Menu Zoeken Mijn RTL Nieuws

23 november 2016 17:56

Zo leer je je kind omgaan met de sluikreclame van vloggers

Zo leer je je kind omgaan met de sluikreclame van vloggers

Het is vaak onduidelijk wanneer vloggers reclame maken voor producten. Daarom wil de toezichthouder duidelijke reclameregels opstellen. Een goed plan, vinden zakgeldexpert Annelou van Noort en Remco Pijpers van stichting Kennisnet.

Van Noort zegt dat vloggers veel invloed op kinderen van 12 jaar en ouder hebben: "Ze zijn een idool van die kinderen, dus zodra de vloggers laten zien dat ze een bepaalde kleur nagellak willen, willen meisjes die kleur ook."

Lees ook: Vloggers aangepakt: reclame voor kinderen wordt verboden

Volgens Pijpers komt dat vooral doordat de filmpjes heel authentiek lijken. "Het lijkt alsof ze uit het leven gegrepen zijn, maar er zitten commerciƫle belangen aan. Niet alle kinderen snappen dat, het merendeel heeft geen flauw benul dat het filmpje niet authentiek is als er niet duidelijk bij staat dat het gesponsord is."

Van Noort: "Toch denk ik niet dat deze vorm van reclame anders is dan sporthelden of popgroepen die bepaalde kleding dragen. Als een topsporter vroeger met een gesponsorde tas van Adidas liep, wilden wij die ook. Of het nu vloggers zijn of topsporters, er zal altijd reclame zijn die veel invloed heeft op kinderen."

Nachtje over slapen

Daarom moeten ouders hun kinderen wapenen tegen reclame in het algemeen, en niet alleen tegen reclame van vloggers, denkt Van Noort. "Als een kind iets wil omdat hij het in een reclame heeft gezien, is dat bijna altijd een impulsaankoop. Dus als je dochter die mooie rode nagellak bij een vlogger heeft gezien, laat haar er dan twee nachten over slapen."

"Geef aan dat als je dochter echt die specifieke nagellak wil hebben, je dat prima vindt, maar dat je wel wilt dat ze er nog even over nadenkt. Zorg er ook voor dat ze doorheeft dat iedere keuze een consequentie heeft: als ze nu deze nagellak koopt, kan ze misschien niet dat cadeautje voor zichzelf kopen waar ze al heel lang voor spaart."

Kritisch leren nadenken

Pijpers heeft nog een andere tip. "Stimuleer je kind om te kijken naar welke nagellak er nog meer is. Laat haar de prijs en kwaliteit van verschillende soorten nagellak vergelijken, dus laat haar keuze niet alleen afhangen van wat de vlogger zegt."

"Als ze dan alsnog die nagellak wil is dat prima, want je hebt het erover gehad. Uiteindelijk wil je dat je kinderen volwassen worden en dat ze zelf beslissingen kunnen nemen. Dus gebruik die reclame van de vlogger om ze kritisch te leren nadenken, zodat ze later geen weerloze consument zijn. Ook voor scholen is daar een rol in weggelegd, die moeten kinderen duidelijker vertellen waar ze op internet op moeten letten."

Topnieuws