Menu Zoeken Mijn RTL Nieuws

22 januari 2017 11:59

Tweedehands auto kopen? Hier moet je op letten

Sommige auto's dalen veel sneller in waarde dan de andere. Als je een auto koopt loont het om daarmee rekening te houden. Maar wat bepaalt nu eigenlijk hoe waardevast je auto is en valt er nog te onderhandelen over de prijs?

Een tweedehands Seat Exeo is na vier jaar nog maar een derde waard van wat hij nieuw kostte. Maar bij een Mazda CX-5 is het juist andersom: die heeft na vier jaar pas een derde aan waarde verloren en is nog tweederde waard van wat hij ooit kostte.

Deze twee modellen zijn volgens de ANWB de minst en de meest waardevaste occasions.

Airco

Als je een tweedehands auto koopt, of je auto inruilt, dan maakt het dus nogal wat uit wat voor merk en uitvoering je neemt. Tip: een auto vanaf 2012 is bijna onverkoopbaar zonder airco. In de eerste jaren kan het wel duizend euro schelen in prijs als er geen airco in je wagen zit.

Dat biedt natuurlijk wel weer kansen als het je niet zoveel uitmaakt of je airco in je auto hebt en je een auto van een paar jaar oud wilt kopen om hem daarna op te rijden.

Mercedes-Benz 300 SL Gullwing vs VW Golf

Sommige auto's worden in de loop van de tijd juist meer waard, maar daarvoor moet je bijvoorbeeld een Ferrari 330 GTC Speciale uit 1967 hebben, of een Mercedes-Benz 300 SL Gullwing uit 1955.

Helaas overstijgt de prijs daarvan het budget van de meeste Nederlanders. Voor hen zijn slechts auto's weggelegd die naarmate de jaren verstrijken mínder waard worden.

Leeftijd, aantal kilometers, onderhoud

De restwaarde van een gebruikte auto hangt af van een aantal factoren. De belangrijkste zijn de leeftijd, de kilometerstand, de staat van de auto en de uitvoering. Je kunt niet standaard zeggen dat een auto per jaar of per aantal gereden kilometers een bepaald percentage minder waard wordt. Het verschilt per model.

Zo koop je een Volkswagen Golf 1,4 TSI 90 kw Comfort-editie met vijf deuren uit januari 2015 (prijs toen 25.290 euro) volgens de ANWB-koerslijst nu nog voor 19.200 euro. Daarbij is uitgegaan van 30.000 kilometer op de teller. Maar als je veel meer hebt gereden, zeg 75.000 kilometer, dan is de waarde nog maar 14.500 euro.

Vijf deuren of drie deuren

Als je geen vijfdeurs, maar een driedeurs auto hebt, dan scheelt dat 500 euro respectievelijk 900 euro voor dit Golfje.

In de ANWB-koerslijst kunt je precies zien hoeveel het scheelt als een auto meer kilometers heeft afgelegd, een jaartje ouder is, of bepaalde accessoires heeft. Zo zou deze VW Golf als hij metallic lak heeft nu 19.650 kosten, oftewel 450 euro meer.

Schuifdak levert zijn geld niet op

Maar als je alarm hebt in je Golf (kosten als accessoire bij koop 286 euro) zie je dat niet terug in de tweedehandswaarde. Een elektrisch schuifdak (wat 1064 euro kostte bij de aanschaf) levert je na twee jaar en 30.000 kilometer op de teller maar 250 euro extra op. Niet zo'n goede investering dus. 

Uit de cijfers blijkt dat je beter een vijfdeurs dan een driedeurs kunt kopen, zegt Menno Neeteson, Expert Automotive bij de ANWB desgevraagd. Maar ja, sommige kopers hebben liever drie deuren, omdat de deuren wat groter zijn en dat is makkelijker bij het in- en uitstappen. Maar bij inruilen levert je auto dan wel een stuk minder op.

De ANWB maakt de koerslijst samen met de Bovag. De lijst wordt zes keer per jaar aangepast. In de ANWB koerslijstcommissie zitten onder meer grote dealers en handelaren en leasemaatschappijen. Ze geven per jaar zo'n drie miljoen prijzen af.

Deukje, krasje

Een auto moet er uiteraard goed uitzien, maar als de auto een stuk ouder is, zeg 12 of 15 jaar, dan tellen kleine krasjes of deukjes niet zo. Voor jongere auto's geldt wel dat als er wat moet worden uitgedeukt, de prijs voor het herstel van de prijs afgaat.

Als er wel eens een krasje of deukje is geweest heeft dat geen invloed wanneer dat dusdanig is hersteld dat het niet meer te zien is. Anders is dat bij exclusieve auto's, zoals een Porsche. Daar willen nieuwe eigenaren graag dat de wagen perfect is.

Wat voor auto je ook koopt, er is sowieso een probleem als er forse schade is geweest. Daarbij moet je denken aan problemen met de ophanging of als de hele kooiconstructie onder druk is komen te staan of is vervormd.

Onderhoud bij garage op de hoek

Kopers letten ook op onderhoud, maar als je in de categorie Golfje zoekt, dan hoeft dat niet per se een merkgarage te zijn. Als het maar wel een Bovaggarage is, geeft Neeteson aan. Er zijn zoveel VW Golfs dat ook dorpsgarages daar wel raad mee weten.

''Maar dat is anders voor exclusieve auto's. Als je een Porsche koopt, dan wil je wel dat die is onderhouden bij de Porschedealer''.

'Steeds minder onderhandelen'

Vaste prijzen kennen ze nog niet in de autowereld, er valt altijd wat te onderhandelen. Zo hangt het er vanaf wat voor occasion je koopt en wat voor auto je komt inruilen. Het beste af ben je als je nog geen auto hebt, dan valt er meer te onderhandelen. Dat hoeft niet altijd een lagere prijs te zijn, het kan bijvoorbeeld ook wat extra garantie zijn, een nieuwe radio of een onderhoudsbeurt. 

Ook scheelt het als je een hele courante auto komt inruilen, die het autobedrijf snel weer kan doorverkopen. En als je een auto wilt kopen die de garage al een tijdje heeft staan en waar ze vanaf willen, dan valt er ook beter over de prijs te praten. Ook kan de prijs van oudere modellen dalen als er een nieuw model uitkomt. 

Maar langzamerhand gaan we naar een situatie waar er geen onderhandelingsruimte meer is, zegt Neeteson. In landen om ons heen is die er volgens hem ook bijna niet. Er wordt dan puur naar de leeftijd, kilometerstand en dergelijke gekeken van de auto die je wilt kopen en van de auto die je eventueel wilt inruilen.

Beleid van merken

De prijs van een occasion hangt ook af van het beleid van het automerk in kwestie. Zo heeft Ford altijd vrij veel gestunt met tweedehands auto's, vertelt Neeteson. Ze verkopen dan aan echt grote verhuurbedrijven veel huurauto's, tegen een voor hen mooie prijs.

Maar als die na een tijdje weer terugkomen, dan worden ze op de markt gebracht en dat drukt de prijs van tweedehands Fordjes. Nu zou Ford dat minder willen doen.

Diesels: milieubeleid drukt prijzen

Als je een diesel wil aanschaffen, is dit misschien wel een goed moment (qua prijs dan). De prijzen van tweedehands diesels staan nu namelijk behoorlijk onder druk, aldus Neeteson. Dat komt niet zozeer door het sjoemelschandaal bij Volkswagen, maar vooral door het beleid van gemeenten, die diesels willen gaan weren. Sommige Duitse steden willen ook geen dieselauto's uit 2014 en 2015 meer in hun binnensteden hebben, omdat die op papier wel schoon zijn, maar in de praktijk veel minder, zegt Neeteson.

Dus als je een diesel koopt, tegen een voordelige prijs, dan moet je er meer rekening houden dat je met belemmeringen te maken krijgt, denkt hij.

Meeneemprijs vs all-inprijs

Oh ja, als je een tweedehandsje zoekt, let dan op wat er bij prijzen staat. Op internet staat vaak de meeneemprijs, aldus Neeteson. Afleveringskosten berekenen mag sinds kort niet meer, maar er staat soms nog wel dat je moet bijbetalen voor garantie.

Let ook op of de auto apk-gekeurd is, of net een beurt heeft gehad, of dat dit nog moet gebeuren. Ook maakt het nogal wat uit of de tank vol zit, of dat er maar een paar liter in zit, waarschuwt hij.

Als je op pad gaat om een occasion te kopen, dan heeft de ANWB een mooie checklist voor je. Ook de Bovag heeft een occasion keuzehulp. Vraag in ieder geval naar het onderhoudsboekje en check de tellerstand.

Auto's zijn tegenwoordig aanzienlijk beter dan pakweg 30 jaar geleden. Een auto van 15 jaar of met twee ton op de teller is helemaal geen bezienswaardigheid meer. Waarom zou je nog een nieuwe auto kopen? ''Een nieuwe auto biedt status en ze zijn veiliger en comfortabeler, omdat de nieuwste techniek er is verwerkt'', antwoordt Neeteson. ''Maar prijstechnisch is het nooit handig''.

Topnieuws