Menu Zoeken Mijn RTL Nieuws

14 februari 2018 12:37

Werkgevers azen op mbo'ers: 'Het is vissen in een kleine vijver'

Er staan duizenden vacatures voor mbo'ers open, vooral bij horeca-, retail- en techniekbedrijven. Jonge koks, technici en verkopers zijn zo gewild dat bedrijven strijden om het personeel. Ze worden gepaaid met extra's als sportabonnementen, meer loon en gratis opleidingen.

Tussen maart en september vorig jaar kwamen er 248.000 vacatures op mbo-niveau bij, becijferden de Samenwerkingsorganisatie Beroepsonderwijs Bedrijfsleven (SBB) en het UWV. Dat is 20 procent meer dan een jaar eerder. In alle regio's nam het aantal mbo-vacatures toe.

Door de aantrekkende arbeidsmarkt, nam het aantal jongeren dat in die periode een nieuwe WW-uitkering aanvroeg met bijna een kwart af.

Half miljoen mbo'ers

"Nederland telt een half miljoen mbo-studenten. Bij SBB zijn zo'n 250.000 erkende leerbedrijven aangesloten", zegt Gita Perdon-Griffioen van SBB. Die bedrijven bieden verschillende leerbanen en stages op mbo-niveau.

Het is vissen in een kleine vijver, weet Hans Vugts, directeur van hotel Casa in Amsterdam. "Wij hebben nu zo'n tien vacatures die moeilijk te vervullen zijn, maar mijn collega-hoteliers hebben dat ook. Je bent enorm veel tijd kwijt aan het voeren van gesprekken. Vaak zonder succes."

Speeddaten

Casa probeert mensen op meerdere manieren enthousiast te maken. Makkelijke sollicitatieprocedures, bijvoorbeeld met speeddates en evenementen. Het gebruik van Instagram en Snapchat maar ook met extra secundaire arbeidsvoorwaarden. "Wij betalen bijvoorbeeld deels het sportschoolabonnement van nieuwe medewerkers", zegt Vugts.

Maar andere bedrijven proberen mbo'ers ook te paaien. Extra salaris komt daarom ook voor. Net als een beloning voor medewerkers die iemand aandragen. "Je kunt ook weer niet teveel extra gaan betalen, dat is slecht voor de bedrijfsvoering."

Nederlanders eerst

Volgens Vugts zijn er voldoende studenten te vinden voor een bijbaan, maar juist de vaste mensen ontbreken. Hij ziet bedrijven daarom bijvoorbeeld koks halen uit het buitenland. "De vakbonden willen dat Nederlanders voorrang krijgen, maar dan moeten ze er wel zijn."

Ondertussen worden herintreders extra opgeleid en introduceerden een aantal horecabedrijven in Amsterdam 'hybride leren'. "We leiden mensen van de mavo, havo, vmbo en herintreders direct op de werkvloer op. Leren en werken tegelijk, met zowel docenten als mensen uit de praktijk. Net als vroeger ga je gelijk na de middelbare school aan de slag."

Lees ook: 'Geen Nederlander solliciteert meer op een vacature voor kok'

Hybride docent

Aan de andere kant van de medaille ontstaat de 'hybride docent', een initiatief van het Regionaal Beleidsplatform Installatietechniek. "Hbo-geschoolde vakmensen worden getraind om parttime les te geven", zegt Leo Stehouwer, zelf deeltijd docent en werkzaam bij installatiebedrijf Van Dorp. "Er zijn namelijk ook te weinig leraren."

De tekorten aan geschikt personeel in de technieksector staan al langer op de agenda. "In onze sector is een vreemde situatie ontstaan: er zijn meer vacatures dan er mensen beschikbaar zijn, dat hebben we nog niet eerder meegemaakt", aldus Stehouwer.

Technici kunnen kiezen

Servicetechnici, onderhoudsmonteurs, werkvoorbereiders, ze hebben allemaal te kiezen. "Ik heb nog geen rare acties gezien, maar weet dat kleinere bedrijven soms hoge salarissen bieden. Bij Van Dorp werken we met schalen, er is meer gelijkwaardigheid. Als een medewerker iemand aandraagt krijgt hij of zij een bonus."

Van Dorp werkt ook met vluchtelingen en haalt mensen uit het buitenland. "Maar ook de buitenlandse economieën trekken aan", weet Stehouwer. Een echte oplossing zit daarom in scholing. "De aansluiting tussen onderwijs en bedrijfsleven is nog niet optimaal. Onze sector is in transitie, onder meer op het gebied van groene energie. Hier mist nog de juiste kennis."

Aansluiting in de retailsector

De aansluiting tussen mbo-opleidingen en het bedrijfsleven is er juist wel in de retailsector, zegt een woordvoerder van A.S. Watson, het bedrijf achter onder meer Kruidvat, Trekpleister en ICI PARIS XL. "Maar je moet een aantrekkelijke werkgever zijn, want vooral in de grote steden hebben kandidaten veel keuze in banen."

Het bedrijf laat weten continu op zoek te zijn naar mensen, vooral verkopers en filiaalmedewerkers. Zowel vast als tijdelijk. "De vraag naar personeel is niet zo nijpend als in de technieksector, maar we groeien en hebben meer mensen nodig", zegt de woordvoerder.

10 procent korting

Het personeel van Kruidvat krijgt een bonus als er mensen worden aangebracht: 50 euro voor een medewerker en 500 euro voor een manager. "Een dergelijk referral-programma is vrij uniek voor de sector."

Daarnaast krijgen alle medewerkers standaard 10 procent korting op het assortiment. En investeert het bedrijf in opleidingen. "We starten binnenkort met een talentenprogramma: binnen een jaar kun je filiaalmanager worden."

Topnieuws