandacht geeft aan het belang van een goed ontbijt. Beeld © ANP

Waarom eten sommige kinderen zonder moeite broccoli, worteltjes en bieten, terwijl andere kinderen dat alleen wegkrijgen met een flinke lading ketchup eroverheen?

Engelse onderzoekers ontdekten dat dit niet ligt aan de opvoeding, maar dat het grotendeels genetisch bepaald is. Toch zijn ouders niet reddeloos verloren als ze een kleine 'groenteweigeraar' aan tafel hebben zitten. Het eetgedrag van kinderen kan veranderd worden, zeggen de onderzoekers.

Kinderpsycholoog Tischa Neve ontwikkelde de online-cursus 'Weer gezellig aan tafel', die halverwege november online komt.  We vroegen haar om tips.

'Leren lusten'

"Als je kind zegt dat hij iets niet lust, leer hem dan dat je sommige dingen moet 'leren lusten'. Zeg tegen je kind: 'het geeft niet hoor, dat je het nog niet lust, maar we gaan het wel proeven. Zo leer je het lusten.' Zo maak je eten leuker en spannender en wordt het normaal dat ze alles proeven. Soms moet je bepaald voedsel wel vijftien keer aanbieden, voordat je kind het lekker vindt." 

Maak een plan

"Als je er niet op jonge leeftijd mee bent begonnen, is er nog geen man overboord: je kunt je kind nog steeds aanleren om eten te 'leren lusten'. Stel een 'lerenlustenplan' op. Schrijf op wat je kind allemaal al wel lust en benadruk dat. Zeg: kijk, dit lustte je nog niet toen je 3 jaar was en nu wel. Bespreek vervolgens welk eten je kind nog niet lust en laat je kind kiezen wat hij zou willen leren lusten. Zo forceer je het niet, want dat werkt meestal averechts."

Maak het normaal

"Benadruk niet dat eten gezond is. Zo wordt 'gezond' al snel een synoniem voor 'vies'. Zeg in plaats daarvan bijvoorbeeld: groenten leren je groter groeien. Maak het eten van gezond voedsel gewoon. Bied rauwkost en fruit aan als lekker tussendoortje en geen snoep of koek."

Tekst loopt verder onder de foto:

Thumbnail

Geef gezonde tussendoortjes (Foto: ANP)

Beloon niet

"Zeg niet: als je je groenten op hebt, mag je daarna een toetje. Hiermee krijgt een kind het gevoel dat broccoli wel heel vies is, als je er zelfs voor beloond moet worden als je het opeet. Een moeder vertelde me laatst dat haar zoon van tevoren informeerde wat het toetje was. Als het yoghurt was, vond hij het niet de moeite om daarvoor zijn worteltjes op te eten, maar voor een ijsje wilde hij het wel doen. Geef ook geen complimentjes als hij iets gezonds eet, want ook dan krijgt hij het idee dat gezond eten niet lekker is."

Geef geen ander eten

"Wat je vaak ziet, is dat ouders zich zorgen maken of hun kind wel genoeg eten binnenkrijgt. Uit angst dat ze te weinig voeding binnenkrijgen, gaan ze dan bijvoorbeeld overstag met een boterham of een fles. Doe dit niet. Hierdoor leert je kind dat als hij weigert, hij toch wel iets anders te eten krijgt."

Maak het gezellig

"Ga met zijn allen aan tafel zitten en maak het gezellig. Maak er geen strijd van als je kind niet wilt eten. Een strijd om eten wint je kind namelijk altijd. Veel ouders laten hun kinderen onder het eten een filmpje kijken, omdat dit de enige manier is waarop er iets binnenkomt. Ik snap dat dit iets is waar je naartoe grijpt als je wanhopig bent, maar realiseer je wel dat je in een patroon komt, waar je vaak weer moeilijk uitkomt. Het is handig als je kind meteen een gezonde relatie opbouwt met eten. Als je achter de tv eet, ben je niet bewust aan het eten en voel je niet wanneer je trek hebt of vol zit. Een kind moet naar zijn eigen lichaam leren luisteren. Daarom moet je hem ook nooit verplichten alles op te eten."

Moet je je echt zorgen maken?

"Kinderen eten vaak gedurende de dag veel meer dan je denkt. Een worstje bij de slager, een stukje fruit hier, een boterham daar. Ga dus bij jezelf na: wat heeft mijn kind gegeten en moet ik me echt zorgen maken? Als je kind gedurende de dag al allerlei gezonde tussendoortjes heeft gegeten, zoals rauwkost of fruit, is het ook minder belangrijk dat hij bij het avondeten genoeg eet."

 

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore