We zien dat je waarschijnlijk onze advertenties blokkeert. RTLNieuws.nl heeft de inkomsten uit advertenties nodig om goede, onafhankelijke verhalen te blijven maken. Ook kan het zijn dat door het gebruik van een adblocker bepaalde functies op de website niet goed werken. Maak je een uitzondering voor onze pagina's? Voor meer informatie, klik hier.
Menu Zoeken Mijn RTL Nieuws

12 september 2017 11:21

Topman De Mönnink weg bij Sanoma, stapt over naar Talpa

Peter de Mönnink vertrekt als topman van Sanoma Nederland, uitgever van onder meer Donald Duck, Libelle en Linda. Hij blijft televisiebedrijf SBS Broadcasting leiden. En vanaf januari komt hij in de directie van Talpa, het mediabedrijf van John de Mol dat sinds juli SBS bezit.

Sanoma en Talpa kochten SBS Broadcasting in 2011 van het Duitse ProSiebenSat1. De Finse uitgever kreeg een belang van 67 procent. Talpa kreeg de resterende 33 procent. Na de overname raakten de partijen echter slaags. Nadat de rust was hersteld, slaagde Talpa er deze zomer in om het belang van Sanoma over te nemen.

Vreemde dubbelfunctie

Bij de bekendmaking van die overname bleek al dat de topman van Sanoma Nederland, Peter de Mönnink, voorlopig ook SBS zou blijven leiden. Vreemd, want Sanoma had na de verkoop niets meer met het televisiebedrijf te maken, afgezien van wat samenwerkingen tussen televisieprogramma's en tijdschriften.

Nu blijkt dat De Mönnink dus vertrekt bij de uitgever. Hij blijft de leiding houden over SBS Broadcasting, en komt als hoogste commerciële man in de top van Talpa.   

Talpa versterkt nieuw mediabedrijf

John de Mol zegt de directie van Talpa te willen versterken, omdat het bedrijf 'druk bezig is met de vorming van het nieuwe lokale multimediabedrijf met sterke posities in televisie, radio en online'. Volgens de mediatycoon heeft De Mönnink bij Sanoma en SBS 'aangetoond dat hij uitstekend kan inspelen op het veranderende medialandschap, die eigenschap hebben we hard nodig bij het neerzetten van ons mediabedrijf.'

Talpa Holding zegt zich vooral te richten op de uitbreiding van online, data, conceptontwikkeling en Over The Top-content. Dat laatste is bijvoorbeeld video en radio via het internet, zonder dat daar een traditionele zender aan te pas komt. Het bedrijf kondigt aan binnenkort haar plannen bekend te maken.

Geen opvolger bekend

De Mönnink leidde Sanoma Nederland sinds 2013, waar hij vooral de bezem door de uitgeverij haalde. Onder zijn leiding werden tientallen tijdschriften afgestoten, en gingen resterende titels werken met kleinere redacties.  Ook was hij degene die het belang in SBS verkocht aan Talpa.

In een persbericht zegt topvrouw Susan Duinhoven van het Finse uitgeefconcern, dat de overstap van De Mönnink 'in de lijn der verwachtingen' lag. Dat klopt, want in april liet hij al doorschemeren niet veel langer te blijven. Sanoma kan desondanks nog geen opvolger bekend maken.

Topnieuws