Menu Zoeken Mijn RTL Nieuws

04 juli 2017 12:44

Zzp'er rukt op in horeca, maar werk is niet zo gunstig als het lijkt

De zzp'er rukt op in de horeca. Zeker voor studenten lijkt het aantrekkelijk om niet meer voor een baas te werken, maar zich voor een hoger tarief te verhuren aan verschillende bedrijven. Maar restauranthouders maken zich zorgen om de continuïteit.

Het aantal mensen dat zich inschrijft als zzp'er in de horeca neemt al een paar jaar toe. In 2016 startten er 35 procent meer zelfstandige parttimers in de horeca dan het jaar daarvoor. De redenen om te gaan werken als zzp'er zijn duidelijk: je verdient vaak meer, de vrijheid is prettig en je werkt op veel verschillende plekken. Zeker voor studenten - een groot deel van de parttime zzp'ers - is dat aanlokkelijk. 

Wanneer je als parttime zzp'er werkt, betaal je de facto over je eerst verdiende 7600 euro geen belasting, door arbeids- en algemene heffingskortingen en MKB-winstvrijstelling. Veel studenten met een bijbaantje blijven ruim onder die grens en betalen dus uiteindelijk geen belasting over hun bijverdiensten. 

Temper

Bedrijven als Temper springen maar al te graag in dat gat. Temper is een populair platform waarop zowel opdrachtgevers als opdrachtnemers kunnen zoeken naar elkaar. Inmiddels staan er zo'n 25.000 zzp'ers ingeschreven. Het platform helpt je als student bij het aanvragen van een btw-nummer en zorgt voor de uitbetaling.

In ruil daarvoor sta je als opdrachtnemer 1 euro per gewerkt uur af aan het platform en als opdrachtgever 2 euro per uur. Als je binnen drie werkdagen uitbetaald wilt worden, komt daar nog eens 4 procent van het totaalbedrag bovenop. Wil je dat niet, dan moet je wachten tot de opdrachtgever uitbetaalt.

Temper streeft ernaar om dat binnen twee weken te laten gebeuren, maar het kan soms lang duren. "Ik wacht voor een opdrachtgever sinds februari al op mijn geld", zegt Roos (21), die niet met haar volledige naam genoemd wil worden. "Dat is heel vervelend, en ik kan niet zelf achter mijn geld aan. Ik ben daarvoor echt afhankelijk van Temper." Volgens Temper kun je als opdrachtnemer wel degelijk buiten het platform om contact zoeken met de opdrachtgever voor dit soort vragen.

Ook ziekmelden blijkt moeilijk via Temper. Tot maximaal 48 uur voor een dienst kun je je afmelden. Daarna regel je zelf een vervanger. Het systeem ziet erop toe dat die qua vaardigheden ongeveer je gelijke is. Lukt je dat niet, moet je een boete van 100 euro betalen.

'Je moet wel wat kunnen'

Roos werkte tot voor kort via Temper, maar heeft inmiddels haar eigen bedrijfje opgezet. Ze verhuurt zich nu zelf als zzp'er aan restaurants en cateringbedrijven. Ze snapt waarom het werken als zzp'er heel aantrekkelijk kan klinken, maar waarschuwt ook voor een al te rooskleurig beeld. "Je moet echt wel wat kunnen", stelt zij. "Wanneer je aankomt bij een opdracht, moet je meteen knallen. Ze gaan je niet nog even inwerken."

Dat kan lastige situaties opleveren. Toen ze nog voor Temper werkte, werkte Roos een keer samen met een Temper-collega die wat minder ervaring bleek te hebben dan hij op zijn profiel had aangegeven. "Hij hield zijn dienblad met twee handen vast." De opdrachtgever was onverbiddelijk: de collega kon vertrekken. 

Temper probeert dat soort situaties zoveel mogelijk te voorkomen, vertelt ceo Paul Eggink. "Op je profiel kun je zelf aangeven wat je kunt", vertelt hij. Opdrachtgevers kunnen je vaardigheden onderschrijven en je achteraf een rating geven. Het ligt voor de hand dat die voor de collega van Roos niet erg hoog zal zijn geweest.

Het risico dat je vroegtijdig moet vertrekken, loop je sowieso als zzp'er. Wanneer de ergste drukte in een restaurant voorbij is, zal de zzp'er als eerste worden weggestuurd. Bij Temper krijg je altijd minimaal de helft van het vooraf afgesproken aantal uren uitbetaald, maar het kan dus flink wat geld schelen.

'Maak goede afspraken'

Nu Roos zelf haar zaken als zzp'er regelt, kijkt ze wel uit voor dat soort valkuilen. "Bij diensten van zes uur of meer spreek ik altijd af dat ik minimaal zes uur uitbetaald krijg. Daaronder krijg ik 100 procent." Ook spreekt ze strenge betalingstermijnen af met haar opdrachtgevers. Ze heeft inmiddels acht jaar ervaring in de horeca en weet dus wat er van haar verwacht wordt, maar wil daarvoor ook wel wat terug. 

Roos is blij met haar keuze om zzp'er te worden. Ze houdt van de vrijheid, van het werken op verschillende plekken, van de verschillende functies die ze (naar eigen keuze) mag invullen en daarnaast is het ondernemerschap ook nog eens goed voor haar CV, als student businessmanagement. 

'Wij willen gastvrijheid bieden'

Restauranthouders zijn vaak minder gelukkig met de ontwikkeling. Zzp'ers hebben minder binding met het bedrijf dan een vaste kracht en zijn ook voor restaurants relatief duur. Maar belangrijker: ze ondermijnen wat restaurants graag willen uitstralen.

"Traditionele horeca gaat om gastvrijheid en continuïteit", zegt Riad Farhat, eigenaar van meerdere horecazaken in Amsterdam. "Ik wil ervoor zorgen dat mensen graag naar mijn horecagelegenheid terugkomen. Daar zorg je voor met een goed product, maar nog veel meer met goede mensen."

Weinig keus

Koninklijke Horeca Nederland (KHN) begrijpt hun zorg wel, maar ziet ook dat restaurants op dit moment weinig keus hebben. "Er zijn, zoals in veel sectoren vandaag, heel veel vacatures in de sector. Tegelijkertijd betreden weinig jongeren de arbeidsmarkt. Restauranthouders moeten dus wel naar andere opties gaan kijken en een daarvan is de zzp'er", zegt woordvoerder Bernadet Naber.

Eggink onderschrijft dat. "Wij proberen juist de continuïteit te waarborgen", zegt hij. Bij Temper kunnen opdrachtgevers hun favoriete zzp'ers voorrang geven op opdrachten. "Ik zie bovendien weinig verschil tussen een zzp'er of iemand die op een nulurencontract werkt", voegt hij toe.

Farhat ziet dat anders. "Veel studenten weten niet goed waar ze aan beginnen. Zzp'er is geen beroep, je hebt een eigen bedrijf, en daar komt een hoop bij kijken. Ik zie dat veel mensen er na een tijdje toch gewoon voor kiezen om in dienst te treden."

Topnieuws