We zien dat je waarschijnlijk onze advertenties blokkeert. RTLNieuws.nl heeft de inkomsten uit advertenties nodig om goede, onafhankelijke verhalen te blijven maken. Ook kan het zijn dat door het gebruik van een adblocker bepaalde functies op de website niet goed werken. Maak je een uitzondering voor onze pagina's? Voor meer informatie, klik hier.
Menu Zoeken Mijn RTL Nieuws

24 april 2017

Vlucht gemist door drukte: wat nu?

Vlucht gemist door drukte: wat nu?

Het zal je niet ontgaan zijn: het is extreem druk op Schiphol. De afgelopen dagen hebben tientallen mensen hun vlucht gemist. Wat kun je doen, als je dat overkomt?

De vakantiepiek is begonnen op Schiphol en dat veroorzaakt een enorme drukte, die zomaar tot september kan aanhouden.

Voor reisorganisatie ANVR en KLM is het in ieder geval duidelijk: zorg dat je op tijd op de luchthaven bent. Drie uur zou een veilige marge moeten geven, ook voor Europese vluchten. De ANVR raadt ook nog aan om vooraf de website van Schiphol en de app in de gaten te houden

Maar zelfs dan kan het misgaan. Op internet klagen meerdere mensen dat ze hun vlucht gemist hebben vanwege de lange wachttijden. En wat kan je dan?

Verzamel bewijs

Zorg dat je kunt bewijzen dat je op een bepaald tijdstip op de luchthaven was, zegt de ANVR. Door de gegevens van je ov-chipkaart op te slaan of je parkeerkaartje met inrijtijd te bewaren bijvoorbeeld.

"Doe in ieder geval alles wat je kan doen om je positie te versterken", zegt Olav Wagenaar van DAS rechtsbijstandverzekering. Als je op de luchthaven komt en de rijen (nog) langer zijn dan verwacht, ga dan naar de balie van je luchtvaartmaatschappij en vraag ze om een verklaring waaruit blijkt dat je op tijd op de luchthaven was. Vraag ook medepassagiers om getuigenissen. 

Klacht indienen

Met het bewijs kun je proberen een klacht in te dienen bij Schiphol. Wagenaar betwijfelt desondanks of zo’n claim grote kans van slagen heeft.

"Het is een grijs gebied, en het hangt er ook erg vanaf waar je vastloopt. Vaak is dat bij de douane. Dat is niet de verantwoordelijkheid van de luchtvaartmaatschappij, maar ook niet altijd van Schiphol. En je kunt moeilijk de Nederlandse Staat onrechtmatig handelen verwijten", zegt hij. 

KLM kijkt daar iets anders tegenaan. Volgens de luchtvaartmaatschappij zijn nog altijd niet alle 'security lanes' op Schiphol open, in tegenstelling tot wat de luchthaven beloofde. Ook hier geldt dus weer: verzamel in ieder geval bewijs, om je kansen te vergroten.

Hulp

Luchtvaartmaatschappijen doen er alles aan om de klant dan zo goed mogelijk te helpen, zegt een woordvoerder van KLM. "De klant wordt allereerst gedupeerd, dus dan proberen wij zo goed mogelijk te helpen."

Dan wordt bijvoorbeeld een vervangende vlucht aangeboden, of een extra hotelovernachting als dat niet direct lukt.

Eigen schuld, dikke bult

Heb je geen bewijs van je aankomst, of heb je door een vertraagde trein, file of ander leed of misschien toch door eigen schuld je vlucht gemist, dan zijn de vooruitzichten een stuk somberder.

In dat geval ben je afhankelijk van de coulance van de luchtvaartmaatschappij, maar hou er rekening mee dat je vaak op eigen kosten een nieuwe vlucht moet boeken, of een extra hotelovernachting. 

Alleen als je een vlucht mist omdat je eerste vlucht vertraging had, is de luchtvaartmaatschappij verantwoordelijk. Als je een vlucht mist door een fout van je touroperator, is die vaak verantwoordelijk. 

In alle gevallen is het belangrijk te weten dat wanneer je je heenvlucht mist, de terugvlucht vaak ook automatisch wordt geannuleerd. Je moet dus altijd even contact opnemen met de luchtvaartmaatschappij om te voorkomen dat je ook op de terugweg niet met je vlucht mee kan.

Topnieuws