Gezin

'Kinderen schrijven slecht op basisschool'

30 augustus 2016 05:55 Aangepast: 30 augustus 2016 07:35
Leerlingen van een basisschool in Den Haag, zij komen niet in het verhaal voor. Beeld © ANP (Archieffoto)

Kinderen leren te weinig hoe ze begrijpelijke teksten moeten schrijven. Leraren in het basisonderwijs besteden veel te weinig tijd aan het maken van teksten.

Dat concluderen onderzoekers van de Universiteit Utrecht in het AD.

Slechte leraren

De instructie voor de leerlingen is slecht, het is tijdrovend en moeilijk na te kijken. Ook op de lerarenopleiding Pabo is nauwelijks aandacht voor schrijfvaardigheid. Van de acht uur per week die leraren aan taal besteden, gaat slechts drie kwartier naar het maken van teksten.

De leerlingen krijgen nauwelijks uitleg over hoe ze dat het beste kunnen doen, omdat leraren niet goed weten hoe ze hun pupillen moeten instrueren, constateren de onderzoekers.

Schadelijk voor carrière

In 2010 was het taalonderwijs voor jonge kinderen ook al onder de maat. Uit het nieuwe onderzoek op 52 basisscholen blijkt dat er niets is veranderd in het schrijfonderwijs. Leraren steken vooral energie in lezen en woordenschat. In de lesboeken komt schrijfvaardigheid slechts mondjesmaat aan de orde.

Inmiddels beklagen zelfs hogescholen en universiteiten zich over het niveau van de teksten die studenten maken. Dat is problematisch voor de rest van hun carrière.

`