We zien dat je waarschijnlijk onze advertenties blokkeert. RTLNieuws.nl heeft de inkomsten uit advertenties nodig om goede, onafhankelijke verhalen te blijven maken. Ook kan het zijn dat door het gebruik van een adblocker bepaalde functies op de website niet goed werken. Maak je een uitzondering voor onze pagina's? Voor meer informatie, klik hier.
Menu Zoeken Mijn RTL Nieuws

14 maart 2017 05:55

Plofkip minder populair bij de consument

We kochten het afgelopen jaar vaker kip die op een diervriendelijke manier is gehouden. Zes jaar geleden ging van elke 100 euro die werd uitgegeven aan kip, zeven euro naar kippenvlees met een keurmerk. Afgelopen jaar steeg dit bedrag naar 19 euro.

Opvallend is dat veel mensen niet kiezen voor de tussenkip die afgelopen twee jaar de supermarkt veroverde, maar voor een categorie beter: de kip met 1 ster, zegt Wakker Dier.

De verkoop van plofkip en tussenkip ten opzichte van de totale omzet van kip daalde met 4 procent. De verkoop van kip met het 1 ster Beter Leven-keurmerk van de Dierenbescherming steeg met 28 procent. De omzetstijging van biologische kip was 17 procent. 

Groot verschil tussen 'tussenkippen'

Wakker Dier probeert het welzijn van dieren te verbeteren. De verschillen in het welzijn van de tussenkippen zijn groot, benadrukt de actiegroep. Albert Heijn en Plus stellen bijvoorbeeld minimale eisen, zoals een grens van zestien kippen per vierkante meter, terwijl Jumbo hogere eisen stelt zoals daglicht en ongeveer dertien kippen per vierkante meter.

De cijfers die Wakker Dier gebruikt komen van marktonderzoeksbureau IRI Nederland en zijn gebaseerd op de kassascans van vrijwel alle supermarktketens (85 procent), met uitzondering van Aldi en Lidl. 

Topnieuws