We zien dat je waarschijnlijk onze advertenties blokkeert. RTLNieuws.nl heeft de inkomsten uit advertenties nodig om goede, onafhankelijke verhalen te blijven maken. Ook kan het zijn dat door het gebruik van een adblocker bepaalde functies op de website niet goed werken. Maak je een uitzondering voor onze pagina's? Voor meer informatie, klik hier.
Menu Zoeken Mijn RTL Nieuws

09 september 2016 08:10

Webwinkels profiteren van faillissementen in de winkelstraat

Het verdwijnen van winkels als V&D, Dixons en Scapino heeft ervoor gezorgd dat we meer producten online zijn gaan kopen. Er is ene piek te zien in online uitgaven in de eerste helft van dit jaar, meldt onderzoeksbureau GfK.

Vooral in de de online verkoop van kleding, elektronica en telecomproducten is een toename te zien, blijkt uit de cijfers van GfK. In de eerste helft van het jaar gaven Nederlanders ruim 9,5 miljoen euro uit online, tegenover 8,1 miljoen euro een jaar eerder.  

Ook diensten worden veel verkocht online, zoals vliegtickets en verzekeringen.

Minder fysiek aanbod

De groei was vooral te zien in het tweede kwartaal van dit jaar: er werd bijna 22 procent meer gekocht dan vorig jaar. Dat komt volgens de onderzoekers voor een groot deel door de recente faillissementen van grote retailers als V&D. "Het online kanaal profiteert direct van deze daling in het fysieke winkelaanbod", concludeert GfK.

Ouderen kopen ook vaker producten online, volgens de onderzoekers omdat zij meer vertrouwen hebben in webwinkels. In het afgelopen kwartaal kocht 64 procent van de 65-plussers iets online, terwijl dat een jaar eerder nog maar 58 procent was. Wel is te zien dat ouderen nog relatief weinig een smartphone gebruiken om online te shoppen.

Millennials

Wat er gekocht wordt online, verschilt flink per leeftijdsgroep, bleek eerder uit cijfers van het CBS. Zo kopen millennials vooral kleding en ouderen vakanties.

Naar verwachting groeien de onlinebestedingen door en komt de omzet van de markt dit jaar uit op 19 miljard euro.

Topnieuws