Gezondheid

Last van een winterdepressie? Zo kom je er weer vanaf

01 december 2016 21:20 Aangepast: 01 december 2016 22:50
Beeld © ANP

Je voelt je wat minder vrolijk dan normaal, bent sneller moe en je hebt er ieder jaar last van: een winterdepressie. Maar wat is het precies, en wat kun je er zelf aan doen?

Nu het eindelijk écht koud wordt, zeggen veel mensen dat ze eraan lijden, en waarschijnlijk is dat bij een paar honderdduizend Nederlanders ook echt zo. Een winterdip heeft te maken met de veranderende hoeveelheid licht, vertelt Esther Alting, woordvoerder van MIND, een beweging voor mensen met psychische problemen. "Als het herfst wordt, is er een stuk minder daglicht dan in de lente en zomer, en dat is van invloed op de aanmaak van het slaaphormoon melatonine", zegt ze.

Slaperig en somber

"Bij de overgang naar de winter kan de aanmaak van dat hormoon daardoor verstoord worden. Sommige mensen krijgen dan last van een winterdepressie. Ze worden slaperig en vermoeid, maar worden ook somber en beleven minder plezier aan dingen die ze normaal leuk vinden. De klachten kun je vergelijken met een depressie die niet seizoensgebonden is. Sommige mensen krijgen ook meer eetlust waardoor ze aan kunnen komen."

Om de diagnose winterdepressie te krijgen, moet je minstens twee jaar achter elkaar, veertien dagen lang in de winter last hebben van de klachten. En als je denkt dat je last hebt van een winterdepressie, kun je het beste naar de huisarts gaan. "Die kan inschatten of er maatregelen nodig zijn."

Naar de huisarts

Want het lukt niet altijd om de klachten in je eentje te bestrijden. Veel mensen denken bijvoorbeeld dat het helpt om even naar de zonnebank te gaan, maar dat is niet zo, zegt Alting. Wat wel kan helpen, is lichttherapie.

"Je huisarts kan je doorverwijzen om die therapie te krijgen. Het is heel effectief, je wordt dan een aantal keer een half uur lang blootgesteld aan een specifiek soort licht dat de aanmaak van melatonine stimuleert. Voor veel mensen helpt dat echt."

Regelmaat en blijven bewegen

"Wat ook helpt is om regelmaat aan te houden. Sta iedere dag rond dezelfde tijd op en ga rond dezelfde tijd slapen. En eet drie maaltijden per dag."

"Probeer daarnaast om in de buitenlucht te bewegen. En het is belangrijk om dingen te blijven ondernemen, zelfs als je daar geen zin in hebt. Dus spreek met je vrienden af. Maar als je er echt last van hebt, ga dan vooral naar de huisarts, en probeer niet zelf je klachten op te lossen."

`