Gezin

'Muziekles op school is net zo belangrijk als taal en rekenen'

23 juni 2016 17:38 Aangepast: 23 juni 2016 17:38
Beeld © Getty

Een nieuwe digitale lesmethode om kinderen vaker in aanraking te laten komen met muziek wordt vandaag gelanceerd: Kazoo. En dat is belangrijk, zegt neuropsycholoog Jelle Jolles: "Kennis van muziek is belangrijk voor het menselijk functioneren."

Weinig mensen staan erbij stil als ze een liedje op de radio meezingen, maar terwijl we dat doen, trainen we bijna alle onderdelen van onze hersenen. Want, legt Jolles uit, als je met muziek bezig bent, zijn er veel verschillende centra in je hersenen tegelijkertijd hard aan het werk.

Intensieve training

"Als je naar muziek luistert, luister je naar klanken, je luistert naar hoe die klanken elkaar opvolgen, naar de harmonie en naar het volume van de muziek", zegt Jolles. "En je bent net zoals in woorden of in taal bezig met het ritme van de muziek. Daarnaast moet je ook nog eens de klanken waarnemen en analyseren om je zang te kunnen aanpassen als dat nodig is, bijvoorbeeld als je merkt dat je een beetje vals zingt."

Door naar muziek te luisteren of het uit te voeren, activeer je dus vrijwel ieder deel van het brein. En als kleuters, kinderen of tieners muziek leren spelen, geven ze hun hersenen een intensieve training. Daarmee is muziek volgens Jolles net zo belangrijk voor kleuters als taal- en rekenles. "Het mooie is dat de onderdelen van de netwerken in de hersenen die nodig zijn voor muziek, ook gebruikt worden voor taal, denken en rekenen."

Succesvoller op latere leeftijd

Het leren van muziekspelen draagt daar zelfs bij aan het leerproces daarvan, denkt Jolles. Kinderen die veel in aanraking komen met muziek, leren uiteindelijk beter praten, schrijven en rekenen. "Muziek kan echt een belangrijke bijdrage leveren aan de ontwikkeling van kinderen", zegt hij.

Er zijn zelfs aanwijzingen dat mensen die op vroege leeftijd veel bezig zijn met muziek, later succesvoller zijn. Jolles: "Het kan te maken hebben met een relatief 'brede' ontplooiing die ze krijgen. Ook hun taal ontwikkelt zich goed. Maar natuurlijk speelt ook het gezin - het milieu - waarin je opgroeit een belangrijke rol. Maar er is een groeiend aantal wetenschappers dat stelt dat je echt je hele leven wat hebt aan die muziekles op de basisschool."

Kazoo

Toch wordt er op basisscholen steeds minder aandacht besteed aan de muziekles. Op de Pabo beslaat de muziekles maar een klein deel van de opleiding, en veel leraren kunnen niet zelf zingen of een instrument spelen.

Met de nieuwe lesmethode Kazoo kunnen kinderen op de computer zelf muziek maken, zodat het muziekonderwijs makkelijker gegeven kan worden. De lesmethode is door bijna 3000 leerkrachten op basisscholen getest, en vanaf volgend jaar kan hij gebruikt worden in het klaslokaal.

De volgende Dafne Schippers

Ondanks het belang van muziek is het gelukkig niet erg als kinderen geen muzikale talenten zijn, zegt Jolles. "Misschien moet je muziek zien als sport: een rondje hardlopen is altijd goed, maar je hoeft echt niet de volgende Dafne Schippers te zijn. Niet iedereen hoeft in de top te zitten."

"Je moet je een beetje kunnen bewegen in de muziek", zegt Jolles. "Muziek is net als lezen en denken nodig om je te ontplooien. Daarom moeten basisscholen en ouders de kinderen een beetje sturen en in ieder geval de inspiratie geven. Ze op muziekles zetten, een gitaar in de kamer neerzetten. Muziek moet er gewoon bij horen. Muziek gaat niet ten koste van het curriculum, het draagt juist aan bij aan de ontplooiing. En het schoolse leren heeft daar baat bij."

Meer op RTLNieuws.nl:
Armin van Buuren opent muziekstudio voor zieke kinderen

`