Gezondheid

Een uurtje slaaptekort maakt je al ziek: 'Dat wordt vaak onderschat'

13 maart 2017 13:34 Aangepast: 13 maart 2017 16:16

Wie te weinig slaapt, heeft een grote kans ziek te worden. Uit nieuw onderzoek blijkt waarom. "Na een week slecht slapen, werkt je immuunsysteem al niet goed."

De griepepidemie heeft er bij veel mensen flink ingehakt afgelopen winter. Alleen met een goed werkend immuunsysteem heb je kans dat de griep geen vat op je lichaam krijgt. Wat écht helpt: slapen.

Tweelingen gevolgd

Slecht slapen kan processen in lichaamscellen die deel uitmaken van het immuunsysteem verstoren. Een uurtje te weinig slaap kan al voor problemen zorgen, blijkt uit onderzoek van de Universiteit van Washington School of Medicine.

De onderzoekers volgden elf eeneiige tweelingen twee weken lang. De één sliep zeven uur per nacht, de ander zes uur. Door tweelingen in te zetten konden de onderzoekers een goede vergelijking maken, omdat zij exact dezelfde slaapbehoefte hebben.

Immuunsysteem minder actief

Bloedonderzoek liet zien dat het immuunsysteem van degene die minder sliep, minder actief is dan dat van de ander. Er werden minder eiwitten aangemaakt, met het gevolg dat de kans om ziek of verkouden te worden groter werd.

"Je immuunsysteem heeft gewoon goede slaap nodig", zegt neuroloog Hans Hamburger van het Amsterdam Slaap Centrum tegen RTL Nieuws. "Je kunt allerlei gezondheidsklachten krijgen als je te weinig slaapt. Eerder onderzoek heeft ook aangetoond dat er bij weinig slaap in het immuunsysteem ontstekingseiwitten worden gevormd. Dat verklaart waarom je ook pijn in je lichaam kunt voelen, zoals spier- of hoofdpijn."

12 uur slaap

Bij langdurig slaaptekort kunnen er naast een slechte afweer ook andere chronische gezondheidsklachten ontstaan. Zo is bijvoorbeeld bekend dat mensen suikerziekte type 2 kunnen krijgen. "Dat komt omdat ontstekingseiwitten de werking van insuline blokkeren", legt Hamburger uit. 

Hoeveel slaap een mens nodig heeft, is afhankelijk van de leeftijd. "Veel ouders weten niet dat kinderen in de basisschoolleeftijd tien tot twaalf uur slaap nodig hebben. Op de middelbare school is dat negen tot elf uur", zegt Hamburger. Pas na je 25ste wordt dat zeven tot acht uur, maar dat is afhankelijk van je levensstijl en wat voor type mens je bent."

Kleine kinderen

Bij wie zijn de problemen het grootst? Bij jongvolwassenen wordt vaak onderschat hoeveel slaap ze eigenlijk nodig hebben, zegt Hamburger. Verder zijn er veel problemen bij ouders met kleine kinderen. Uit een enquête van de Nederlandse Vereniging van Slaap/Waak Onderzoek uit 2013 blijkt dat 34 procent van de ouders van kinderen tot vijf jaar, één tot twee uur te weinig slapen. Bij 15 procent is dat tekort zelfs twee of meer uur.

Als je af en toe een slechte nacht maakt, is dat allemaal niet zo'n ramp. "Een uur slaaptekort kun je de volgende dag inhalen door 1,5 uur eerder naar bed te gaan. Maar als je elke dag te laat naar bed gaat en je wilt dat in het weekend inhalen, zet dat geen zoden aan de dijk. En uitslapen is al helemaal zinloos, de diepe slaap waar je van uitrust zit in de eerste helft van de nacht en niet in de ochtend."

Dit doet je lichaam als je slaapt:

Meer op rtlnieuws.nl:

 

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore