Menu Zoeken Mijn RTL Nieuws

07 december 2017 18:10

Gemengde school scoort lager, maar kinderen krijgen 'unieke levensles'

Uit onderzoek van RTL Nieuws blijkt dat gemengde scholen iets lager scoren dan witte en zwarte scholen. Toch spelen voor ouders ook andere zaken dan de Cito-toets een rol bij de keuze voor een gemengde school. Socioloog Tobias Stark doet onderzoek naar het ontstaan van vooroordelen in de samenleving. "Op een gemengde school leer je je verplaatsen in een ander."

De 'witte vlucht' wordt het genoemd. Ouders die liever elke ochtend met de bakfiets de wijk uitfietsen naar een 'witte school' dan hun kinderen naar de gemengde school om de hoek brengen.

Menselijk en natuurlijk

Heel menselijk, zegt Tobias Stark, verbonden aan de Universiteit Utrecht. "Het is heel natuurlijk om naar mensen toe te trekken met wie je iets gemeen hebt. Je cultuur, je religie of je uiterlijk bijvoorbeeld." 

ZIE OOK: Eindtoets basisschool – alle bijdragen in een overzichtelijke special

Maar, zegt hij, de diverse samenleving waarin we leven, vraagt dat je kunt omgaan met mensen die anders zijn dan jij. De basisschool is dé plek om dat te leren. "Hoe vroeger je daarmee begint, hoe beter. Je beeld over anderen begin je te vormen als je tussen 5 en 7 jaar oud bent. Vanaf je zestiende of zeventiende verandert daar niet veel meer aan. Volwassenen kunnen van mening veranderen, maar dat gaat veel langzamer dan op de basisschoolleeftijd."

Minder bang voor anderen

Kinderen in een gemengde klas gaan positiever kijken naar mensen met een andere achtergrond, weet Stark uit onderzoek. "Ze hebben minder negatieve stereotypes over die mensen en ze zeggen dat ze minder onzeker of bang zijn om in de toekomst mensen met een andere achtergrond of overtuiging te leren kennen."

Maar daar is wel meer voor nodig dan simpel en alleen kinderen met verschillende achtergronden bij elkaar zetten. "In gemengde klassen veranderen de vooroordelen niet vanzelf. Kinderen moeten wel met elkaar kunnen opschieten. De meester of juf heeft daarin een belangrijke taak. Die moet zorgen dat er geen groepsvorming ontstaat langs etnische lijnen en dat de sfeer in de klas goed is." Dat is soms een pittige klus. Daar zou in de lerarenopleiding wat meer aandacht voor moeten zijn, vindt Stark.

'Ik snap dat het eng is'

Monique Hoogland heeft haar kinderen bewust naar een gemengde school gebracht. "Ze zijn streetwise geworden, dat vind ik gewoon fijn. Ze komen echt wel dingen tegen die niet goed gaan of die ze niet leuk vinden, maar daar zijn ze dan niet bang voor."

Hoogland helpt als professional al tien jaar groepjes ouders in Amsterdam die het initiatief nemen een school in hun buurt te mengen. Scholen moeten een afspiegeling zijn van de buurt, vindt zij. "Het kan niet zo zijn dat er een zwarte school is en de andere ouders de buurt uit fietsen. Ik snap dat het voor sommigen eng is als er alleen maar vrouwen met een hoofddoek op het schoolplein staan, maar ik vind niet dat die situatie zo moet blijven." 

Vaak is het koudwatervrees, ziet ze. "Een van de scholen die ik dit jaar heb begeleid bij een ouderinitiatief, heeft nu zes gemengde klassen. Ouders zijn daar blij mee. Het leidt tot wederzijds begrip. Volgens mij voelen mensen zich daar uiteindelijk prettiger bij."

Topnieuws