Menu Zoeken Mijn RTL Nieuws

13 maart 2018 15:15

Lingerie met kant voor jonge meisjes bij Wibra: 'Het is seksualisering van kinderen'

Kanten lingerie voor kinderen en kleine bh's met opvulling. Steeds meer winkels verkopen lingerie voor meiden die nog geen borsten hebben. "Seksualisering van kinderen is een trend."

Loop je deze week een Wibra in, dan ligt in de aanbiedingsbakken vooraan in de winkel lingerie voor jonge meiden. Het viel Ilse van der Pol op toen ze de winkel binnenliep. Ze heeft een dochter van acht. "Het ondergoed was rood, kant en doorschijnend. Ik stond er echt van te kijken. Wat nou als een kind zich moet omkleden met een leraar erbij of met klasgenootjes?"

In de puberteit verandert het lichaam pas echt. Bij kinderen rond acht en negen, waar deze topjes voor zijn bedoeld, is dat nog niet het geval. De dochter van Van der Pol vindt het leuk om een topje te dragen. "Soms zit daar al zo'n bh-sluiting aan, die knip ik er af. Ik vind dat echt niet kunnen."

Seksualisering van kinderen

De discussie over kinderlingerie is niet helemaal nieuw. In 2016 kwam HEMA in opspraak omdat ze kinderlingerie verkopen. Justine Pardoen van Ouders Online merkt op dat seksualisering van kinderen een trend is. Hierbij ziet ze twee soorten bewegingen. "Er zijn ouders die het verschrikkelijk vinden dat kinderen te snel groot gemaakt worden. Ze vinden het voor jonge kinderen te vroeg om lingerie te dragen."

Een andere groep ouders vindt dit maar onzin. "Die vinden dat kinderen de hele dag op televisie en internet genoeg dingen zien. Zij willen dit probleem niet groter maken dan het is." Zelf vindt Pardoen de verkoop van lingerie niet nodig. "Het is een markt geworden om kinderen zo jong mogelijk aan volwassen behoeftes te krijgen. Maar wat voeg je toe aan een kinderleven? Kanten lingerie vervult geen behoefte van die meisjes zelf."

Commercieel gedreven

Melanie Meijer van Stichting Kind en Seksualiteit zegt ook dat seksualisering van kinderen helemaal van nu is. Naast de ontwikkeling van genderneutraliteit ziet ze in de maatschappij ook meer stereotypen van hoe de man of vrouw eruit moet zien. "Je ziet stoere kleren voor jongens, en meisjes die heel vrouwelijk gekleed zijn. Ik vind het jammer dat vrouwen worden neergezet als sexy. Helemaal in een maatschappij waar net een #MeToo-discussie is."

Meijer vermoedt dat de verkoop van het kinderondergoed vooral commercieel gedreven is. "Daar moet niet veel achter worden gezocht, maar door dit soort verkoop houden we het stigma dat het beeld van de vrouw sexy moet zijn in stand." Dat vindt ze niet positief. "De lingerie verbieden gaat me te ver, maar laten we alsjeblieft goed nadenken of je dit wel of niet voor kinderen wil aanbieden. Want waar ligt de grens?"

Reactie Wibra op kinderondergoed:

"Wibra verkoopt kinderondergoed, geen kinderlingerie, en dat doen we al jaren naar grote tevredenheid van onze klanten. Wij zijn een ondergoedleverancier voor alle leeftijden, van newborn rompertjes tot maat XXL voor heren en dames. Vanuit de markt is er vraag naar verschillende soorten en uitvoeringen van ons ondergoed. Wibra sluit met een brede lijn in uitvoeringen aan op deze vraag. Onze klanten bepalen uiteindelijk zelf welke soort ondergoed de voorkeur heeft en past bij het kind."

Tienercollectie

"De hipsteronderbroek waar u aan refereert, wordt verkocht in de tienercollectie en in de maten 140/146 tot en met 164/170 verkocht. Wibra biedt een brede range kinderondergoed aan in diverse kwaliteiten van katoen en elastaan, daarnaast één model in kant. Er hebben zich nog geen klanten gemeld met klachten over dit artikel."

Meer op rtlnieuws.nl:

Topnieuws